Siirry pääsisältöön

Asiakaspalvelu on pienyrittäjän tärkein valtti

Olen nyt yli viikon hehkuttanut miten kivaa ja energisoivaa oli osallistua Hämeenlinnassa Yrittäjänaispäiviin. Opin sieltä tosi paljon uutta mikä koituu hoitolan hyväksi ja auttaa minun ja Marin hyvinvointia. Mitä paremmin me voidaan sitä paremmin pystymme asiakkaitamme palvelemaan.

Asiakas ei ole vihollinen

Tämä asiakaspalveluasia tuli mieleeni, kun kuulun erilaisiin yrittäjien ja kosmetologien facebookryhmiin ja siellä keskustellaan ongelmista asiakkaiden kanssa. Olen aivan pöyristynyt miten asiakkaista puhutaan. Ihan kuin asiakkaat olisivat suuri taakka jotka tulevat kiusaamaan kilttiä yrittäjää hänen firmaansa. Mistä ihmeestä tulee tällainen asenne asiakasta kohtaan, joka on yrityksen elättäjä. Ihmettelen kovasti tätä asennetta joka tekee asiakkaasta vihollisen. Mikään yritys ei voi toimia pitkään, jos asenne asiakkaita kohtaan on aivan vinoutunut. Tämän myös näkee ihan käytännössä omalla alallanikin. Kauneushoitoloita perustetaan koko ajan ja muutaman vuoden kuluessa ne katoaa. Yleensä kosmetologi väsyy työhönsä ja asiakkaita on liian vähän. Totta kai sitä väsyy, jos jokainen asiakas on taakka. Eikä vakioasiakassuhteita synny ellei asiakas koe saavansa hyvää palvelua. Tämä ei koske pelkästään Hämeenlinnaa, vaan nämä lukemani jutut ovat eri puolilta Suomea. 

Asiakaspalvelua voi oppia

Olen ollut aina innokas koulutuksissa kävijä. Yrittäjyyteni alkutaipaleella, kun tein töitä yksin sain kavereita ja vertaistukea noista koulutuksista. Ihmeteltävän moni yrittäjä sanoo, että on saanut tarpeekseen koulunpenkillä istumisesta eikä hän takuulla osallistu mihinkään koulutukseen. Minä olin koulussa huono oppilas enkä tullut toimeen opettajien kanssa, mutta nykyisin palaan koulunpenkille mielelläni. Olen käynyt lukuisilla asiakaspalveluluennoilla ja oppinut niistä hyvin paljon. Osaan jo asettua asiakkaan asemaan ja kysyn itseltäni mitä minä asiakkaana haluaisin. Luulen myös osaavani ottaa vastaan negatiivistapalautetta, koska sehän on kaikista tärkein oppi ymmärtää mistä asiakas ei tykkää. En yhtään ymmärrä sellaista yrittäjän ahneutta ettei millään otettaisi takaisin virheellistä tuotetta ja tavaraa. Sellaista sattuu meillä tosi harvoin, mutta on aivan itsestään selvä, että otan takaisin esimerkiksi pullon, jossa on pumppu rikki. Tietysti asiakaspalvelu on välillä vaikeaa, jos asiakas on mielenterveysongelmainen, tai yksinkertaisesti tahallaan ilkeä. Tätä tahallista ilkeyttä koin usein 80-luvulla vanhemmilta ihmisiltä, kun itse olin niin nuori ja ujo. Siihen ei kuitenkaan kannata vastata ilkeydellä, vaan joskus on parempi pyytää anteeksi, vaikka ei ole mitään tehnytkään. Suosittelisin kaikille yrittäjille asiakaspalvelukoulutusta aina silloin tällöin. On huomattavasti helpompi palvella asiakasta, kun alkaa ymmärtämään mistä käytös voi johtua. 

