Pitkä kokemukseni asiakaspalvelusta on opettanut minua paljon, ja pyrin palvelemaan jokaisen asiakkaan yksilönä. Kohtaamieni asiakkaiden määrä on aika valtava ja joskus vastaan tulee tapauksia joita en oikein pysty ymmärtämään.
Valittamisen ilo
Kuulen omassa työssäni usein kiitoksia ja tyytyväiset asiakkaat onkin mukava kohdata. Toivon myös, että virheestä tai epäkohdasta sanotaan minulle ääneen, niin voin korjata asian. Tietysti vuosien varrella on tullut tapauksia, missä reklamaatio on ihan aiheellinen, kuten rikkoutunut pakkaus tai väärä tuote.
Sitten on muutamia tapauksia, mitä minä en ymmärrä ja haluaisin tietää mikä näiden takana on. Minulla on muutamia asiakkaita, jotka tunnen jo 80-luvulta, ja he eivät koskaan ole tyytyväisiä ostamaansa tuotteeseen, eikä varsinkaan antamaani näytteeseen.
Tilanteet korostuu, kun on näitä tapahtumia, missä saa kaupan päälle jonkun matkakokopaketin. Muuten olen jo oppinut aikaisempien kokemuksien perusteella, etten anna heille näytteitä. Tapaukset on laskettu yhden käden sormin, eli tämä ei ole yleistä, mutta niin erikoista, että haluaisin sitä ymmärtää.
Jokaisen ostoksen tai näytteen antamisen jälkeen, he soittavat tai tulevat hoitoon, ja moittivat tuotteen aivan perusteellisesti. On tuote mikä hyvänsä, siitä tulee pitkä kertomus kuinka huono se oli, ja miten se meni roskiin tai annettiin kaverille. Missään tapauksessa sitä ei voinut käyttää paria kertaa enempää.
Sitten menee pari vuotta ja he haluavat ostaa kyseisen tuotteen. Nuorempana toppuuttelin vähän tätä ja muistutin, että asiakas ei ollut pitänyt tuotteesta. He ovat hyvin hämmästyneitä, ettei sellaista ole tapahtunut.
Nykyisin pyrin olemaan hyvin neutraali tuoteostoksissa heidän kanssaan, enkä suosittele mitään, koska tiedän mikä on tuloksena. Kuitenkin he haluavat ostaa jotain ja tämä käyttäytymismalli on minulle mysteeri. Itse en keksi muuta kuin, että siitä tulee valittamisen ilo tai he kokevat itsensä tärkeäksi, kun voivat moittia tuotteitani.
Ilmeisesti tuotteissa ei ole ollut mitään todellista vikaa, kun niitä myöhemmin ostetaan jopa lisää.
Jään aina ajatuksissani jumiin tähän tilanteeseen, kun en pysty sitä ymmärtämään, enkä tiedä mitä voisin tehdä toisin.
Lahjasta pitää kiittää
Koin jo hyvin nuorena hiukan vastaavia tilanteita, jotka oli päinvastaisia kuin omat käyttäytymisnormini. Tämä koski ensimmäisen poikaystäväni äitiä, jonka tunsin noin viitisen vuotta. Annoin hänelle yleensä joululahjan ja syntymäpäivälahjan, ja joka kerta hän palautti ne minulle moitteiden kera.
Minua on aina opetettu, että lahjasta pitää aina kiittää, ja siitä pitää olla tyytyväinen, kun joku haluaa lahjan antaa. Minulle oli teini-ikäisenä todella vaikea ymmärtää, että joku antaa lahjan takaisin moitteiden kera. Kerran annoin suihkuvaahdon ja luonnon pesusienen ja ne hän moitti aivan perinpohjin. Hän ei kuulemma ollut ikinä käyttänyt niin huonoa suihkuvaahtoa, ja pesusieni ei kelpaa edes tiskaamiseen.
Olin aina ihan äimänä, enkä oikein tiennyt mitä asiaan pitäisi sanoa. Silloin tein johtopäätöksen, että jos se liittyy jotenkin karjalaisuuteen. Ihan kuin hän olisi kokenut lahjan loukkaukseksi, ihan kuin hänellä itsellä ei ole rahaa ostaa tavaroita. Hän oli sitä ikäluokkaa, joka oli tullut evakkona Hämeeseen ja silloin luulin asian liittyvän jotenkin siihen.
Kerran äitini lähetti hänelle kynttiläasetelman lasilautasella joululahjaksi ja kun annoin sen hän käski viedä sen takaisin, ettei hän tarvitse kynttilöitä, savuttavat vaan tapetit. Minä olin sen verran hölmö, että vein sen äidilleni takaisin ja hän loukkaantui sydänjuuria myöden.
Vieläkin joskus mietin mistä tällainen käytös johtuu. Mitä kivaa siinä on, että voi moittia toista ja oikein piehtaroida siinä miten huonoja asiat ovat.
Hyvää alkavaa viikonloppua!
Kosmetologisi, Inkeri
⭐️ Ps. Muista osallistua arvontaan! Seuraa ja kommentoi hoitolan uusimpia julkaisuja blogissa (huom. liitä mukaan sähköpostiosoite), Facebookissa ja/tai Instagramissa. Palkintona on 50 euron etukoodi verkkokauppaan, joka arvotaan viikon välein. Seuraavaan arvontaan voit osallistua 22.-28.10.2024.
Facebook ja Instagram eivät ole mukana arvonnassa.
Joko olet liittynyt postituslistalle? Liity nyt ja saat tietoa tarjouksista ja kauneushoitolan tapahtumista! Tilaa uutiskirje tästä
Ovat kyllä vanhoja ja hyviä viisauksia, että lahjahevosen suuhun ei pidä katsoa ja että lahjasta pitää aina kiittää.
VastaaPoistaTodella kummallista käytöstä kuvaat.
Monissa tapauksissa olen yleensä tulkinnut, että supervalittajat haluavat tehdä itsestään tärkeän, korostaa omaa arvoaan ja alentaa toisia, jotka kokevat itseään tyhmemmiksi.
Leena