maanantai 7. lokakuuta 2024

Yötyökielto

 Välillä, kun kuuntelen työmarkkinaosapuolten nokittelua toisilleen olen tyytyväinen, kun minun ei tarvitse enää käydä mitään työaikaneuvotteluja. Kuitenkin minulla on sisäinen pomo joka asetti minut yötyökieltoon jo vuosia sitten.


Minulla on sisäinen pomo joka asetti minut yötyökieltoon jo vuosia sitten.


Työaikalaki ei koske yrittäjiä

Mikään työaikalaki ei koske yrittäjää itseään ja me voimme itse sovitella työaikamme. Se ei kuitenkaan ole ihan niin helppoa, kun päältä päin katsottuna kuvittelisi. Yrittäjän työajan määrittää asiakkaat ja työn määrä. Ei yrittä voi tehdä työtään miten huvittaa vaan paikalla pitää olla silloin, kun on asiakkaita. 
Tiedän, että moni alkava yrittäjä kipuilee sen kanssa miten pitkää päivää pystyy tekemään, koska on jo pakko levätä. Itse olen käynyt nämä työaikaneuvottelut sisäisen pomoni kanssa aikoja sitten.
Pimeän kaupan tapahtuma teettää aina todella paljon työtä ja siinä tulee tehtyä 2-3 viikkoa ympäripyöreitä päiviä. Tämän kertainen Pimeän kaupan tapahtuma oli erittäin hyvä ja varsinkin verkkokauppaostoksia tehtiin paljon. Hoidan kaikki verkkokaupan asiat normaalin työpäiväni päätteeksi joten, kun viimeinen kasvohoitoasiakas lähtee minulla alkaa toinen työpäivä. 
Silloin, kun työtä on todella paljon tulee mieliteko tehdä töitä pois yömyöhään. Tälle ajatukselle en anna sijaa, koska se merkitsee lopun alkua. Kukaan ei jaksa loputtomiin tehdä pitkiä työrupeamia yöunien kustannuksella.
Olen jo vuosia sitten asettanut itseni yötyökieltoon ja lähden hoitolasta kotiinpäin viimeistään kello 22.00. Olen aamu-uninen ja vaadin pitkän yöunen mielellään 9-10 tuntia, joten en pysty aamuanikaan aloittamaan kovinkaan paljon ennen ensimmäisen asiakkaan saapumista klo 10.00. 

Haluan tehdä oman työni ilolla ja hyvällä motivaatiolla enkä rättiväsyneenä zombina. 



Stressinsietokyky koetuksella

Olen kokenut tämän monta kertaa nimenomaan Pimeän Kaupan tapahtuman yhteydessä miten helposti sortuu venyttämään työpäivää liikaa ja sitten meneekin muutama viikko, kun yliväsyminen helpottaa. Hyvin stressaava tilanne on, kun tietää työtä olevan paljon, mutta järki sanoo ettei ylipitkää päivää jaksa kukaan. Vaatiin hyvää paineen sietokykyä, kun pysyttelee normaalissa aikataulussa, vaikka työ kaatuu päälle. 
Viime vuosina työpäivääni rajoittaa se, että olen luvannut käydä katsomassa äitiäni joka aamu ja ilta töihin lähtiessäni ja töistä tullessani. Onneksi hän asuu toisessa paritalomme puolikkaassa ettei matka ole pitkä. Olen sopinut, että tulen kotiin ennen kello yhdeksää illalla ja vaan poikkeustapauksessa viivyn pidempään. Aamuisin käyn hänen luonaan noin kahdeksan maissa joten kerkiän työhön ennen yhdeksää ja tämä aamuaika on tarkoitettu juoksevien asioiden hoitoon. 
Olen hyvin usein kuullut, kun joku yrittäjä kertoo tekevänsä itkun kanssa töitään vielä puolenyön aikoihinkin ja pidän visusti huolen etten siihen sorru itse. Ei kukaan tarvitse väsymyksestä itkevää kosmetologia ja ihmisen pitää itse pitää huoli omasta jaksamisesta. 
Haluan tehdä oman työni ilolla ja hyvällä motivaatiolla enkä rättiväsyneenä zombina. Siksi olen asettanut itselleni yötyökiellon. 




Ihanaa uutta viikkoa!

Kosmetologisi, Inkeri



⭐️ Ps. Muista osallistua arvontaan! Seuraa ja kommentoi hoitolan uusimpia julkaisuja blogissa (huom. liitä mukaan sähköpostiosoite), Facebookissa ja/tai Instagramissa. Palkintona on 50 euron etukoodi verkkokauppaan, joka arvotaan viikon välein. Seuraavaan arvontaan voit osallistua 1.–7.10.-24.

Facebook ja Instagram eivät ole mukana arvonnassa.


Joko olet liittynyt postituslistalle? Liity nyt ja saat tietoa tarjouksista ja kauneushoitolan tapahtumista! Tilaa uutiskirje tästä

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti