Meidän tapauksessa voisin sanoa, että puhtaus ja siisteys on puoli hoitoa. Minulla on jotenkin sellainen mielikuva, että suomalainen kuluttaja pitää automaattisesti kauneushoitoloiden siisteystasoa todella korkeana. Valitettavasti se on mitä suurin virhe käsitys.
Itse olen kevään aikana kohdannut tämän siivous asian vähän toiselta kantilta. Meillä siivotaan automaattisesti hoitohuone jokaisen asiakkaan jälkeen. Vaikka olisi kiirekkin, niin seuraava asiakas joutuu odottamaan muutaman minuutin odotustilassa, että saamme puhtaat pyyhkeet, kasvokompressit ja muut asiat paikalleen. Emme missään tapauksessa päästä seuraavaa asiakasta hoitotilaan suoraan edellisen jäljiltä. Olen aikaisemminkin huomannut ja nyt hiljattain pariinkin kertaan, että lähdössä oleva asiakas loukkaantuu, kun pyydän seuraavaa asiakas odottamaan siksi kunnes saan siivottua. Usein asiakas hämmästelee, että onko hän ollut niin siivoton, että pitää kesken kaiken alkaa siivoamaan. Tai joku harmittele, että onko hänestä ollut niin suuri vaiva, että ihan siivota pitää. Odottava asiakas taas vähättelee etteihän häntä varten tarvitse erikseen siivota.
Monesti tutumpi asiakas ihmettelee miksi hänen pitää jäädä odotustilaan istuskeleen, kun minä häivyn hoitohuoneeseen ja edellinen asiakas on lähtenyt. Siinä kahden asiakkaan välissä meillä yleensä on todella kiire saada hoitohuone taas siistiksi. Pöydät ja välineet desinfioitua, pyykit pyykkikasseihin ja uudet tilalle. Jos seuraava asiakas tulee samaan aikaan hoitohuoneeseen työ hidastuu puoleen, kun samalla seurustelee. Miettikääpä, vaikka kun aamulla petaatte oman makuuhuoneenne. Rutiinilla siinä menee pari minuuttia, mutta toisen kanssa seurustellessa helposti vartti.
Kenenkään ei pidä loukkaantua, jos puhumme siivoamisesta. Siihen on vaikea keksiä muutakaan ilmaisua. Joskus puhuin desinfioinnista, mutta siitä vasta mielipahanousi, kun vihjaisin, että asiakkaalla on joku tarttuva tauti. Me siis siivoamme ja desinfioimme määrätyt asiat jokaisen asiakkaan välissä. Meillä ei ole päivän mittaan yhtään " luppoaikaa" ja nämä siivoukset tehdään vauhdikkaasti ja suurimmat työ säätetään työajan loppuun. Pyrimme olemaan niin joutuisia ettei asiakas näitä hommia huomaisikaan, mutta jos ne jäisi tekemättä, niin ne takuulla huomataan. Emme häivy kahville, jos vietämme parin minuutin hiljaisen hetken työhuoneessamme, vaan siitä tiedätte, että saatte suoraan puhtaasta pyykkipinosta kompressit ja "petipyyhkeet".
Itse olen kevään aikana kohdannut tämän siivous asian vähän toiselta kantilta. Meillä siivotaan automaattisesti hoitohuone jokaisen asiakkaan jälkeen. Vaikka olisi kiirekkin, niin seuraava asiakas joutuu odottamaan muutaman minuutin odotustilassa, että saamme puhtaat pyyhkeet, kasvokompressit ja muut asiat paikalleen. Emme missään tapauksessa päästä seuraavaa asiakasta hoitotilaan suoraan edellisen jäljiltä. Olen aikaisemminkin huomannut ja nyt hiljattain pariinkin kertaan, että lähdössä oleva asiakas loukkaantuu, kun pyydän seuraavaa asiakas odottamaan siksi kunnes saan siivottua. Usein asiakas hämmästelee, että onko hän ollut niin siivoton, että pitää kesken kaiken alkaa siivoamaan. Tai joku harmittele, että onko hänestä ollut niin suuri vaiva, että ihan siivota pitää. Odottava asiakas taas vähättelee etteihän häntä varten tarvitse erikseen siivota.
Monesti tutumpi asiakas ihmettelee miksi hänen pitää jäädä odotustilaan istuskeleen, kun minä häivyn hoitohuoneeseen ja edellinen asiakas on lähtenyt. Siinä kahden asiakkaan välissä meillä yleensä on todella kiire saada hoitohuone taas siistiksi. Pöydät ja välineet desinfioitua, pyykit pyykkikasseihin ja uudet tilalle. Jos seuraava asiakas tulee samaan aikaan hoitohuoneeseen työ hidastuu puoleen, kun samalla seurustelee. Miettikääpä, vaikka kun aamulla petaatte oman makuuhuoneenne. Rutiinilla siinä menee pari minuuttia, mutta toisen kanssa seurustellessa helposti vartti.
Kenenkään ei pidä loukkaantua, jos puhumme siivoamisesta. Siihen on vaikea keksiä muutakaan ilmaisua. Joskus puhuin desinfioinnista, mutta siitä vasta mielipahanousi, kun vihjaisin, että asiakkaalla on joku tarttuva tauti. Me siis siivoamme ja desinfioimme määrätyt asiat jokaisen asiakkaan välissä. Meillä ei ole päivän mittaan yhtään " luppoaikaa" ja nämä siivoukset tehdään vauhdikkaasti ja suurimmat työ säätetään työajan loppuun. Pyrimme olemaan niin joutuisia ettei asiakas näitä hommia huomaisikaan, mutta jos ne jäisi tekemättä, niin ne takuulla huomataan. Emme häivy kahville, jos vietämme parin minuutin hiljaisen hetken työhuoneessamme, vaan siitä tiedätte, että saatte suoraan puhtaasta pyykkipinosta kompressit ja "petipyyhkeet".
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti