lauantai 19. lokakuuta 2024

Vakioasiakkaina äitejä ja tyttäriä

 Tunnen välillä itseni ihan metusalemiksi, kun muistikuvani yrittäjyydestä ja asiakkaistani menevät jo historiaan. Tietysti olen myös ylpeä siitä, että asiakaskuntani on pysynyt vakiona jo lähes neljäkymmentäviisivuotta.


Aika kuluu niin nopeasti

Itseni ikäisten asiakkaiden kanssa puhun usein siitä, miten aika tuntuu kuluvan niin nopeasti. Itselläni on tunne, että vuosi menee puolessa vuodessa. Muistan, kun hoitolani alkuaikoina sanoin yrittäjyyden olevan niin rankkaa, että vuodessa vanhenee kaksi vuotta. 

Nämä muistelut tuli mieleeni, kun hiljattain kävi vakioasiakkaani, joka kertoi juuri täyttäneensä 43-vuotta. Jäin miettimään asiaa, koska muistan, kun hänen äitinsä odotti häntä ja muistan ne poskilla olleet pigmenttiläiskätkin. Muistan myös hänen mummonsa, joka kovasti odotti ensimmäistä lastenlastaan. Nyt tämä lapsi kyselee ohjeita ihon vanhenemiseen ja varaa aikoja teinipojilleen. Heillä hoidan jo neljättä polvea. 

Itse ihmettelen sitä, miten hyvin muistan nuo asiakkaiden iho-ongelmat kymmenien vuosien takaa. Olen aina paneutunut työhöni suurella innostuksella ja tarmolla, joten kai sen takia muistan tilanteet hyvin. Varsinkin pigmenttiläiskät ovat jääneet erityisesti mieleeni, ja se ehkä johtuu siitä, ettei niihin ollut oikein mitään apua 1980-luvulla. 

Myynnistä poistettiin eräs vaikutusaine, jonka nimeä en muista, mutta se oli vakava terveysriski. Tätä vaikutusainetta sisältäviä voiteita myytiin 1950-1970-luvulla todella paljon ja sen poistuminen myynnistä jätti suuren aukon. Asiakkaat harmittelivat, kun hyvä tuote poistettiin ja minä nuoruuden innolla kerroin, miten vaarallinen aine oli. Sittemmin näitä muutoksia raaka-aineissa tuli useita ja viimeisen parikymmentävuotta kosmetiikan turvallisuus on ollut taattu.


Minulla on paljon ihania asiakkaita

Minulle harvemmin tulee täysin uusia asiakkaita ja usein hoitooni palaa ihmisiä, jotka ovat olleet vakioasiakkaita aiemmin. Hämmästyttävän moni viisikymppinen kertoo käyneensä minulla 80-luvulla teinipuhdistuksissa ja sen jälkeen iho on pysynyt pitkään hyvänä. He palaavat asiakkaaksi, kun alkaa ikääntymisongelmat ja on kiva huomata, että he edelleen luottavat ammattitaitooni. 

Minulla käy myös useita 60-70-vuotiaita, joiden äiti kävi asiakkaanani. Äiti on ollut jo pitkään kuolleena ja joskus muistelemme häntä yhdessä tyttären kanssa. Minulla oli useita vakioasiakkaita 80-luvulla, jotka nimenomaan halusivat kannustaa nuorta ihmistä yrittäjyyden alkutaipaleella. 

Olen itse yrittänyt tehdä tätä samaa ja haluan laittaa hyvän kiertämään. Onneksi nykyään yrittämisen alkutaipaleelle on saatavissa paljon ohjeita ja neuvoja. Omana aikanani 80-luku oli vahvaa suomettumisen aikaa, eikä yrittäjyyteen mitenkään kannustettu. Vasta Neuvostoliiton hajottua alkoi valtiovaltaakiin kiinnostaa pienyrittäjät ja heidän tuoma veroraha. 

Olin itse vetämässä käyntiin näitä yrittäjyyttä tukevia palveluita jo 1980-luvun lopulla, kun olin pitkään yrittäjänaisten puheenjohtaja. Tietenkään mikään ei ole yksin minun ansiotani, mutta kannoin korteni kekoon yhteisen hyvän takia.


Iloista lauantaita sinulle!

Kosmetologisi, Inkeri



⭐️ Ps. Muista osallistua arvontaan! Seuraa ja kommentoi hoitolan uusimpia julkaisuja blogissa (huom. liitä mukaan sähköpostiosoite), Facebookissa ja/tai Instagramissa. Palkintona on 50 euron etukoodi verkkokauppaan, joka arvotaan viikon välein. Seuraavaan arvontaan voit osallistua 
15.–.21.10.2024.



Joko olet liittynyt postituslistalle? Liity nyt ja saat tietoa tarjouksista ja kauneushoitolan tapahtumista! Tilaa uutiskirje tästä




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti