keskiviikko 14. helmikuuta 2018

Asiakkaat on parasta työssäni

Kuulin moneen kertaan aloitellessani työtäni etten sitä tekisi kauaa. Muutamat vanhemmat kosmetologit suorastaan inhosivat työtään ja tekivät sitä pakosta, kun muutakaan ei ollut. Itse olisin jo ajat sitten vaihtanut ammattia, jos työ olisi minulle vastenmielistä. Onneksi saan tehdä työtä josta pidän.

Ihmisten kohtaaminen on opettavaista

Olen tähän mennessä kohdannut tuhansia asiakkaita ja jokaiselta oppii jotain. Kosmetologin asiakaspalvelu on täysin erilaista kuin esimerkiksi kaupassa, koska meillä asiakas on vähintään tunnin. Yleensä asiakas tulee myös uudestaan ja hän tulee tutummaksi. Nykyisin suurin osa asiakkaista on minulle tuttuja vuosien takaa ja tunnen paljon heidän perheitäänkin ja läheisiään. Ehkä noin kerran kuukaudessa minulle tulee aivan uusi asiakas, koska yleensä he menevät Marille jolla on löysempi aikataulu kuin minulla. Olen oppinut todella paljon näiltä ihmisiltä. He kertovat harrastuksistaan, työstään, matkoista ja mielipiteistään päivin uutisaiheista. Ihmiset ovat opettaneet minut ajattelemaan asioita monelta kantilta ja harvassa asiassa on vain yksi näkökulma. Hämmästyttävän usein olen aivan samaa mieltä vakioasiakkaiden kanssa. Ehkä ihminen valitsee kosmetologin jossa on jotain samaa kuin itsessä. Kosmetologi tulee niin lähelle sekä fyysisesti, että henkisesti ettei siihen halua kovin erilaista ihmistä. Tunnen usein asiakkaan lähdön jälkeen hyvää mieltä ja tuntuu kuin olisi tavannut hyvän ystävän. 

Meillä on vaitiolovelvollisuus

Siitä olen täysin ehdoton etten koskaan kerro mitään asiakkaan puhumaa hoitohuoneen ulkopuolelle. Onneksi meillä on todella hyvä äänieristys ettei Marin hoitohuoneesta kuulu minulle mitään ja samoin on päinvastoin. Myöskään hoitohuoneista ei kuulu puhe odotustilaan tai kassalle. Koskaan ei tarvitse ajatella puhuvansa minulle liikaa. Kaikki pysyy vain minun tiedossani enkä minä rasitu asiakkaiden asioista. Monet kysyy miten jaksan kuunnella ihmisten juttuja, mutta minulle ne ovat työni paras puoli. Olen todella kiinnostunut ihmisistä ja suhtaudun positiivisella uteliaisuudella ihmisten kertomuksiin. Samaa uteliaisuutta koen asiakkaiden ihon suhteen ja katson aina mielenkiinnolla miltä iho näyttää ja onko muutoksia tapahtunut edellisen hoidon jälkeen. Mietin joskus miksi niin moni kosmetologi vaihtaa ammattia ja on harvinaisempaa, että kosmetologin työtä tehdään koko ikä. Suuri syy on työn fyysinen rasitus ja monella ei selkä, tai kädet kestä hankalia
työasentoja. Usein olen myös kuullut, että jotkut kokee asiakkaat rasittaviksi ja tätä minä en ollenkaan ymmärrä. Pidän sitä asenne kysymyksenä ja kyvyttömyytenä oppia toisilta ihmisiltä. Moni ärsyyntyy, kun toinen kertoo eriävän mielipiteen, mutta minulle se tuo vaan lisäkiinnostusta.

HYVÄÄ YSTÄVÄNPÄIVÄÄ (14.2) IHANILLE ASIAKKAILLEMME

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti