Siirry pääsisältöön

Hyvä asiakaspalvelu on paras kilpailuvaltti

Yleensä olen kirjoittanut nämä yhteiskuntaan ja yrittäjyyteen liittyvät juttuni Hämeen Sanomien blogiini, jonka nimi on Yrittäjän ajatuksia. Senkin blogin päivittämisen olen kuitenkin lopettanut huonon asiakaspalvelun takia. Hämeen Sanomat eivät anna mitään apua, vaikka heiltä sitä usein pyysin, kun blogiin tuli sadoittain roskapostia. Siinä on jo yksi konkreettinen esimerkki huonosta, tai epäonnistuneesta asiakaspalvelusta.

Kirjoitan tätä juttua nyt yrittäjän näkökulmasta ja sillä kokemuksella mitä olen saanut pitkäaikaisella kokemuksella valtakunnallisissa yrittäjyyden luottamustehtävissä. Olen tänä syksynä törmännyt monella taholla välinpitämättömään ja huonoon asiakaspalveluun. Ne asiat mitä ostan yritykseeni toisilta yrittäjiltä ovat tökkineet todella pahasti koko vuoden. Ainoastaan yhden yrityksen voin nostaa ihan selkeästi yli muiden ja se Susanna Lohjelmin luotsaama Kopiotalo Palokunnankadulla. Siellä työssä oleva Juhani Järvinen on loistava työssään ja tehnyt meille nopeasti ja virheettömästi kaikkia painotuotteita. Sen lisäksi, että työ on ammattimaista heiltä saa myös ystävällisen palvelun. Mikään muu yritys ei sitten pääse lähellekkään tätä tasoa.

Ilmeisesti joka firmassa on työvoima, niin minimissä ettei kukaan ehdi tehdä mitään. Koko ajan asiat hukkuu, unohtuu, tai ymmärretään väärin. Ihmiset antavat selitykseksi, että on niin kiire ja sen pitäisi olla hyväksyttävä syy ettei työt suju. Jos meille asiakas valittaisi huonosti tehdystä kasvohoidosta en voisi kuitata sitä sanomalla, että meillä oli kiire. Mitä se asiakkaalle kuuluu, jos meillä on kiire. Se on meidän ongelma eikä se saa näkyä asiakkaalle. Nykyään joutuu laittamaan pari kolme sähköpostia moneen firmaan, että saa edes yhden asian hoidettua. Toivottavasti tämä on, vaan sattumaa ja jostain syystä osunut minun kohdalle. Jos tämä on nykyinen maan tapa en yhtään ihmettele, että firmoilla menee huonosti eikä siitä voi syyttää talouslamaa. Ihmettelen todella, että yritykset joista teen yli kymppitonnin ostot vuodessa pystyvät sivuuttamaan tilaukseni ihan vaan kiireen takia. Yleensä olen aina saanut ystävällistä asiakaspalvelua, koska pyrin itse olemaan helppo ja ystävällinen asiakas, niin metsä vastaa, kun sinne huutaa.

Ihmettelen myös kovasti ihmisiä, jotka eivät usko tehneensä virheitä. Siihenkin olen törmännyt, että asia on mennyt pieleen, mutta kyseinen henkilö ei edes suostu sitä tarkistamaan, kun ei ole mahdollista, että olisi tehnyt virheen. Olen saanut ystävällisesti taivutella, että jos nyt kuitenkin tarkistaisit mitä teit. Sitten vasta hoksataan, että virhe on tullut tehtyä ja sitä ei edes pahoitella, vaan taas syytetään kiirettä. Itse en koskaan voisi vannoa, että en tee virheitä, jokainenhan niitä tekee ja sitten ne pyritään korjaamaan.

Yksityishenkilönä saan useammasta Hämeenlinnan kaupasta hyvän palvelun, koska minut tunnetaan. Yksi kauppa on ylitse muiden ja se Ulla Mäntymäen Finezza. Siellä yhdistyy ammattitaito hyvään palveluun. En koskaan joudu sovittelemaan vaatteita turhaan, vaan Ulla tuntee tuotteensa ja asiakkaansa ja tietää mitä kannattaa kokeilla. Muissa liikkeissä onkin sitten todella paljon toivomisen varaa. Kuulen asiakkailtani todella usein miten he ovat pahoittaneet mielensä, kun jossain kaupassa on ollut niin töykeä palvelu. Kyse on yleensä aina samoista liikkeistä ja mikä hämmästyttävintä huonoin palvelu tulee itse omistajalta. Tiedän monia pikkukauppoja Hämeenlinnan keskustasta, joista  vuosien varrella on ainakin kymmenkunta asiakastani sanonut ettei enää mene sinne. Tämä on ihan kauhistuttava suuntaus, mikä meitä pienyrittäjiä oikein vaivaa. On aivan turha syyttää lamaa, jos itse on huonolla käytöksellään ajanut asiakkaat pois. Meillä kaikilla asiakaspalvelussa olevilla on syytä katsoa peiliin.

