Viime viikolla kommenteissa nousi keskusteluun miten paljon kosmetologi voi vaikuttaa asiakkaan itse tuntoon. Aloin miettimään asiaa enemmänkin, koska työssäni olen kuullut lukemattomia tarinoita siitä, kuinka kosmetologi on loukannut, tai mitätöinyt asiakasta. Tiedän siis kokemuksesta miten negatiiviset kokemukset ovat ihmisten mieltä pahoittaneet ja ne lauseet muistetaan ikuisesti. Toivottavasti hyvätkin asiat jää mieleen yhtä hyvin.
En pysty mitenkään ymmärtämään miksi joku kosmetologi sanoo, niin rumasti asiakkailleen, kun monelta olen kuullut. Jo työelämäni alkuvuosina pelkkä kotikasvatus esti minua sanomasta toiselle ihmiselle, niin pahasti. Nuorena en vielä osannut pohtia miten sanomiseni asiakkaaseen vaikuttaa ja miten hyvä asiakaspalvelu pitää sisällään. Itse en muista koskaan tilannetta, että joku asiakas olisi minua niin ärsyttänyt, että olisin sanonut hänelle jotain ilkeää. Olen tietysti voinut sanoakin, mutta silloin se on ollut tahatonta ja pelkkää ajattelemattomuutta. Työelämäni alusta saakka olen pitänyt itsestään selvyytenä, että ei asiakkaalle hölötetä mitä sylki suuhun tuo. Eikä minulla ole tarvetta etsiä mitään virheitä, tai ongelmia ja nostaa niitä esiin, koska jokaisella ihotyypillä on omat hyvät ja vähän huonommat puolet. Kosmetologin ammattitaidosta riippuu miten tilanne normalisoidaan ja iho saadaan tasapainoon.
En myöskään koskaan kehuskele asiakasta tarkoitushakuisesti. Jos sanon jotain asiakkaan vaatetta kauniiksi, niin se on minusta tosissaan kaunis. Silloin, kun kerron ihon ja ulkonäön hyvistä asioista en tee sitä ellei asia todella ole niin. Haluan mielelläni tuottaa asiakkaille hyvää mieltä, koska me suomalaiset emme toisillemme juurikaan mitään kehuvaa sanota. Sitä en kuitenkaan koskaan tee, että kehuisin jotenkin mielistelläkseni. Minusta se on ihan yhtä epämiellyttävä teko, kuin ilkeästikin sanominen. Kosmetologin sanomisiin pitää voida luottaa, koska hän on asiakkaan ihon asiantuntija. Nuorempana olen tehnyt hyvää asiakaspalvelua intutiolla ja tavallisella hyvällä käytöksellä. Tähän menessä olen käynnyt lukuisia kursseja ja lukenut kymmenittäin kirjoja joissa neuvotaan asiakaspalvelua ja asiakkaan kohtaamista. Osaan siis hiukan paremmin tietää mikä johtuu mistäkin ja miten ihmisen teot toiseen vaikuttaa.
Se varmaan on suurin ongelma kosmetologeilla, että haetaan koko ajan ihon ongelmia. Koskaan ei lähdetä miettimään sitä kautta mikä ihossa on hyvä asia. Kaikkia kosmeettisia tuotteitakin markkinoidaan apuna ihon ongelmiin eli automaattisesti kaikilla pitäisi olla joku ongelma. Minä en pysty jakamaan ihon toimintoja näin yksinkertaisesti huonoihin ja hyviin puoliin. Ihon eri toiminnot ovat hyviä, tai vähemmän hyviä liityyen ihmisen ikään ja olosuhteisiin. Minun mielestäni pitää löytää tasapaino, että asiakasta harmittavat jutut normalisoituu. Eikä kosmetologi voi päättää mikä ihon ongelma on ellei asiakas koe sitä ongelmaksi. Ellei asiakas kerro, että häntä vaivaa pigmenttiläiskät, niin niistä on turhaa kosmetologin tehdä ongelmaa.
Mielestäni kaikki asiakaspalvelu ja ihmisen kohtaaminen on psykologiaa. Itse lähden siitä tilanteesta ettei asiakas koskaan ärsytä minua, tai tee mitään tyhmää. En usko, että kukaan asiakas haluaa erityisesti ärsyttää toista, vaan syy on jossain muualla. Tämän syyn, kun keksii voi tilanteesta tulla ihan mukava. Se on myös huomioitava ettei kaikki ihmiset sovi yhteen kaikkien kanssa. Joku piirre minussa saattaa asiakasta ärsyttää suunnattomasti ja se on vaan hyväksyttävä ettei kaikki pidä minusta. Asiakaspalvelussa pitää kuitenkin pysyä sen verran neutraalina ettei tarpeettomasti työnnä esiin omaa persoonaansa. Se on muistettava, että asiakas maksaa kosmetologin kohtaamisesta eikä silloin hoideta omaa mielialaansa, tai pureta kiukkua, vaan lähdetään asiakkaan tarpeista käsin.
