lauantai 2. syyskuuta 2017

Hyvät tavat kunniaan

Olen kirjoittanut nyt jo muutaman kerran käytöstavoista ja hyvästä asiakaspalvelusta, mutta jatkan aiheesta edelleen. Tuo viimeviikolla kirjoittamani juttu Hämeenlinnan keskustan liikkeiden asiakaspalvelusta meni yrittäjänaisten facebooksivuille ja toivon sen aiheuttavan jotain muutosta, tai ainakin keskustelua.

Asiakas päättää mistä ostaa

Olen useita kertoja vuosikymmenien aikana kuullut asiakkailta miten jotkut kosmetologit ovat heille soittaneet ja ehdottaneet ajanvarausta. Samoin kuulemma on käynyt, jos tapaa kosmetologin kadulla, tai yhteisessä kyläpaikassa. Silloin vaaditaan selitystä miksi asiakas ei ole enää käynyt heillä kasvohoidossa. Pidän tätä aivan pöyristyttävänä käytöksenä. Jokainen saa päättää mistä ostaa, tai missä käy kasvohoidossa eikä sitä tarvitse selitellä. Itselleni kävi hieman samanlainen juttu ja menin aivan sanattomaksi. Kävelin torin kulmilla ja tapasin erään tuttuni ja pysähdyin juttelemaan. Viereisestä liikkeestä tuli ulos tuttu myyjä ja liikkeen omistaja ja pyysi poikkeamaan sisälle, kun ehdin. Näin tein ja hiukan ihmettelin mitä asiaa hänellä oli. Hänpä alkoikin tenttaamaan mistä nykyisin ostan vaatteeni, kun en ole hänen liikkeessä aikoihin käynyt. Olin aivan sanaton ja ihmettelin kuinka joku kehtaa sellaista edes kysyä. Vastailin vähän vältellen ja hän nyrpisteli nenäänsä miksen ymmärrä tulla hänen liikkeeseensä, koska hänen valikoimansa on takuulla kaupungin paras. Juttu jäi siihen ja livahdin äkkiä ulos ja voitte kuvitella etten enää ikinä siitä liikkeestä osta yhtään mitään. 

Asiakas on muutakin kuin rahasampo

Ihmettelen vieläkin miten yrittäjälle tulee edes mieleen painostaa asiakasta ostamaan juuri häneltä. Itselleni ei tulisi mieleenikään tentata ihmiseltä missä hän käy kasvohoidossa ellei käy minulla. Ylipäätään sellaiset puheet kuuluu yrityksen seinien sisäpuolelle eikä asiakasta saa tentata kadulla, kylässä tai muissa satunnaisissa tapaamisissa missä hän ihoan hoidattaa. Eikä ole millään lailla korrektia kysyä missä asiakas on aikaisemmin käynyt hoidossa. Joskus asiakas on kertonut, että joku kosmetologi on tullut teatterin väliajalla sanomaan ettei hänen huulipunansa sovi vaatteiden väreihin. Näillä kaikilla kommenteilla ihminen osoittaa oman tyhmyytensä ja ahneutensa eikä mitään muuta. Toivottavasti en iän myötä alla demetoitumaan niin, etten ymmärrä enää ihmisarvoa vaan kyttään pelkästään rahaa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti