lauantai 22. lokakuuta 2011

Keskustelu purkaa ahdistusta

Keskustelen hyvin usein asiakkaiden kanssa todella syvällisiä asioita ja minusta se on työni suuri hyvä puoli. Tietysti moni asiakkani on tuttu jo 80-luvulta asti, niin on ehditty puida monet presidentin vaalit ja missikisat.

Usein keskustelu kääntyy hyvinkin vakaviin asioihin, jos asiakkaallani on hankala elämäntilanne, niin siitä jutteleminen on tervehdyttävää. En missään nimessä ala terapoimaan ketään, koska se on vaarallista, mutta voin olla kuulijana, koska sekin helpottaa. Moneen kertaan olen kuullut, kun asiakasta nolostuttaa, että tuli vaivattua minua omilla asioilla, tai itkettyä. Sellaisesta ei koskaan tarvitse eikä kannata nolostua. Kaikki asiat mitä minulle hoidon yhteydessä puhutaan pysyy takuuvarmasti, vain minun tietonani. Olen äärinmäisen tarkka vaitiolovelvoitteesta.

Minua ei myöskään mitenkään rasita tai kyllästytä toisten huolet. Olen kiinnostunut ihmisestä ja ihmisten tavasta toimia ja siksi minusta on mielenkiintoista ja erittäin opettavaista keskustella sellaisista asioista. Senkin jo elämänkokemuksellani tiedän, että ihmisen elämässä on aikoja, kun itkettää ja tarvitsee toisen ihmisen tukea. Jos vaan voin helpottaa oloa kuuntelemalla, se sopii minulle erittäin hyvin. Kasvohoidossa, kun on hyvin rentoutunut niin on otollinen tilanne tuoda esiin ahdistustaan ja sitä ei tarvitse koskaan hävetä. Minkään negatiivisen uteliaisuuden takia en ole keskustelussa mukana, vaan ihan inhimillisen myötätunnon vuoksi. Enkä halua mitenkään penkoa kenenkään elämää, tai jakaa neuvoja, siihen en omaa taitoja.

Haluan tällä kirjoituksella sanoa, ettei tarvitse kantaa huonoa omaatuntoa, jos on näyttänyt todellisia tunteitaan. Minua se ei haittaa mitenkään ja kaikki pysyy luottamuksellisena.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti