Välillä näkee mainoksia joissa tarjotaan kasvohoitoja alennettuun hintaan. Minun on vaikea ymmärtää tätä. Eihän hammaslääkärikään mainosta hampaan paikkausta alennettuun hintaan. Jotainhan hoidosta pitää vähentää, jos sen hintaa alennetaan.
Oikea hinnoittelu on tärkeää
Olen varma, että heikoin kohta kosmetologiyrittäjällä on tuo hinnoittelu ja hoitohintojen laskeminen. Miten heikoksi se vielä meneekään, kun ammattikoulujen reformi saadaan käytäntöön ja opiskelijat opetetaan työpaikoilla. Miten kosmetologi joka on itse huono hinnoittelemaan opettaa tiedon eteenpäin? Nykyisin kosmetologikoulutuksessa on seitsemänviikkoa yrittäjyysopintoja ja tämä on selvästi aivan liian vähän. Taas kehun itseäni, mutta onneksi oma vahvuuteni on laskeminen ja numerot ja hinnoittelu on minusta kivaa ja helppoa. En ymmärrä miten kosmetologi voi tehdä toisena päivänä kasvohoidon halvemmalla kuin toisena. Hoidosta täytyy jättää jotain pois, että hinta putoaa, tai sitten hinta on alunperin laskettu väärin. Jos kasvohoidossa on alunperin niin suuri kate, että siitä on varaa pudottaa menemättä tappiolle on hoitoa jo tosi vaikea myydä. Jos oikein lasketusta katteesta pudotetaan työ tuottaa tappiota ja sille tulee nopea loppu. Sitten, jos hoidosta jätetään jotain pois se on jo aivan eri hoito eikä asiakkaalle yhtään halvempi. Tiedän, että usein mainostetaan jotain erittäin halpaa kasvohoitoa ja kun saadaan asiakas hoitotuoliin hänelle kaupataan koko ajan lisää. Tämä on minusta todella ikävä tapa ja tuottaa asiakkaalle yllätyksen, kun hintaan tuleekin paljon lisää.
Kasvohoitojen hintoja on vaikea vertailla
Voisin sanoa suoraan, että eri kosmetologien hoitohintoja on mahdoton verrata keskenään. Jokainen käyttää eri hoitosarjaa mikä maksaa hoidossa eniten ja on tärkein kriteeri työn laadussa. Halvalla ja tehottomalla hoitosarjalla tehty kasvohoito voi olla vaikutukseltaan vaan neljäsosa esimerkiksi Dermalogican hoidoista. Tuskin tuo hoito maksaa neljäsosaa meidän hinnoista vaan yleensä hinta/laatusuhde jää heikoksi. Valitettavasti käy niin, että usein halvalta kuulostava kasvohoito tulee kuluttajalle kaikista kalleimmaksi. Monet kauneushoitolat tekee uusasiakashankintaa kasvohoitoalennuksilla, mutta minusta se on suuri vääryys vakioasiakkaita kohtaan. Tietysti puhun pitkään työtä tehneen kosmetologin näkökulmasta, koska hoitoaikani ovat täynnä noin kuukaudeksi eteenpäin. Jos mainostaisin alennettua kasvohoitoa uusille asiakkaille ja ottaisin koko hinnan niiltä vakioasiakkailta joilla on jo aika varattuna se olisi suuri vääryys heitä kohtaan. Sitten pitäisi alentaa kaikilta hintaa ja millä sitten saan palkkani. Tällaista uusasiakashankintaa tehdään paljon esimerkiksi kuntosaleilla. Me kuitenkin tunnemme omat vakioasiakkaamme niin hyvin etten ikinä kehtaisi tehdä sitä, että uusi asiakas saisi jonkun edun, mutta ei pitkäaikainen vakioasiakas.
Kilpailu kiristyy
Vasta alottavilla kosmetologeilla on tosi vaikea saada itselleen asiakkaita, koska Hämeenlinnassakin on jo liikaa kosmetologeja asukaslukuun nähden. Viimeksi, kun laskin niin täällä oli yli kaksikymmentä kauneushoitolaa keskustan ruutukaava-alueella. Tosin vaan kahdessa hoitolassa meidän lisäksi on pitkän kosmetologikoulutuksen omaava kosmetologi. Yleensä käy niin, että uusi kosmetologi toimii parivuotta ja sitten on pakko lopettaa, koska kunnollista liiketoimintasuunnitelmaa ei ole. Tässä parissa vuodessa ehtii kuitenkin sekoittamaan markkinoita niin ettei kenelläkään aloittelijalla ole kunnolla työtä. Tilanne on vaikea ja suurin syy siihen on liikakoulutus ja kuvitelma kosmetologin työstä unelma-ammattina. Olen itse pohtinut Marin kanssa omaa mainontaamme ja emme yleensä laita lehteen hoitojen hintoja. Ajattelimme kokeilla miten kuluttajat kokee, kun hinta on heti näkyvissä. Toisen kokeilun ajattelimme trhdä niin, että markkinoinne kasvohoitoa ja hoitotuottetta yhteishintaan. Useimmilla satunnaisasiakkailla
kasvohoidon vaikutus loppuu lyhyeen, kun sitä ei jatketa kotihoidolla. Voisimme tarjota esimerkiksi Rentouttavan kasvohoidon (66€) ja jonkun hoitovoiteen yhteishintaan ja tuosta voiteesta voimme antaa alennusta. Tuo sama voide olisi myös vakioasiakkaiden saatavilla samaan alennettuun hintaan. Näin voimme mainostaa tarjousta ja tehdä tasokkaan kasvohoidon, koska siitä ei jätetä mitään pois ja myös vakioasiakkaat voivat tarjouksen hyödyntää halutessaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti