torstai 7. maaliskuuta 2019

Erityisherkän kasvohoito

Vasta muutamia vuosia sitten olen oppinut sanan erityisherkkä ja ymmärtänyt miten se vaikuttaa. Nyt osaan jo jonkin verran arvioida mistä on kysymys, jos asiakkaana on eritysherkkä ihminen. Enkä nyt puhu ihon herkkyydestä.

Vaativa asiakas

Erityisherkällä ihmisellä voi olla joku aisti niin valppaana ja herkistyneenä, että häntä häiritsevät asiat jotka meitä muita ei häiritse. He voivat kärsiä kovista äänistä, liian kovasta tuolista, voimakkaasta hajusta tai valosta. He eivät voi tälle ominaisuudelleen mitään ja aika harva edes itse tietää olevansa erityisherkkä. Omassa työssäni olen tavannut heitä jonkin verran ja nuorempana en ymmärtänyt heitä ollenkaan. Tiedän, että moni kosmetologi kokee heidät niin rasittaviksi asiakkaiksi ettei halua tehdä heille hoitoja. Nykyisin olen jo oppinut ymmärtämään heitä ja tiedän etteivät he tahallaan ole hankalia. Erityisherkkä asiakas pitää myös erottaa vaativan persoonan omaavasta asiakkaasta, koska he saattavat toimia samanlaisesti, mutta eri lähtökohdista. Vaativa persoona valittaa asioista saadakseen kaiken huomion itseensä, mutta erityisherkkä valittaa siksi, koska joku asia oikeasti häiritsee häntä. 

Tieto auttaa

Silloin, kun asiakas itse tietää olevansa erityisherkkä olisi hyvä kertoa siitä kosmetologille. Muuten voi tulla väärinkäsityksiä asiakkaan pyynnöistä ja hyvä hetki kasvohoidossa menee pilalle. Erityisherkkä näkee jo heti hoitohuoneeseen tullessaan mitkä asiat kiusaa häntä. Jos tiedän tästä erityisherkkyydestä yritän korjata ne mitä voin mahdollisimman  nopeasti. Joitakin asioita ei voi muuttaa, koska muuten ei hoitoa voi tehdä. Liian voimakkaan rentoutusmusiikin voi sammuttaa, valoja voi himmentää ja peittoja vähentää, tai lisätä. Hoitotuolissa on kuitenkin pakko olla selällään, koska istuvassa asennossa olevaa asiakasta en pysty hoitamaan. Joskus froteen kosketus sattuu ihoon ja voin vaihtaa alus-ja päälipyyhkeen puuvillalakanaan. Samoin kasvosienet voi vaihtaa pehmeisiin vanulappuihin eikä froteista kompressia ole pakko käyttää ollenkaan. Aikaisemmin minun oli hyvin vaikea ymmärtää, että lähes pelkkä kosketus voi sattua jonkun mielestä. On haastavaa tehdä kasvohieronta sivelyliikkeillä ilman mitään painosuuntaa. Joku muu asiakas pitäisi sitä ärsyttävänä lääppimisenä. Kaikista parasta olisi, että asiakas itse kertoisi jo hoidon alussa olevansa erityisherkkä tuntoaistiltaan, tai muulta aistiltaan. Silloin tulee selväksi miksi ns. tavallinen hoito ei käy, vaan pitää löytää siihen muita tapoja. Ilman selitystä tilanne voi aiheuttaa kiukustumista puolin ja toisin.

2 kommenttia:

  1. Miten ihmeesä tiedät onko asiakas ”erityisherkkä” vai veemäinen muuten vaan. Olen kampaaja ja tiedän kokemuksesta, että jotkut asiakkaat valittaa aivan kaikesta. En kyllä jaksa olla noin ymmärtäväinen kuin sinä väität olevasi. Jotkut ihmisethän simputtaa aina vaan enempi jos heidän pillin mukaan alkais hyppäämään.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Anteeksi, kun huomasin kommentisi vasta nyt.
      Ei ole ollenkaan helppoa erottaa erityisherkän vaatimuksia tavallisesta höykyttäjästä, mutta kummallakin on oma syynsä kyseiseen käytökseen. Toisaalta minä ja Mari törmäämme uusiin asiakkaisiin aika harvoin ja minä vielä harvemmin kuin Mari. Pitkäaikaisten asiakkaiden kanssa on jo selvinnyt, jos heillä on jotain erityisvaatimuksia ja ne ovat jääneet sivuseikaksi.
      Ehkä pitkä työkokemukseni on opettanut suhtautumaan asiakkaisiin kunnioituksella enkä enää loukkaannu heidän sanomisistaan. Jätän omaan arvoonsa tällaiset simputusyritykset enkä päästä heitä iholleni. Usein hyökkäävä ja ylimielinen käytös on pelon ja epävarmuuden aiheuttamaa ja kun siihen suhtautuu rauhallisesti voi asiakassuhde olla vallan hyvä.
      Meille ehkä tulee huomattavasti vähemmän asiakkaiksi niitä ihmisiä jotka saavat tyydytyksen toisen kiusaamisesta ja väheksymisestä. Usein meidän vapaita aikoja on joutunut odottamaan sen verran kauan, että pelkästään kiukuttelua haluava asiakas ei jaksa sitä odottaa.
      Olen myös todella kiinnostunut ihmisten mielenliikkeistä ja otan avoimin mielin vastaan kaikki asiakkaat.

      Inkeri

      Poista