Vuosien varrella minulle on tapahtunut monenlaisia hauskojakin väärinkäsityksiä. Erilaiset ihonhoitoon liittyvät termit ovat kuluttajille vaikeita ja siksi yritänkin udella mahdollisiman tarkkaan mitä asiakas tarkoittaa. Varsinkin vanhempien ihmisten kanssa tulee helpommin väärinkäsityksiä, koska monet työhöni liittyvät sanat ei ole olleet käytössä heidän nuoruudessaan. Tässä tarina todella suuresta väärin ymmärryksestä.
Tein vielä 90-luvun lopulla hyvinkin paljon jalkahoitoja ja eräs iäkäs rouva tuli paikan päälle kyselemään vaivoistaan. Hän kysyi, että poistanko känsiä, vai pitääkö mennä lääkäriin. Kerroin, että känsät ovat helppoja poistaa jalkahoidon yhteydessä ja se kuuluu työhömme. Hän hiukan ihmetteli ja kysyi millä me saamme känsän pois. Kerroin käyttäväni kirurginveistä, jossa on kertakäyttöterä. Hänen ilmeensä oli hyvin epäileväinen eikä hän ilmeisesti uskonut puheitani. Yritin kaikin tavoin vakuuttaa häntä, että ole poistanut känsiä jo parikymmentävuotta ja se on päivittäistä työtäni. Edelleen hän oli hyvin epäuskoinen ja kysyinkin missä kohtaa hänellä on känsä. Hän kertoi känsän olevan silmäluomessa, kulmakarvojen alapuolella ja näytti samalla sitä minulle. Siinä kohtaa minun suu loksahti auki ja kauhistelin ettei se ole mikään känsä, vaan rasvaluomi eli ikääntymiseen liittyvä verruca senilis. Eikä sen poisto ole kosmetologin työtä, vaan pitää mennä lääkäriin.
Rouva päivitteli kovasti, että voiko niin pienen asian kanssa mennä lääkäriä vaivaamaan. Samalla hän ihmetteli mitä kosmetologi sitten tekee, jos ei edes poista känsiä kasvoista. Yritin selittää hänelle känsän ja luomien eroa, mutta ilmeisesti hän oli koko ikänsä puhunut känsistä, kun tarkoitti luomia eikä selitykseni mennyt perille. Hänestä tuli minulle useiksi vuosiksi vakioasiakas jalkahoitoon ja joka kerta hän otti puheeksi, että mikä se sellainen kosmetologi on joka ei edes känsää poista. Voitte kuvitella miten se harmitti minua ja kävi kunniani päälle. Olen sen verran nuorempi, että harmistuin, kun osaamattomuuttani korostettiin väärinkäsityksen vuoksi. Nykyisin suhtautuisin asiaan ihan huumorilla ja en alkaisi edes jankkaamaan ettei kyse ole känsästä ellei asia kerrasta asiakkaalle valkene. Tapaus oli minulle hyvä opetus, että asiakasta pitää haastatella hyvin tarkkaan ennen, kuin tekee mitään johtopäätöksiä.
Tein vielä 90-luvun lopulla hyvinkin paljon jalkahoitoja ja eräs iäkäs rouva tuli paikan päälle kyselemään vaivoistaan. Hän kysyi, että poistanko känsiä, vai pitääkö mennä lääkäriin. Kerroin, että känsät ovat helppoja poistaa jalkahoidon yhteydessä ja se kuuluu työhömme. Hän hiukan ihmetteli ja kysyi millä me saamme känsän pois. Kerroin käyttäväni kirurginveistä, jossa on kertakäyttöterä. Hänen ilmeensä oli hyvin epäileväinen eikä hän ilmeisesti uskonut puheitani. Yritin kaikin tavoin vakuuttaa häntä, että ole poistanut känsiä jo parikymmentävuotta ja se on päivittäistä työtäni. Edelleen hän oli hyvin epäuskoinen ja kysyinkin missä kohtaa hänellä on känsä. Hän kertoi känsän olevan silmäluomessa, kulmakarvojen alapuolella ja näytti samalla sitä minulle. Siinä kohtaa minun suu loksahti auki ja kauhistelin ettei se ole mikään känsä, vaan rasvaluomi eli ikääntymiseen liittyvä verruca senilis. Eikä sen poisto ole kosmetologin työtä, vaan pitää mennä lääkäriin.
Rouva päivitteli kovasti, että voiko niin pienen asian kanssa mennä lääkäriä vaivaamaan. Samalla hän ihmetteli mitä kosmetologi sitten tekee, jos ei edes poista känsiä kasvoista. Yritin selittää hänelle känsän ja luomien eroa, mutta ilmeisesti hän oli koko ikänsä puhunut känsistä, kun tarkoitti luomia eikä selitykseni mennyt perille. Hänestä tuli minulle useiksi vuosiksi vakioasiakas jalkahoitoon ja joka kerta hän otti puheeksi, että mikä se sellainen kosmetologi on joka ei edes känsää poista. Voitte kuvitella miten se harmitti minua ja kävi kunniani päälle. Olen sen verran nuorempi, että harmistuin, kun osaamattomuuttani korostettiin väärinkäsityksen vuoksi. Nykyisin suhtautuisin asiaan ihan huumorilla ja en alkaisi edes jankkaamaan ettei kyse ole känsästä ellei asia kerrasta asiakkaalle valkene. Tapaus oli minulle hyvä opetus, että asiakasta pitää haastatella hyvin tarkkaan ennen, kuin tekee mitään johtopäätöksiä.
Ei hyvää päivää! :D
VastaaPoista