Hämeenlinnassa kilpailu kovenee entisestään, kun moottoritien kate eli kauppakeskus Goodman valmistuu. Se hetki on lokakuussa 2014 ja siihen mennessä jokaisen pitäisi hioa asiakaspalvelunsa kuntoon. Toisaalta ne, jotka ovat pahiten huonolla tuulella ja tunnettuja siitä eivät koskaan suostu näkemään syytä omassa käytöksessään.
Toivottavasti te ette koskaan saa meiltä huonotuulista, tai kiukkuista palvelua. Olen viisitoistavuotta kuunnellut Marin tapaa palvella asiakkaita ja ikinä en ole kuullut mitään negatiivista, tai huonoa käytöstä. Marista ei yksinkertaisesti ole siihen, että hän sanoisi toiselle ihmiselle töykeästi. Itse pidän kovasti kaikista asiakkaistamme ja ilahdun, kun he tulevat ovesta sisään. On tietysti vaikeaa analysoida omaa käytöstään, mutta ikinä en haluaisi loukata yhtäkään asiakastani. Auttakaa meitä ylläpitämään hyvää asiakaspalvelua ja kertokaa meille mokistamme. On todella tärkeää, että tiedämme mikä menee pieleen, että voimme sen korjata.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Vietnamin sodan syyt ja seuraukset

Suurin osa länsimaisista ihmisistä ei tiedä Vietnamista, kuin sodan ja sen tapahtumia ja syitä ei juuri kukaan muista. Tässä lyhet versio Vietnamin sodasta. Vietnam oli 1850-luvulta lähtien Ranskan siirtomaa, niin kuin naapurimaatkin Laos ja Kamputsea. Nämä kolme maata muodosti Ranskan Indokiinan lähes sadanvuoden ajan. Toisessa maailmansodassa Japani miehitti nämä maat ja oli erittäin julma miehittäjä. Toisen maailmansodan loputtua Ranskan tarkoitus oli ottaa siirtomaansa takaisin, mutta Pohjois-Vietnamista lähtöisin oleva Ho Chi Minh oli koonnut taakseen vahvan itsenäisyysliikkeen. Ho Chi Minh oli kommunisti ja kerron myöhemmissä kirjoituksissani hänestä enemmän. Ho Chi Minhin johdolla Vietkong sissit eli vietnamilaiset kommunistit sotivat Ranskaa vastaan. Kansainvälinen yhteisö päätti Geneven sopimuksessa 1954, että Vietnam jaetaan Etelä-ja Pohjois-Vietnamiin. Etelä-Vietnam lupasi järjestää vapaat vaalit, mutta sitä ei tehty. He tiesivät, että kansa olisi suistanut vallasta s...

Mustelmat kasvojen alueella

Tänä talvena on ollut harvinaisen paljon asiakkaita joilla on ollut tuoreita mustelmia, tai jo parantuneita mustelmia kasvojen alueella. Kaatumiset ovat yleisin syy mustelmiin ja valitettavan usein niissä tapauksissa on myös raapamia ja verijälkiä jotka paranevat todella hitaasti. Toinen yleinen mustelmien aiheuttaja on suun ja hampaiden kirurgia. Kasvoille syntyy mustelmia helposti Hyvinkin pienikin paine saattaa aiheuttaa kasvoille mustelmia, koska iho on ohuempi ja läpikuultavampi kuin vartalolla. Mustelmat leviää aina alaspäin ja esimerkiksi otsan kolautus voi seuraavana päivänä näkyä mustana silmänä. Mustelmien parantuminen kestää muutamasta päivästä yli pariin viikkoon riippuen siitä miten kova kolaus on ollut ja miten paljon verta on purkautunut verisuonten ympärille. Ihon verenkierto poistaa hiljalleen purkautunutta verta normaalin kuona-aineiden poiston yhteydessä. Jokainenhan tietää, että mustelmien väri muuttuu päivä päivältä sen vanhetessa. Usein asiakkaat kysyvät voi...

Mitä tarkoittaa ammattinimike Sky-kosmetologi?

Olen hyvin tottunut siihen, että ihmiset sekoittavat sanan Sky ja sky toisiinsa. Moni ääntää Sky-kosmetologin skaikosmetologiksi englannin kielisen taivas sanan mukaan. Minkään taivaan kanssa nimike ei ole tekemisissä, vaan tulee sanasta Suomen kosmetologien yhdistys. Sky-kosmetologi tarkoittaa sitä, että me kuulumme Suomen kosmetologien yhdistykseen. Siihen ei voi kuulua ellei ole suorittanut kosmetologitutkintoa, tai saanut pitkää opetushallituksen hyväksymää koulutusta. Me vanhemman polven kosmetologit, niin kuin minäkin saimme liittyä Suomen kosmetologien yhdistykseen, kun meillä oli päästötodistus ammattikoulusta. Nykyään suoritetaan tutkinto koulutuksen lopuksi ja kun sen läpäisee voi liittyä Suomen kosmetologien yhdistykseen. Tämä Sky-kosmetologi nimitys on ainoa ammattitaidon tae mitä kosmetologeilla on. Sitä valvoo Suomen kosmetologien yhdistys ja periaatteessa sitä ei voi käyttää ellei ole tutkintoa suorittanut. Kosmetologien ammattikunta on kuitenkin " villilänsi...