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Vietnamin sodan syyt ja seuraukset

Suurin osa länsimaisista ihmisistä ei tiedä Vietnamista, kuin sodan ja sen tapahtumia ja syitä ei juuri kukaan muista. Tässä lyhet versio Vietnamin sodasta. Vietnam oli 1850-luvulta lähtien Ranskan siirtomaa, niin kuin naapurimaatkin Laos ja Kamputsea. Nämä kolme maata muodosti Ranskan Indokiinan lähes sadanvuoden ajan. Toisessa maailmansodassa Japani miehitti nämä maat ja oli erittäin julma miehittäjä. Toisen maailmansodan loputtua Ranskan tarkoitus oli ottaa siirtomaansa takaisin, mutta Pohjois-Vietnamista lähtöisin oleva Ho Chi Minh oli koonnut taakseen vahvan itsenäisyysliikkeen. Ho Chi Minh oli kommunisti ja kerron myöhemmissä kirjoituksissani hänestä enemmän. Ho Chi Minhin johdolla Vietkong sissit eli vietnamilaiset kommunistit sotivat Ranskaa vastaan. Kansainvälinen yhteisö päätti Geneven sopimuksessa 1954, että Vietnam jaetaan Etelä-ja Pohjois-Vietnamiin. Etelä-Vietnam lupasi järjestää vapaat vaalit, mutta sitä ei tehty. He tiesivät, että kansa olisi suistanut vallasta s...

Mustelmat kasvojen alueella

Tänä talvena on ollut harvinaisen paljon asiakkaita joilla on ollut tuoreita mustelmia, tai jo parantuneita mustelmia kasvojen alueella. Kaatumiset ovat yleisin syy mustelmiin ja valitettavan usein niissä tapauksissa on myös raapamia ja verijälkiä jotka paranevat todella hitaasti. Toinen yleinen mustelmien aiheuttaja on suun ja hampaiden kirurgia. Kasvoille syntyy mustelmia helposti Hyvinkin pienikin paine saattaa aiheuttaa kasvoille mustelmia, koska iho on ohuempi ja läpikuultavampi kuin vartalolla. Mustelmat leviää aina alaspäin ja esimerkiksi otsan kolautus voi seuraavana päivänä näkyä mustana silmänä. Mustelmien parantuminen kestää muutamasta päivästä yli pariin viikkoon riippuen siitä miten kova kolaus on ollut ja miten paljon verta on purkautunut verisuonten ympärille. Ihon verenkierto poistaa hiljalleen purkautunutta verta normaalin kuona-aineiden poiston yhteydessä. Jokainenhan tietää, että mustelmien väri muuttuu päivä päivältä sen vanhetessa. Usein asiakkaat kysyvät voi...

Mitä tarkoittaa ammattinimike Sky-kosmetologi?

Olen hyvin tottunut siihen, että ihmiset sekoittavat sanan Sky ja sky toisiinsa. Moni ääntää Sky-kosmetologin skaikosmetologiksi englannin kielisen taivas sanan mukaan. Minkään taivaan kanssa nimike ei ole tekemisissä, vaan tulee sanasta Suomen kosmetologien yhdistys. Sky-kosmetologi tarkoittaa sitä, että me kuulumme Suomen kosmetologien yhdistykseen. Siihen ei voi kuulua ellei ole suorittanut kosmetologitutkintoa, tai saanut pitkää opetushallituksen hyväksymää koulutusta. Me vanhemman polven kosmetologit, niin kuin minäkin saimme liittyä Suomen kosmetologien yhdistykseen, kun meillä oli päästötodistus ammattikoulusta. Nykyään suoritetaan tutkinto koulutuksen lopuksi ja kun sen läpäisee voi liittyä Suomen kosmetologien yhdistykseen. Tämä Sky-kosmetologi nimitys on ainoa ammattitaidon tae mitä kosmetologeilla on. Sitä valvoo Suomen kosmetologien yhdistys ja periaatteessa sitä ei voi käyttää ellei ole tutkintoa suorittanut. Kosmetologien ammattikunta on kuitenkin " villilänsi...