Hygienia on asia mihin asiakkaat kiinnittää paljon huomiota. Aseptiikka pitää olla kunnossa ja sen pitää näkyä myös asiakkaalle. Kauneushoitoloissa käy terveystarkastaja lain mukaan joka kolmasvuosi, mutta käytännössä ei juuri ollenkaan. Jokainen uusi kauneushoitola pitää hyväksyttää terveystarkastajalla ennen, kuin sen voi avata. Epäilen, että aika harvoin näin tehdään.
Suomalaiselle asiakkaalle on itsestään selvyys, että kauneushoitolassa hygienian taso on korkea. Ulkomailla tämä onkin ihan eri juttu. Olimme 2000-luvun alkupuolella Marin kanssa Pariisissa ja kävimme tutustumassa eräässä hyvin arvostetussa kauneushoitolassa. Paikka oli aika järkytys ja meillä terveystarkastaja olisi estänyt sen avaamisen. Tietysti nämä pariisilaisten ihanat vanhat talot on hankalia remontoida hyvin. Vesipisteiden riittävyys on ykkösasia mihin terveystarkastaja kiinnittää huomiota Suomessa. Tuossa Pariisin hoitolassa kaikki kosmetologit kipitti hakemaan vettä ja pesemään käsiään samassa pikkuruisessa vessassa, jota asiakkaatkin käyttivät. Työtiloja oli ehkä viidelle kosmetologille, mutta kaikki oli ikkunattomia koppeja. Varsinaiset työtilat oli toisessa kerroksessa ja alakerrassa oli myymälä ja vastaanottotila. Ilmeisesti suurin osa Pariisin keskustan liiketiloista on sen kaltaisia, että aikoinaan perhe asui yläkerrassa ja kauppa oli alakerrassa. Eihän siinä muuten mitään ongelmaa olisi, mutta tuossa kauneushoitolassa rappuset yläkertaan oli jyrkät,
kapeat ja pimeät. Meillä pitää olla esteetön liikkuvuus myös vanhuksilla ja vammaisilla ja siksi tuollainen liiketila ei meillä onnistuisi.
Suorastaan huvittavaa oli miten he esittelivät huippuhygieniaansa. He kertoivat, että kaikki pyyhkeet, kompressit ja päänauhat pestään pesulassa. Jokainen pyyhe tuli takaisin omassa pikku muovipussissa mikä annettiin asiakkaan itse avata. Näin asiakas varmasti tiesi, että pyyhkeet ovat puhtaat. Ensinnäkin ympäristön kannalta tuo muovipussijuttu on kelvoton meidän hoitolassa ympäristöystävällisyys on tärkeä arvo. Toisaalta uskoisin, että suomalainen asiakas pitää itsestään selvyytenä puhtaat pyyhkeet ettei niiden kanssa tarvitse erikseen temppuilla. Tuli kyllä tätä kirjoittaessani heti mieleen juttu mitä yksi Marin sijainen kertoi. Edellisessä työpaikassaan hän oli tottunut käyttämään samaa päänauhaa useita viikkoja. Se oli kuulemma jo voiteista ihan jäykkänä, mutta omistaja kielsi säästösyihin vedoten ettei niitä saannut pestä, kuin harvakseltaan. Sellaisen kauneushoitolan ura on yleensä aika lyhyt. Suomalainen asiakas äänestää jaloillaan ellei siisteystaso tyydytä heitä.
Suomalaiselle asiakkaalle on itsestään selvyys, että kauneushoitolassa hygienian taso on korkea. Ulkomailla tämä onkin ihan eri juttu. Olimme 2000-luvun alkupuolella Marin kanssa Pariisissa ja kävimme tutustumassa eräässä hyvin arvostetussa kauneushoitolassa. Paikka oli aika järkytys ja meillä terveystarkastaja olisi estänyt sen avaamisen. Tietysti nämä pariisilaisten ihanat vanhat talot on hankalia remontoida hyvin. Vesipisteiden riittävyys on ykkösasia mihin terveystarkastaja kiinnittää huomiota Suomessa. Tuossa Pariisin hoitolassa kaikki kosmetologit kipitti hakemaan vettä ja pesemään käsiään samassa pikkuruisessa vessassa, jota asiakkaatkin käyttivät. Työtiloja oli ehkä viidelle kosmetologille, mutta kaikki oli ikkunattomia koppeja. Varsinaiset työtilat oli toisessa kerroksessa ja alakerrassa oli myymälä ja vastaanottotila. Ilmeisesti suurin osa Pariisin keskustan liiketiloista on sen kaltaisia, että aikoinaan perhe asui yläkerrassa ja kauppa oli alakerrassa. Eihän siinä muuten mitään ongelmaa olisi, mutta tuossa kauneushoitolassa rappuset yläkertaan oli jyrkät,
kapeat ja pimeät. Meillä pitää olla esteetön liikkuvuus myös vanhuksilla ja vammaisilla ja siksi tuollainen liiketila ei meillä onnistuisi.
Suorastaan huvittavaa oli miten he esittelivät huippuhygieniaansa. He kertoivat, että kaikki pyyhkeet, kompressit ja päänauhat pestään pesulassa. Jokainen pyyhe tuli takaisin omassa pikku muovipussissa mikä annettiin asiakkaan itse avata. Näin asiakas varmasti tiesi, että pyyhkeet ovat puhtaat. Ensinnäkin ympäristön kannalta tuo muovipussijuttu on kelvoton meidän hoitolassa ympäristöystävällisyys on tärkeä arvo. Toisaalta uskoisin, että suomalainen asiakas pitää itsestään selvyytenä puhtaat pyyhkeet ettei niiden kanssa tarvitse erikseen temppuilla. Tuli kyllä tätä kirjoittaessani heti mieleen juttu mitä yksi Marin sijainen kertoi. Edellisessä työpaikassaan hän oli tottunut käyttämään samaa päänauhaa useita viikkoja. Se oli kuulemma jo voiteista ihan jäykkänä, mutta omistaja kielsi säästösyihin vedoten ettei niitä saannut pestä, kuin harvakseltaan. Sellaisen kauneushoitolan ura on yleensä aika lyhyt. Suomalainen asiakas äänestää jaloillaan ellei siisteystaso tyydytä heitä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti