Verkkokaupat ovat tulleet jäädäkseen yhdeksi yhteiskuntamme kaupankäyntiosioksi. Monilla aloilla ne koetaan hankaliksi kilpailijoiksi ja moni pienyrittäjä kokee verkkokaupat suorastaan haitaksi omalle työlleen. Itse katson, että yrittäjän pitää aina sopeutua vallitsevaan tilanteeseen, jos se on rehellistä. Ei valtio, kaupunki, tai muu instanssi järjestä pienyrittäjälle työtä vaan työt ja asiakkaat pitää löytää itse. Työn ja palvelun laatu pitää olla myös sellaista, että syntyy vakioasiakassuhde.
Itse käytän verkkokauppoja jonkin verran, mutta käyttö on koko ajan lisääntymään päin, koska tarjonta kasvaa. Eniten tilaan kirjoja verkkokaupoista ja nyt, kun olen lähes kokonaan siirtynyt e-kirjoihin niin verkkokaupasta on tullut minun vakio kirjakauppani. Verkkokaupat ovat kuitenkin sen verran uusi kauppatapa, että vielä ei ole syntynyt selviä käytöstapoja ostajan ja myyjän välille. Vielä suurin osa kuluttajista luulee löytävänsä verkkokaupasta samaa tavaraa puolet halvemmalla, kuin ne olisivat "kivijalka"myymälässä. Monet tutut pienyrittäjät kertovat millaisia ikäviä kokemuksia heillä on asiakkaiden käytöksestä verkkokaupoissa. Vaatekauppiaat ovat törmänneet siihen, että kuluttaja tilaa vaatteet viikonlopuksi ja käyttää niitä ja palauttaa ne takaisin muka käyttämättömänä.
Meillä on ollut lisäpalveluna verkkokauppa noin seitsemän vuotta ja mitään ongelmia ei ole ollut. Aikoinaan suunnittelin verkkokauppani sillä ajatuksella, että se on asiakkaan "lähikauppa". Sieltä uskaltaa ostaa, koska meidät takuulla saadaan kiinni ja kuluttaja voi kysyä lisäneuvoja suoraa meiltä. Vuosien varrella on noussut esiin, että kosmetiikan, ravintolisien ja lääkevalmisteiden verkkokaupat tuottavat kaikista eniten ongelmia kuluttajille. Niissä liikkuu paljon kopiotavaraa, varastettua tavaraa, tai asiakas sortuu muuten virhe ostoksiin. Tietysti on useita ihan kunnollisia ja rehellisiä kosmetiikkakauppojakin, mutta ne ovat hyvin vaikeita erottaa toisistaan. Verkkokauppa-asioissa tulee eteen myös moraalikysymykset. Kosmetologille on hyvin ikävä tilanne, jos asiakas tulee ensimmäistä kertaa kasvohoitoon ja saa kaikki ohjeet, neuvot ja reseptit mukaansa. Sen jälkeen hän menee kotiin ja tilaa kaiken netistä. Kosmetologi tekee työn ja ei saa siitä korvausta, mutta mitään rikollista, tai väärää tässä ei ole. Pitkän päälle siinä käy kuitenkin niin ettei kosmetologi pysty enää toimimaan yrittäjänä, koska juuri tuo hoitotuotteiden myynti on se mikä tuo palkan kosmetologille. Hoitotyö ei suurien työvoimakustannusten vuoksi ole yksinään kannattavaa.
Loppukesästä törmäsin pariin uuteen tapaukseen missä oli verkkokauppaostoksista tullut vahinkoa. Kummassakin tapauksessa kyse oli lähes kahdeksankymppisestä pitkäaikaisesta vakioasiakkaasta. Heidän lapsenlapsensa olivat halunneet auttaa mummojaan ja tilanneet tuotteita brittiläisistä verkkokaupoista. Lapset olivat katsoneet mallia tuotteista mitä he löysivät mummon kosmetiikkalaatikosta. Toinen heistä oli käyttänyt Overnight Retinol Repairia (147€), Skin Renewal Boosteria (84€) ja Daily Microfoliantia (72€) kuutisen viikkoa yhtäaikaa. Seuraavalla hoitokerralla iho oli melkein rikki rohtunut, hilseilevä ja punottava. Noita uudistavia ja kuorivia tuotteita ei olisi missään tapauksessa pitänyt käyttää yhtäaikaa. Overnight Retinol Repairin kanssa ei saa käyttää muita kuorivia tuotteita yhtäaikaa. Hänellä oli nuo tuotteet vaan laatikossaan, koska hän oli niitä aikaisemmin käyttänyt, mutta eri aikaan.
Toiselle asiakkaalle lapset olivat tilanneet myös tehoaineita, mutta aurinkosuojat olivat unohtuneet kokonaan. Asiakkaalla oli kymmenisen vuotta sitten aika pahoja pigmenttiläiskiä kesäisin ja varsinkin syksyllä. Ne olivat jo pitkään pysyneet pois kokonaan, kun kotihoito oli tehokasta. Pure Light sk 50 on erinomainen suoja auringolta, mutta nyt oli unohtunut käyttää aurinkosuojaa kokonaan. Asiakas käytti koko kesän yöksi tarkoitettua Overnight Repair Serumia (98€), joka on erinomainen tehotippa yöksi. Hän oli käyttänyt yöksi ja päiväksi tuota öljymäistä Overnight Repair Serumia ja silmien ympärille Intensive Eye Repair (67€) voidetta, mutta aurinkosuoja ja muu kosteusvoide puuttui kokonaan.
