sunnuntai 3. marraskuuta 2013

Näytepakkaukset ovat tarkoitettu tuotteeseen tutustumista varten

Lähes kaikilla ihonhoitosarjoilla on saatavilla niin sanottuja ilmaisnäytteitä joista kuluttaja voi kokeilla tuotetta. Dermalogicalla on hyvin kattava valikoima näytteitä ja annamme niitä mielellämme. Kuitenkin nostaisin sen esiin ettei kyse ole mistään ilmaisista pakkauksista, koska kaikkihan tietävät sanonnan ettei ilmaisia lounaita ole. Ei ole myöskään ilmaisia näytteitä, vaan me kosmetologit maksamme niistä ja sitten annamme ne ilmaiseksi asiakkaille. Näytteitä ei missään nimessä ole tarkoitettu myytäväksi, vaan kuluttajalle ne ovat maksuttomia. Dermalogican näytepussien arvo on tuotteesta riippuen 1-4 euroa.

Näytteisiin voi suhtautua monella tavalla ihan ihmisestä riippuen ja me Marin kanssa olemme ihan ääripäät tavoiltamme. Mari itse haluaa aina kokeilla ensin näytepakkauksen ennen, kuin ostaa uuden tuotteen esimerkiksi kampaajalta. Minä taas en ikipäivänä viitsisi pelailla joidenkin näytteiden kanssa, vaan ostan heti ison pullon enkä ajattele asiaa sen enempää. Suorastaan ärsyynnyn, jos kampaajani tarjoaa minulle näytettä ensin kokeiltavaksi. Voin sen ottaa, kun en kehtaa kieltäytyäkkään, mutta näyte ajelehtii seuraavan viikon kassissani ja sitten se menee roskiin. En takuulla viitsi alkaa näpertämään pikkupussien kanssa. Tämä erilainen suhtautuminen on keskusteluttanut minua ja Maria usein. Minä olen joutunut oikein opettelemaan, että annan asiakkaille näytteitä. Kun itse en niistä välitä helposti kuvittelee ettei ne kelpaa kenellekään muullekkaan. Mari taas ihmettelee asiakkaita jotka jättävät hänen antamat näytteet tiskille eivätkä viitsi ottaa niitä mukaansa.

Näytteillä on ihan oma merkityksensä emmekä missään nimessä halua pihistellä niiden kanssa. Emme anna näytettä siksi, että asiakkaan pitäisi jotenkin kokeilla onko tuote hänelle sopiva. Me olemme kyllä valinneet tuotteet siten, että ne ovat asiakkaalle varmasti sopivia. Näyte on myös niin pieni ettei sen vaikutus ehdi vielä tulla näkyviin. Näytteen tarkoitus on tutustuttaa asiakas tuotteeseen, vaikka tuote on sopiva asiakkaan tilanteeseen ja ihotyypille voihan olla ettei ihminen pidä tuotteesta muuten. Tässä tullaan niihin makuasioihin, vaikka tuote olisi kuinka sopiva ei asiakas sitä käytä ellei siitä muuten pidä. Jotkut hyvin allergiset ihmiset pystyvät näytteistä testaamaan, ettei kyseinen tuote aiheuta ärsytystä. Itse olemme hyvinkin varmoja Dermalogican sopivuudesta herkällekin iholle, mutta asiakkaan itsensäkin tulee vakuuttua tästä.

Näyte on myös houkutin. Moni Dermalogican tuote on niin erilainen, kuin muu kosmetiikka, että ne tekevät kuluttajaan vaikutuksen jo ensi kokeilulla. Varsinkin uuden asiakkaan on hyvä saada kokeilla tuotteita ensin näytteistä ja todeta itse käytössä, että Dermalogican tuotteet ovat erilaisia. Usein annamme näytteitä useampia, tai ihan matkakokoja ettei asiakkaan tarvitse alkuun ostaa ihan kaikkea, vaan voi täydentää ostamiaan kotihoitotuotteita näytteillä. Meille on hyvin tärkeää ettei asiakas koe ostavansa " sikaa säkissä", vaan hän tietää mitä saa. Siitä en tykkää, jos joku käy hakemassa meiltä näytteitä ja suositteluja ja sitten ostaa tuotteet jostain ulkomaisesta verkkokaupasta. Sen koen aika röyhkeäksi meidän hyväksi käytöksi.

