maanantai 27. marraskuuta 2017

Black Friday herättää tunteita

Juttelin viime viikolla usean asiakkaan kanssa tämän Black Fridayn tarkoituksesta ja aika moni hämeenlinnalainen sekoitti sen Hämeenlinnan omaan Pimeän Kaupan iltaan, mutta kyseessä on aivan eri tapahtuma. Yrittäjien parissa ja eri talousuutisissa Black Friday on aiheuttanut mielipiteitä puolesta ja vastaan.

Mitä Black Friday tarkoitaa

Minun piti selvittää miksi päivällä on tällainen nimi, koska en sen taustaa tiennyt. Se on lähtöisin Amerikasta ja on aina marraskuun viimeisen torstain eli kiitospäivän jälkeinen perjantai. Alunperin 1950-60-luvulla se tarkoitti liikenneruuhkaa joka kaupunkeihin syntyi, kun monilla oli vielä vapaata perjantaikin kiitospäivän jälkeen. Silloin tarvittiin paljon poliiseja selvittämään liikennekaaosta ja onnettomuuksiakin tapahtui. Sitten 90-luvulla perjantai alkoi olla kaupan käynnin kannalta hyvä päivä ja silloin Black Friday viittasi kirjanpitoon. Amerikassa kirjanpidossa merkittiin tappio punaisella ja voitot mustalla ja jos alkuvuosi oli tappiollista viimeistään marraskuun lopulla päästiin voitonpuolelle ja näistä mustista kirjauksista tuli nimitys Black Friday. Moni asiakas on kysynyt liittyykö Hämeenlinnan Pimeän Kaupan ilta jotenkin tähän Black Friday nimeen, mutta minun käsittääkseni ei. Hämeenlinnan Yrittäjissä ideoitiin jotain kauppatapahtumaa keskustan vilkastuttamiseen ja tuo Pimeän Kaupan ilta tuli siitä, että alennus olisi sama, kun myytäisiin pimeästi eli ilman veroa. Toinen peruste nimelle on, että tapahtumat ovat pimeimpään vuoden aikaan, kun mitään muuta ei tapahdu.

Hyväntekeväisyys  Black Fridayhin

Luin nyt talousuutisista, että monet kaupat myös boikotoivat Black Fridayta ja eri järjestötkin nousevat turhaa kulutusta vastaan. Ymmärrän tämänkin puolen asioista ja itselleni eettisyys on tärkeä arvo. Esimerkiksi Lidl ilmoittaa ettei kannata Black Fridayta, mutta heidän kaupoissaan on kuitenkin alennukset sillä nimellä. Se on minusta aika kieroa, että puheen tasolla tehdään toista kuin käytännössä. Se oli minusta hieno idea, että moni yritys teki jonkun hyväntekeväisyyskampanjan Black Friday päivän myynnillä. Esimerkiksi Partioaitta antaa rahaa ympäristöjärjestöille. Meillä tuo idea olisi kiva toteuttaa. Tietysti meidän firmassa on kyse hyvin pienistä rahoista, mutta joku paikallinen toimija, vaikka Kissakoti Kattila on tyytyväinen niistäkin. Nyt toteutamme 16.12 Avoimien Ovien päivänä tätä ideaa, mutta ensi vuonna tämän kaiken voi yhdistää. Kertojaa ideoitanne, tai ajatuksianne asiasta.

1 kommentti:

  1. Anonyymi08:10

    Hämmästelin itsekin mistä tässä on kysymys. Uteliaisuuttani vertailin muutaman liikkeen hintoja samasta tuotteesta. Lähtöhintojen ero oli 41 euroa mutta tuon Black Fridayn alennuksen myötä hinnaksi muodostui sama summa. Jäi ostamatta ja osallistumatta. Hintoja hilataan ylöspäin erikoisilla tavoilla ja alennus prosenttien määrittely on hyvin kirjavaa.

    VastaaPoista