Asiakkaiden ihot tulivat Nanolift hoidon jälkeen hyvään kuntoon, mutta noiden pigmenttiläiskien poistoon kuluu pitkiä aikoja. Kumpikin asiakas oli hyvin harmissaan, mutta lapsethan olivat tarkoittaneet, vaan heidän parastaan. Nämä tapaukset olivat minulle varsin opettavaisia, kun konkreettisesti näin mitä voi tapahtua, kun kotihoitotuotteidrn käytössä ei ollut selviä ohjeita.
Itse käytän verkkokauppoja jonkin verran, mutta käyttö on koko ajan lisääntymään päin, koska tarjonta kasvaa. Eniten tilaan kirjoja verkkokaupoista ja nyt, kun olen lähes kokonaan siirtynyt e-kirjoihin niin verkkokaupasta on tullut minun vakio kirjakauppani. Verkkokaupat ovat kuitenkin sen verran uusi kauppatapa, että vielä ei ole syntynyt selviä käytöstapoja ostajan ja myyjän välille. Vielä suurin osa kuluttajista luulee löytävänsä verkkokaupasta samaa tavaraa puolet halvemmalla, kuin ne olisivat "kivijalka"myymälässä. Monet tutut pienyrittäjät kertovat millaisia ikäviä kokemuksia heillä on asiakkaiden käytöksestä verkkokaupoissa. Vaatekauppiaat ovat törmänneet siihen, että kuluttaja tilaa vaatteet viikonlopuksi ja käyttää niitä ja palauttaa ne takaisin muka käyttämättömänä.
Meillä on ollut lisäpalveluna verkkokauppa noin seitsemän vuotta ja mitään ongelmia ei ole ollut. Aikoinaan suunnittelin verkkokauppani sillä ajatuksella, että se on asiakkaan "lähikauppa". Sieltä uskaltaa ostaa, koska meidät takuulla saadaan kiinni ja kuluttaja voi kysyä lisäneuvoja suoraa meiltä. Vuosien varrella on noussut esiin, että kosmetiikan, ravintolisien ja lääkevalmisteiden verkkokaupat tuottavat kaikista eniten ongelmia kuluttajille. Niissä liikkuu paljon kopiotavaraa, varastettua tavaraa, tai asiakas sortuu muuten virhe ostoksiin. Tietysti on useita ihan kunnollisia ja rehellisiä kosmetiikkakauppojakin, mutta ne ovat hyvin vaikeita erottaa toisistaan. Verkkokauppa-asioissa tulee eteen myös moraalikysymykset. Kosmetologille on hyvin ikävä tilanne, jos asiakas tulee ensimmäistä kertaa kasvohoitoon ja saa kaikki ohjeet, neuvot ja reseptit mukaansa. Sen jälkeen hän menee kotiin ja tilaa kaiken netistä. Kosmetologi tekee työn ja ei saa siitä korvausta, mutta mitään rikollista, tai väärää tässä ei ole. Pitkän päälle siinä käy kuitenkin niin ettei kosmetologi pysty enää toimimaan yrittäjänä, koska juuri tuo hoitotuotteiden myynti on se mikä tuo palkan kosmetologille. Hoitotyö ei suurien työvoimakustannusten vuoksi ole yksinään kannattavaa.
Loppukesästä törmäsin pariin uuteen tapaukseen missä oli verkkokauppaostoksista tullut vahinkoa. Kummassakin tapauksessa kyse oli lähes kahdeksankymppisestä pitkäaikaisesta vakioasiakkaasta. Heidän lapsenlapsensa olivat halunneet auttaa mummojaan ja tilanneet tuotteita brittiläisistä verkkokaupoista. Lapset olivat katsoneet mallia tuotteista mitä he löysivät mummon kosmetiikkalaatikosta. Toinen heistä oli käyttänyt Overnight Retinol Repairia (147€), Skin Renewal Boosteria (84€) ja Daily Microfoliantia (72€) kuutisen viikkoa yhtäaikaa. Seuraavalla hoitokerralla iho oli melkein rikki rohtunut, hilseilevä ja punottava. Noita uudistavia ja kuorivia tuotteita ei olisi missään tapauksessa pitänyt käyttää yhtäaikaa. Overnight Retinol Repairin kanssa ei saa käyttää muita kuorivia tuotteita yhtäaikaa. Hänellä oli nuo tuotteet vaan laatikossaan, koska hän oli niitä aikaisemmin käyttänyt, mutta eri aikaan.
Toiselle asiakkaalle lapset olivat tilanneet myös tehoaineita, mutta aurinkosuojat olivat unohtuneet kokonaan. Asiakkaalla oli kymmenisen vuotta sitten aika pahoja pigmenttiläiskiä kesäisin ja varsinkin syksyllä. Ne olivat jo pitkään pysyneet pois kokonaan, kun kotihoito oli tehokasta. Pure Light sk 50 on erinomainen suoja auringolta, mutta nyt oli unohtunut käyttää aurinkosuojaa kokonaan. Asiakas käytti koko kesän yöksi tarkoitettua Overnight Repair Serumia (98€), joka on erinomainen tehotippa yöksi. Hän oli käyttänyt yöksi ja päiväksi tuota öljymäistä Overnight Repair Serumia ja silmien ympärille Intensive Eye Repair (67€) voidetta, mutta aurinkosuoja ja muu kosteusvoide puuttui kokonaan.
Asiakkaiden ihot tulivat Nanolift hoidon jälkeen hyvään kuntoon, mutta noiden pigmenttiläiskien poistoon kuluu pitkiä aikoja. Kumpikin asiakas oli hyvin harmissaan, mutta lapsethan olivat tarkoittaneet, vaan heidän parastaan. Nämä tapaukset olivat minulle varsin opettavaisia, kun konkreettisesti näin mitä voi tapahtua, kun kotihoitotuotteidrn käytössä ei ollut selviä ohjeita.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti