Aika harvoin luen nykyään naistenlehtiä ja syynä on se, että hermostun ja tulen vihaiseksi kosmetiikkajutuista. Kymmeneen vuoteen en ole lukenut Kauneus ja Terveys lehteä, joka eniten on tehnyt juttuja kauneudesta ja ihonhoidosta. Varman raivokohtauksen saan juuri sitä lukemalla. Joskus 90-luvulla vielä vaivauduin soittamaan toimittajille ja kysyin mistä he saivat tietonsa ihan älyttömistä väitteistä. Nykyään niitä älyttömyyksiä tulee tuutin täydeltä ettei niihin kukaan ehdi puuttua.
Suomalainen kuluttaja on vielä sen verran kiltti ja hyväuskoinen, että uskoo kaiken mitä lehdessä painettuna lukee. Moni asia ei saa koskaan oikaisua ja kuluttaja jää ihan ihmeelliseen käsitykseen. Koko työurani olen pyrkinyt parhaani mukaan oikomaan lehdistön luomaa käsitystä, että ihonhoidossa on kysymys ihan henkimaailman asioista. Naisten lehtien väitteet ei uppoa valistuneeseen kuluttajaan, mutta he eivät kritisoi juttua, vaan paheksunta ja kritiikki kohdistuu koko ihonhoidon ammattikuntaan. Ihonhoidossa on kysymys loogisista, järkeen käyvistä menetelmistä muu on turhaa sanahelinää.
Naisten lehtien mainokset ovat myös jo niin ovelia ettei niitä aina ymmärrä maksetuiksi ilmoituksiksi. Selailin kampaajalla Anna lehteä ja jäin lukemaan juttua missä amerikkalainen epidermologi (ihan outo nimityskin) kertoa hoitovoiteesta. Sen vaikutusta verrattiin laseriin ja se herätti epäilykseni. Ei kukaan ammattilainen Suomessa pidä laseria erinomaisena muussa, kuin plastiikkakirurgisessa leikkauksessa. Ei laseri ole osoittautunut mitenkään tehokkaaksi ihonhoidossa ja kosmetologit ei käytä sitä ollenkaan nykypäivänä. Aloin katselemaan tuota lehtijuttua kriittisemmin ja sivun ylälaidassa lukikin huomaamattomasti, että kyse oli ilmoituksesta. Se oli L'Orealin maksettu mainos ja se oli, niin ovelasti tehty, että minä ammattilaisenakin hämäännyin hetkeksi. Luulen, että suurin osa lukijoista piti sitä ihan tavallisena juttuna.
Naisten lehdet järjestävät lukemattomia kilpailuja vuoden aikana eri kosmetiikkatuotteille. Nekin ovat jo menettäeet uskottavuutensa, koska niihin osallistuu, vaan rahakkaat monikansalliset kosmetiikkatalot. Dermalogica on ihmeen paljon ollut esillä naisten lehdissä ja se kertoo jotain tuotteiden ylivoimaisuudesta. Meidän maahantuoja on, niin pieni ettei yksikään maininta ole ainakaan ostettu. Toisalta on hyvä, että kuluttajille tulisi mahdollisimman paljon tietoa. Kehoitan kuitenkin olemaan hyvin kriittinen, kun naistenlehtien kosmetiikkajuttuja lukee.
Suomalainen kuluttaja on vielä sen verran kiltti ja hyväuskoinen, että uskoo kaiken mitä lehdessä painettuna lukee. Moni asia ei saa koskaan oikaisua ja kuluttaja jää ihan ihmeelliseen käsitykseen. Koko työurani olen pyrkinyt parhaani mukaan oikomaan lehdistön luomaa käsitystä, että ihonhoidossa on kysymys ihan henkimaailman asioista. Naisten lehtien väitteet ei uppoa valistuneeseen kuluttajaan, mutta he eivät kritisoi juttua, vaan paheksunta ja kritiikki kohdistuu koko ihonhoidon ammattikuntaan. Ihonhoidossa on kysymys loogisista, järkeen käyvistä menetelmistä muu on turhaa sanahelinää.
Naisten lehtien mainokset ovat myös jo niin ovelia ettei niitä aina ymmärrä maksetuiksi ilmoituksiksi. Selailin kampaajalla Anna lehteä ja jäin lukemaan juttua missä amerikkalainen epidermologi (ihan outo nimityskin) kertoa hoitovoiteesta. Sen vaikutusta verrattiin laseriin ja se herätti epäilykseni. Ei kukaan ammattilainen Suomessa pidä laseria erinomaisena muussa, kuin plastiikkakirurgisessa leikkauksessa. Ei laseri ole osoittautunut mitenkään tehokkaaksi ihonhoidossa ja kosmetologit ei käytä sitä ollenkaan nykypäivänä. Aloin katselemaan tuota lehtijuttua kriittisemmin ja sivun ylälaidassa lukikin huomaamattomasti, että kyse oli ilmoituksesta. Se oli L'Orealin maksettu mainos ja se oli, niin ovelasti tehty, että minä ammattilaisenakin hämäännyin hetkeksi. Luulen, että suurin osa lukijoista piti sitä ihan tavallisena juttuna.
Naisten lehdet järjestävät lukemattomia kilpailuja vuoden aikana eri kosmetiikkatuotteille. Nekin ovat jo menettäeet uskottavuutensa, koska niihin osallistuu, vaan rahakkaat monikansalliset kosmetiikkatalot. Dermalogica on ihmeen paljon ollut esillä naisten lehdissä ja se kertoo jotain tuotteiden ylivoimaisuudesta. Meidän maahantuoja on, niin pieni ettei yksikään maininta ole ainakaan ostettu. Toisalta on hyvä, että kuluttajille tulisi mahdollisimman paljon tietoa. Kehoitan kuitenkin olemaan hyvin kriittinen, kun naistenlehtien kosmetiikkajuttuja lukee.
Olen täysin samaa mieltä siitä, ettei naistenlehdistä kannata hakea tuotesuosituksia tai ihonhoitovinkkejä. Vaikka maahantuojat ja pr-toimistot lähettävät ilmaisia tuotteita myös bloggaajille, pidän kuitenkin montaa pohjoismaalaista bloggaajaa luotettavampina tiedonlähteinä. Monet bloggaajista ovat kosmetologeja tai muuten alan ammattilaisia ja esim. harrastemeikkaajilta voi saada hyviä vinkkejä meikkaamiseen. Tietysti vähän kaikkeen täytyy suhtautua tietyllä epäilyksellä.
VastaaPoistaMinusta peruskoulun opetussuunnitelmaan pitäisi kuulua myös mediakritiikkiä, se sopisi oikein hyvin yhteiskuntaopin lisukkeeksi.
Meillä on ihan arvostettuja kosmetiikkablogeja ja ehkä niiden tuotevinkit on ainakin toistaiseksi rehellisiä.
VastaaPoistaKosmetiikkamainokset on mielestäni se mainonnanlaji, joka on pahiten mennyt överiksi. Ihan huuhaalupaukset tuo koko ammattikunnalle kyseenalaista mainetta. Voi tietysti olla, että minä seuraan, vaan kosmetiikkamainoksia enkä huomaa, tai osaa arvioida muuta mainontaa.
Inkeri