Pyytäkää ihan reippaasti näytteitä, jos teidän tekee mieli jotain kokeilla. Myös verkkokauppatilauksen yhteydessä voi laittaa viestiä mistä tuotteista haluaisi näytteitä. Pyrimme aina huomioimaan asiakkaiden näytteiden tarpeen, mutta jos se jotenkin unohtuu kysykää niitä. Toisaalta ei kannata antaa kokeiluun seitsemää sorttia, koska niissä kuluttaja menee sekaisin, eikä iho tykkää jatkuvasta kokeilusta. Huomiokaa se, että nyt kerron Dermalogican ihonhoitotuotenäytteistä. Youngbloodin meikeistä ei ole olemassa näytteitä, niin kuin ei yleensäkään meikkituotteista. Tulee todella kalliiksi tehdä pieniä näytepakkauksia huulipunista ja luomiväreistä. Jo niiden pakkaukset maksaisi saman verran, kuin itse myyntituotteet eli on ihan käytännön sanelemaa ettei meikeistä ole näytteitä.

4 kommenttia:

  1. Itse haluan aina mahdollisuuksien mukaan näytteitä niistä tuotteista jotka ovat jo käytössä. Jos menen viikonlopuksi vaikka Tukholmaan on kiva lentää pelkkien käsimatkatavaroiden kanssa ja hoitaa ihonhoitorutiinit näytepussien sisällöllä. Pidemmille reissuille olen sitten ostanut minikoot esim. Daily Microfoliantista ja silloin kun työskentelin toimistossa pidin matkakokoista kasvovesisuihkepulloa käsilaukussa. Ja kun minulle on siunaantunut vuosien varrella lahjapakkauksista viisi tai kuusi pientä Daily Microfoliant-suolasirotinta niin olen sitten antanut niitä Dermalogicaa käyttäville kavereilleni.

    VastaaPoista
  2. Anonyymi18:57

    Näytteet todellakin antavat hyvän tuntuman tuotteeseen vaikka hiukan ujostellen niitä pyytelen. Olen varovainen valintojenn suhteen, harmittaa jos iso pullo tai purtilo jää käyttämättä olipa se tarkoitettu kasvoille tai hiuksille. Olen iloinen jos minulle tarjotaan näytteitä. Ja koska en ole hamsteri, otan vastaan vain niitä, jotka varmasti tulee kokeiltua.

    VastaaPoista
  3. Anonyymi21:44

    Tutustun ja perehdyn mielelläni näytteisiin. Joskus niitä on tullut todella monia, mutta kaikki on tarkkaan tutkittu ja mieleen painettu, millaisen tuntuman ne iholla aiheuttavat.

    Ylipäätään en ostaisi sikaa säkissä, vaan haluan yleensä ensin kokeilla tuotetta. Dermalogicahan harvoin tuottaa pettymyksen tai on täysin sopimaton - päinvastoin - mutta kiva päästä vertailemaan niitäkin.

    En olisi varmaankaan ilman näytettä oivaltanut, miten ihana on esimerkiksi Overnight Repair Serum.

    Leena

    VastaaPoista
  4. Kiitos vastauksistanne. Olipa hyvä, että otin asian esille. Itse sokeutuu omalle työlleen enkä ole ilmeisesti ymmärtänyt miten tärkeitä näytteet ovat asiakkaille.
    Itselleni on varmaan liikaa ollut ajatuksissa ettei tuotteita tarvitse sen enempää kokeilla, kun olen aivan varma, että ne sopii. Asiakashan ei voi näin varma olla ennen, kun hän on saannut sen itse kokeilla. Enhän minä itsekkään usko mitään ellen sitä itse näe, tai koe. En ota yhtäkään tuotetta Dermalogicaltakaan myyntiin ellemme ole sitä Marin kanssa moneen kertaan ja tarkasti kokeilleet. Ei siihen auta, vaikka maahantuoja kuinka vakuuttaa tuotteen hyvyyttä.

    Huomion tästä lähin enemmän näiden näytteiden tarpeellisuutta. Myös noille viikonloppureissuille voin omille asiakkaillemme antaa näytepusseja. Nykyään, kun kaikkien nesteiden kanssa on niin hankalaa mennä koneeseen, niin näytepussit ovat helppoja ottaa mukaan. Yleensä yhdestä pussista esimerkiksi kosteusvoidetta saa ainakin 2-3 kertaa käytettyä.

    Inkeri

    VastaaPoista