En pysty mitenkään ymmärtämään miksi joku kosmetologi sanoo, niin rumasti asiakkailleen, kun monelta olen kuullut. Jo työelämäni alkuvuosina pelkkä kotikasvatus esti minua sanomasta toiselle ihmiselle, niin pahasti. Nuorena en vielä osannut pohtia miten sanomiseni asiakkaaseen vaikuttaa ja miten hyvä asiakaspalvelu pitää sisällään. Itse en muista koskaan tilannetta, että joku asiakas olisi minua niin ärsyttänyt, että olisin sanonut hänelle jotain ilkeää. Olen tietysti voinut sanoakin, mutta silloin se on ollut tahatonta ja pelkkää ajattelemattomuutta. Työelämäni alusta saakka olen pitänyt itsestään selvyytenä, että ei asiakkaalle hölötetä mitä sylki suuhun tuo. Eikä minulla ole tarvetta etsiä mitään virheitä, tai ongelmia ja nostaa niitä esiin, koska jokaisella ihotyypillä on omat hyvät ja vähän huonommat puolet. Kosmetologin ammattitaidosta riippuu miten tilanne normalisoidaan ja iho saadaan tasapainoon.
En myöskään koskaan kehuskele asiakasta tarkoitushakuisesti. Jos sanon jotain asiakkaan vaatetta kauniiksi, niin se on minusta tosissaan kaunis. Silloin, kun kerron ihon ja ulkonäön hyvistä asioista en tee sitä ellei asia todella ole niin. Haluan mielelläni tuottaa asiakkaille hyvää mieltä, koska me suomalaiset emme toisillemme juurikaan mitään kehuvaa sanota. Sitä en kuitenkaan koskaan tee, että kehuisin jotenkin mielistelläkseni. Minusta se on ihan yhtä epämiellyttävä teko, kuin ilkeästikin sanominen. Kosmetologin sanomisiin pitää voida luottaa, koska hän on asiakkaan ihon asiantuntija. Nuorempana olen tehnyt hyvää asiakaspalvelua intutiolla ja tavallisella hyvällä käytöksellä. Tähän menessä olen käynnyt lukuisia kursseja ja lukenut kymmenittäin kirjoja joissa neuvotaan asiakaspalvelua ja asiakkaan kohtaamista. Osaan siis hiukan paremmin tietää mikä johtuu mistäkin ja miten ihmisen teot toiseen vaikuttaa.
Se varmaan on suurin ongelma kosmetologeilla, että haetaan koko ajan ihon ongelmia. Koskaan ei lähdetä miettimään sitä kautta mikä ihossa on hyvä asia. Kaikkia kosmeettisia tuotteitakin markkinoidaan apuna ihon ongelmiin eli automaattisesti kaikilla pitäisi olla joku ongelma. Minä en pysty jakamaan ihon toimintoja näin yksinkertaisesti huonoihin ja hyviin puoliin. Ihon eri toiminnot ovat hyviä, tai vähemmän hyviä liityyen ihmisen ikään ja olosuhteisiin. Minun mielestäni pitää löytää tasapaino, että asiakasta harmittavat jutut normalisoituu. Eikä kosmetologi voi päättää mikä ihon ongelma on ellei asiakas koe sitä ongelmaksi. Ellei asiakas kerro, että häntä vaivaa pigmenttiläiskät, niin niistä on turhaa kosmetologin tehdä ongelmaa.
Mielestäni kaikki asiakaspalvelu ja ihmisen kohtaaminen on psykologiaa. Itse lähden siitä tilanteesta ettei asiakas koskaan ärsytä minua, tai tee mitään tyhmää. En usko, että kukaan asiakas haluaa erityisesti ärsyttää toista, vaan syy on jossain muualla. Tämän syyn, kun keksii voi tilanteesta tulla ihan mukava. Se on myös huomioitava ettei kaikki ihmiset sovi yhteen kaikkien kanssa. Joku piirre minussa saattaa asiakasta ärsyttää suunnattomasti ja se on vaan hyväksyttävä ettei kaikki pidä minusta. Asiakaspalvelussa pitää kuitenkin pysyä sen verran neutraalina ettei tarpeettomasti työnnä esiin omaa persoonaansa. Se on muistettava, että asiakas maksaa kosmetologin kohtaamisesta eikä silloin hoideta omaa mielialaansa, tai pureta kiukkua, vaan lähdetään asiakkaan tarpeista käsin.
Kysyn vielä näistä aurinkosuojavoiteista. Haluaisin viidenkympinkertoimen, koska ulkoilen paljon. Kumpi on parempi rasvoittuvalle iholle Pure Light, vai Skin Dynamic Recovery?Yleensä inhoa aurinkorasvoja niiden tahmeuden ja hajun takia, mutta päätin kokeilla vielä Dermalogicalta, kun muutkin tuotteet ovat ihania.
VastaaPoistaRasvoittuvalle iholle suosittelen Pure Light sk 50. Se on todella kevyt ja hyvin imeytyvä, tämän ohuempi ei aurinkosuojavoide voi enää olla.
PoistaInkeri
Tuleeko tota pure lightiä laittaa se teelusikallinen kasvoille ja kaulalle kuten ohjeistetaan? Kauan sitten toi pullo riittää?
VastaaPoistaDermalogican voiteet ovat erittäin hyvin levittyviä myös nämä aurinkosuojallisetvoiteet. Tuo teelusikallinen on aika suuri määrä ja sanoisin, että puolikas teelusikkaa riittää. Aina on kuitenkin muistettava aurinkosuoja-aineiden kanssa, että niitä pitää laittaa riittävästi. Pieni sipaus ei auta paljoakaan.Tuo Pure Light sk 50 riittää noin 6-8 viikkoa riippuen ihon kuivuudesta ja vuodenajasta.
VastaaPoistaInkeru