sunnuntai 17. huhtikuuta 2011

Jytky

Katselin äsken vaalivalvojaisia TV:stä, enkä malta olla kommentoimatta tulosta. Korostan sitä, että itse olen ihan sitoutumaton, enkä kuulu mihinkään poliittiseen järjestöön. Olen aina äänestänyt enemmän ihmistä, kuin puoluetta.

Olen kuitenkin luottamustehtävissäni seurannut valtakunnan politiikkaa todella läheltä. Olen useaan otteeseen viimeisen 25-vuoden aikana ollut kuultava eduskunnan eri valiokunnissa. Koko ikäni harrastama sotahistoria on myös yhteiskuntapolitiikkaa.Näistä kokemuksista oppineena, mietin nyt tätä tilannetta, ja Perussuomalaisten suurta vaalivoittoa. Myönnän, että se huolestuttaa minua kovasti. Mieleeni on tullut jo pitkään Saksan tilanne 1930-luvun alussa. Silloikin uusi puolue, jolla oli erittäin jyrkät mielipiteet, ja tavoitteet sai suuren vaalivoiton. Saksa ajautui pian suureen kriisiin.

Toivottavasti olen aivan väärässä, ja ajattelen vain tietämättömyyttäni näin. Pelkään kuitenkin, että jyrkät mielipiteet, ja suuri valta kokemattomissa, ja kouluttamattomissa käsissä ei ole Suomelle hyväksi. Yrittäjän työ on täysin rahamarkkinoiden armoilla, ja jo pienikin heilahdus voi vaikuttaa. Nyt on kysymys koko Euroopan
 laajuisesta talouskriisistä, jota lähdetään selvittämään täysin kokemattomin voimin. Jos Suomen hallitus ajautuu kriisiin, ja joudutaan jossain vaiheessa järjestämään jopa uudet vaalit, se tulee äärettömän kalliiksi. Suomi ei voi mitenkään sanoutua äkkiä irti kaikista EU sopimuksista, ja lähteä vaikka eroamaan Euroopan yhteisöstä.

Toivottavasti uusilla kansanedustajilla löytyy kypsyyttä ja viisautta tehdä sovussa töitä. Toivon myös, että jyrkät kannanotot naispappeudesta, aborttioikeudesta ja maahanmuuttajista olisi vaan puhetta. Toivon siis koko ajan parasta, mutta pelkään pahinta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti