perjantai 9. syyskuuta 2016

Kysymyksiä uudelle asiakkaalle

Kesän aikana meillä on käynnyt tavallista enemmän uusia asiakkaita. Osa heistä on kesälomalaisia, jotka tuskin tulevat enää toista kertaa. Myönnän, että työ on aika turhauttavaa, kun tietää ettei mitään pysyvää muutosta ihon tilanteessa saa aikaan. Toisaalta lomalaiset haluavatkin pääasiassa rentoutumista, koska itsekin ymmärtävät ettei yksi hoito saa mitään mullistavaa aikaan. Minulle on ollut aina hyvin tärkeää, että kasvohoito on rentouttava ja stressiä poistava. En halua tehdä hoitoja missä asiakas kiemurtelee kivusta.

Uusi asiakas täyttää aina asiakaskortin missä on määrätyt kysymykset ja niitä tarkennan omilla kysymyksilläni. Yleensä aloittaessani kysyn, että onko edellisestä kasvohoidosta pitkä aika. Tänä kesänä lähes kaikki ovat vastanneet, että jonkin aikaa. Olen yrittänyt tarkentaa kysymystäni, mutta vastauksena pysyy tuo jonkin aikaa ja sehän ei kerro minulle mitään. Kysyn asiaa sen takia, että haluan tietää onko asiakas käynnyt koskaan ennen kasvohoidossa. Minun pitää myös tietää, jos hoitoja on tehty edellisen kuukauden aikana, että pystyn suunnittelemaan sopivan hoidon ja arvioimaan ihon tilanteen todenmukaisesti. Tätä kysymystä minun pitää muotoilla uudestaan, että saan täsmällisemmän vastauksen. Tuo jonkin aikaa voi olla jollekin kuukausi ja toiselle viisivuotta.

Asiakaskortissa kysytään jo lääkityksestä ja se on tärkeää ihonhoidon kannalta. Minä en koskaan kysele mitään uteliaisuuttani, vaan selventääkseni ihon tilannetta ja tarpeita. Monista lääkkeiden nimistä voin päätellä mikä sairaus asiakkaalla on ja siitä yleensä kysyn aivan suoraa tuo asiakaskortin perusteella. Onneksi nykyisin ihmiset aika hyvin tietävät vaikuttavatko heidän sairautensa, tai lääkkeet ihoon. Keskustelin loppukesästä erään asiakkaani kanssa, joka on lääkäri ja hän harmitteli omaa virhettään, kun ei ollut tarkistanut muutamasta lääkkeestä miten se reagoi aurinkoon. Mielestäni tämä on aika yleinen vahinko ja viimeistään apteekissa se pitäisi korjata. Onneksi nykyään on netti ja uuden lääkkeen kohdalla mitä en tunnista tarkistan aina sen sivuvaikutukset, joista yleisin on tuo uv-säteilyn haittoja voimistava vaikutus.

Aikaisempi kotihoito ei minulle ole tärkeä, mutta haluan tietää onko asiakas tottunut käyttämään puhdistusmaitoja ja hoitovoiteita, tai silmänympärysvoiteita. Ihmiselle joka ei juurikaan hoida ihoaan kotona en halua asettaa paineita, että pitäisi olla monia kotihoitoaineita heti. Yleensä hoitojen edetessä asiakas itse motivoituu ja kiinnostuu hankkimaan uusia tuotteita. Hoitosuosituksia en koskaan tee ahneuden, tai myynnin takia. Eikä tarkoitus ole, että asiakkaan pitäisi ostaa kaikki suositellut tuotteet heti. Me Marin kanssa teemme aina täydellisen kotihoito-ohjelman ja siitä haetaan asiakkaan kanssa keskustellen tärkeimmät tuotteet. Jos kotona on jotain käyttökelpoista ne kannattaa käyttää loppuun ettei aineita mene hukkaan. Aluksi Dermalogicaa voi hyvin käyttää muiden tuotteiden kanssa yhdessä. Näitä kotihoitotuotteita en myöskään kysele uteliaisuudesta, tai siksi, että moittisin asiakkaan kotihoitoa. Kotihoito on niin tärkeä osa ihonhoitoa, että sen jättäminen retuperälle on todella suuri virhe. Kosmetologin velvollisuus on kertoa siitä kasvohoidon aikana eikä se tarkoita tyrkyttämistä. Ellei kosmetologi tee kotihoitosuunnitelmaa uudelle asiakkaalle se on suuri virhe ja kertoo ammattitaidon puutteesta.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti