Viikonlopun yrittäjänaispäivät sai minut pohtimaan, mitä luonteenpiirteitä ja ominaisuuksia tarvitaan, että pärjää yrittäjänä. Ensimmäisenä mieleeni tulee hyvä terveys, hyvä stressin sietokyky ja rohkeus tai aloitekyky tarttua uusiin asioihin.
Olemme alkaneet tekemään Miia Salmisen kanssa videoita myös markkinointiin. Tämä on mielestäni erittäin mielenkiintoista. Saan tuotua ammattitaitoani uudella kulmalla esille asiakkailleni. |
Yrittäjyys on jatkuvaa uuden oppimista
Yrittäjänä on pakko oppia koko ajan uutta sekä omasta ammatistaan, mutta myös yrittäjyydestä. Suurin haaste minun ikäiselleni on tietotekniikka ja somemarkkinointi. Kukaan ei tule pienyrittäjälle sanomaan mitä pitää tehdä, vaan on hoksattava itse, mikä uudistuu ja mikä on järkevää omalle yritykselle.
Olen ollut omassa ammattikunnassani edelläkävijä, koska siirryin käyttämään nettiä monessa asiassa jo 2010-luvulla. Suurin askel oli tämä Purkkiarmeijan komentaja blogin avaaminen ja siirtyminen myös verkkokauppayrittäjäksi. Olenkin kertonut jo aiemmin, että silloin en meinannut saada apua mistään ja moni vastusti tätä blogin kirjoittamista. Jouduin päättäväisesti pitämään kiinni omista ajatuksistani, enkä antanut epäilyksien lannistaa itseäni. Blogeja on tällä hetkellä kertynyt jo yli 5700 näiden vuosien aikana, ja olen saanut niistä erittäin hyvää palautetta ja vakituisia asiakkaita myös.
Nyt olen taas uuden edessä, koska somemarkkinoinnissa haluan siirtyä videomarkkinointiin. Enää ei minulle riitä, että kirjoitan tätä blogia ja annan ohjeita tässä, vaan "nykyajan vaatimus" on ja toki myös oma halukin on, että ohjeistus ja markkinointi tulee videoiden muodossa myös. Olen tätä miettinyt pitkään ja taas olen kokenut hieman vastustusta, ettei kukaan kuitenkaan viitsisi katsella minua videolta.
Onneksi sain syyskuun alussa ”nettijohtajaksi” Miia Salmisen, (Sisältöstudio Miia Salminen Oy) joka on erikoistunut muun muassa näihin videoihin. Hän onneksi asuu lähellä Hattulassa ja pystyy helposti piipahtamaan tekemään videoita ja opettamaan minua. Miian kanssa lähdimmekin oikeastaan heti keskustelemaan videoiden teosta ja niiden käyttämisestä muun markkinoinnin kanssa.
Oman markkinointisisällön suunnittelu on erittäin mielenkiintoista. |
Ajanhenki pitää aistia
Yrittäjän pitää ehdottomasti pysyä kiinni ajan hengessä, ettei jää uusien yrittäjien jalkoihin. Itse en missään tapauksessa suostu pitämään jotain museohoitolaa, vaan haluan uudistua koko ajan. Olen kauhukseni kuullut yrittäjäpiireistäni, että jotkut ovat päättäneet heivata koko somen ja nettimaailman ja tekevät loppuun asti töitänsä, niin kuin aina ennenkin. Se tietää väistämättä sitä, että liikevaihto voi pahimmassa tapauksessa laskea kuin lehmän häntä. Niin paljon maailma pyörii nykyään netissä ja somessa.
Minulla on niin paljon kunnianhimoa ja luottamusta itseeni, että haluan oppia uutta ja pysyä ajanhengessä. Nyt olenkin innostunut näistä videoista, joita tehtiinkin jo muutama viime viikonloppuna Pimeän kaupan illan tapahtuma-markkinointia varten yhdessä Miian kanssa
Videot ladattiin Facebookiin ja Instagramiin, ja suureksi hämmästyksekseni esimerkiksi Liquid Peelfoliantin esittelyvideotani oli katseltu viikonlopun aikana yli 20,000 kertaa.
Se kertoo siitä, että videoita kannattaa tehdä, ja kyllä niitä teemmekin, kun olemme vauhtiin päässeet. Tämä on hiukan ristiriitaista, että itse en juuri koskaan katso mitään videomainoksia tai uutispätkiä videolta. Haluan uutiseni ja mainokset kirjallisessa muodossa ja uskon, että aika moni omassa ikäluokassani ajattelee näin.
Sitten pitää muistaa nämä itseäni nuoremmat asiakkaat, jotka ovat diginatiiveja ja Tiktok ja muut videot on arkipäivää. Minun siis pitää tuottaa heille mainontaa sillä tavoin, kun he sen haluavat. Minua ei haittaa tuo julkisesti puhuminen, koska olen myös juontanut paljon isoja seminaareja ja kokouksia ja tottunut yleisöön. Ja koen, että videon välityksellä saan kerrottua suoraan asiakkaalle tuotteesta ja samalla saan välitettyä ammattitaitoani.
Nyt viikonloppuna videot saatiinkin kerralla oikeastaan kuvatuiksi, olenhan satoja kertoja ohjeistanut asiakkaitani hoitotuotteiden käytöstä, joten nämä ovat "selkärangassa". Nyt ohjeistukset saavuttavat suuremman yleisön ja se on hyvä asia.
Tulettekin näkemään tästä lähtien myös videoita, joissa neuvon ja kerron ihonhoidosta.
Terveisin,
Kosmetologisi, Inkeri
⭐️ Ps. Muista osallistua arvontaan! Seuraa ja kommentoi hoitolan uusimpia julkaisuja blogissa (huom. liitä mukaan sähköpostiosoite), Facebookissa ja/tai Instagramissa. Palkintona on 50 euron etukoodi verkkokauppaan, joka arvotaan viikon välein. Seuraavaan arvontaan voit osallistua 1.–7.10.-24.
Facebook ja Instagram eivät ole mukana arvonnassa.
Joko olet liittynyt postituslistalle? Liity nyt ja saat tietoa tarjouksista ja kauneushoitolan tapahtumista! Tilaa uutiskirje tästä
Oli aivan mahtavaa nähdä opastusta myös videon kautta kun tätä blogia ja sitä kautta hoitolan elämääkin on pitemmän aikaa seurannut, videot tuo kasvot myös toiminnalle meille etäasiakkaille, ehdottomasti jatkoon! :) Timo
VastaaPoistaKiitos viestistäsi. Tämä palaute on minulle hyvin tärkeää, että tiedän miten ohjeeni paremmin menee perille. Olen todella tyytyväinen uuteen ”somepäällikköön” Miia Salmiseen joka kannusti minua tekemään videoita.
PoistaAntakaa muutkin palautetta miten koette nämä videot.
Inkeri