Toivoisin, että asiakkaat uskaltautuisivat kysymään kaiken mahdollisen mitä mielessä pyörii kasvohoidon aikana. Pyrimme hoidon aikana selittämään koko ajan mitä teemme ja miksi niin teemme. Varsinkin uudelle asiakkaalle haluamme antaa mahdollisimman paljon tietoa hänen ihostaan ja hoitomenetelmistä.
Kysyminen vähentää väärin käsityksiä
Minulle sattui syksyllä hyvä opetus siitä millaisia väärin käsityksiä voi kasvohoidossa syntyä. Minulla oli Nanolift hoidossa asiakas joka käy meillä säännöllisesti parin kuukauden välein. Hoitoa aloitellessani hän kysyi tulee minulle heti hänen peräänsä seuraava asiakas. Vastasin myöntävästi, että seuraava on tulossa heti hänen jälkeensä. Hän selvensi, että kysyi asiaa siksi, jos voisin antaa naamion lopuksi vaikuttaa pidempään. Olin aivan äimistynyt ja selitin, että naamiohan vaikuttaa viisitoistaminuuttia niin kuin sen pitääkin. Asiakas sanoi, että otan naamion kesken pois, kun joudun sitä niin paljon pyyhkimään ja se ei ehdi imeytyä kunnolla. Olin suorastaan järkyttynyt ja selitin, että otamme ajastimella vaikutusajan ja se on takuulla tuo vartti mitä naamio tarvitsee imeytyäkseen. Vartissa sen vaikutusaineet tekee sen mitä pitääkin eikä lisäaika miteenkään paranna naamion tehoa. Asiakas vertasi hoidossa käytettävää naamiota hänen kotona käyttämäänsä Multivitamin Power Recovery Masque (78€) naamioon joka jätetään yöksi vaikuttamaan. Hän ajatteli minun tekevän kasvohoitoa niin kiirellä, että otan naamion kesken vaikutusajan pois, vaikka osa siitä jää imeytymättä. Olin ihan kauhuissani tästä väärin käsityksestä ja selitin, että kasvohoidossa käytetään aivan eri aineita kuin mitä myymme kotikäyttöön. Me sekoitamme tuotteet monista eri raaka-aineesta ihon kulloisenkin tarpeen mukaan ja moni raaka-aine imeytyy vaan osittain ihoon. Esimerkiksi tuosta kasvohoidossa käytetystä kauranaamiosta imeytyy kosteuttava ja rauhoittava aineosa ja muuten tuo puuromainen seos pestään pois.
Oikein tehty kasvohoito on meille kunnia asia
Melkeimpä loukkaannuin tuosta tulkinnasta, että ottaisin naamion kesken vaikutusajan pois siksi, kun seuraava asiakas on tulossa. Silloinhan olisin aikatauluttanut työni aivan väärin ja sehän olisi huijaamista, että laskutan koko hoidosta ja vaikutus jäisi kesken. Oli todella hyvä, että asiakas kertoi mitä hän ajatteli ja pystyin korjaamaan väärin käsityksen. Pari kertaa muutama muu asiakas on kysynyt Nanolift hoidon yhteydessä myös tuon mikrovirtavaiheen jälkeen etteikö tuotteet imeytyneet kunnolla, kun pyyhin iholta sitä pois. En ole käsittänyt aikaisemmin, että asian voi tulkita näinkin. Tuohon Nanolift hoidon mikrovirtavaiheeseen sekoitetaan niin suuri annos vaikutusainetta, että sitä jää runsaasti ihon pintaan ja elektrodit pääsee liukumaan kunnolla. Virhe olisi, jos vaikutusainetta on niin vähän ettei mitään jää poistettavaksi. Kasvohoidossa joka asialla on tarkoituksensa ja en aina osaa selittää juuri sitä asiaa mikä kunkin asiakkaan mieltä painaa. Siksi on todella tärkeää kysyä ennen kuin tekee vääriä johtopäätöksiä.
Ei millään pahalla asiakkaita kohtaan, mutta aikamoisia idiotteja sitä onkin liikkeellä.
VastaaPoistaSuoraan kysyminen on helpoin tapa selvittää asiat. Jokainen ihminen on niin omansalainen ettei kenenkään ajatuksia voi arvata. Yllä kirjoittamani tapaus olisi minulta jäänyt hämärän peittoon ja asiakas olisi ehkä vaihtanut kosmetologia koska oli kiusaantunut huonosta työstä. Onneksi tämä asia saatiin korjattua ilman suurempaa sekaannusta.
VastaaPoistaInkeri
Itse kun aloitin uraani Inkerin asiakkaana, kaikki kasvohoidon vaiheet käytiin hyvin tarkasti läpi ja kerrottiin mitä kulloinkin tapahtuu. Myös tuo 15 minuutin tehonaamion vaikutusaika kerrottiin. Joskus tuntuu siltä, että asiakkaat eivät yhtään kuuntele mitä heille kerrotaan. Jo ensimmäisen hoitokerran jälkeen tuli selväksi, että mitään työvaihetta ei jätetä kesken. Hyvää työtä teette ja tulokset näkyvät tyytyväisten asiakkaiden kasvoilla.
VastaaPoistaKiitos. Yritämme parhaamme tehdä ja koska tykkäämme työstämme Marin kanssa niin se ei ole vaikeaakaan.
VastaaPoistaTosiaan kerron aina ensimmäisellä hoitokerralla hyvinkin perusteellisesti mitä teen ja miksi. En kuitenkaan kerro tätä joka kerta, koska jos asiakas käy kymmenenvuotta kerran kuukaudessa niin sellainen jankkaaminen takuulla ärsyttää. Kaikista uusista aineista kerron aina ja kerron tarjouksista sekä ihon kunnosta. Vastaan aina mielelläni kaikkiin kysymyksiin. Tosin moni asiakas on niin kauan käynyt ettei hoidoista ole paljon kyseltävää ja hassua onkin, että kysymyksiä tulee melkeimpä enemmän historiasta ja sotahistoriasta. Sekin sopii minulle, koska kukapa ei haluaisi lempiaiheestaan puhua.
Inkeri