tiistai 6. helmikuuta 2018

Uudet asiakkaat ovat tervetulleita

Olen kuullut muutaman kerran, että ihmisillä on sellainen käsitys ettemme ota uusia asiakkaita. Tässä on varmaan tullut väärin käsitys, koska asiakasmäärä elää koko ajan ja joka yrityksessä tarvitaan uusia asiakkaita.

Peruutusaikoja kannattaa kysyä

Ehkäpä tuo käsitys, että emme ota uusia asiakkaita tulee siitä, kun ajanvarauksemme on aika täynnä. Meillä on iso hyvä asiakaspiiri, mutta sen varaan ei yksinomaan voi laskea, koska aina tapahtuu muutoksia. Monet kosmetologit ja kampaajat tarjoavat hoitoaikoja heti samalle päivälle, mutta siihen me emme pysty. Minulle nuo saman päivän vapaat ajat kertovat liian pienestä asiakas määrästä ja se taas johtuu siitä, että kyseisiä yrityksiä on liikaa. Meiltäkin kannattaa kysyä peruutusaikoja ja jos hyvä tuuri käy se voi olla jopa samana, tai seuraavana päivänä. Varsinkin näin flunssa ja mahatauti aikana peruutusaikoja löytyy enemmän. Normaalisti meidän vapaat ajat menevät noin viikon päähän riippuen siitä mitä kellonaikaa tarvitaan. Itselläni varaukset menevät noin 4-6 viikkoa eteenpäin, mutta yksittäisiä aikoja siltäkin ajalta löytyy. Mari pystyy palvelemaan nopeammin ja yritämmekin järjestää niin, että häneltä löytyy aina vapaata viikon sisällä. Nettiajanvaraukseen emme ole pystyneet menemään, koska varaustilanne on niin täysi. Itse käytän aina nettiajanvarausta, kun siihen on mahdollisuus esimerkiksi hierojalla, tai hammaslääkärillä. Sopivaa ratkaisua meidän hoitolaan ei ole vielä löytynyt, koska asiakas ei voi tietää miten pitkän ajan hän varaa. Meillä ei ole varaa antaa yhtään luppoaikoja päivään, koska se veisi vapaat ajat aina vaan pidemmälle. Jos jokainen asiakas saisi esimerkiksi vartin liian pitkän aikavarauksen se tekisi päivässä jo yhden kasvohoidon verran ja se olisi asiakkaalta pois ja meiltä pois. Nykyisin suurin osa asiakkaista laittavat sähköpostilla tai tekstiviestillä ajanvarauspyynnön ja sen avulla varauksen voi tehdä mihin vuorokauden aikaan tahansa.

Vakioasiakkaat ovat etusijalla

Meillä on asiakkaissa ns.luonnollista poistumaa. Aina joku vaihtaa paikkakuntaa, tai sairastuu vakavasti. Valitettavasti meiltä on kuollut parina viime vuotena useampi 50-60-vuotias pitkäaikainen asiakas. Suren ja ikävöin heitä vieläkin. Nyt 1930-luvulla syntyneet asiakkaat tulevat siihen vaiheeseen etteivät enää jaksa käydä, tai he siirtyvät jo taivaaseen. Monet heistä aloitti käymään 80-luvulla, kun aloitin työt ja he olivat varhaisessa keski-iässä. Meillä on takana pitkä yhteinen taival enkä haluaisi heistä luopua, mutta se on luonnon laki. Näitä ikääntyviä asiakkaita minulla on tavallista enemmän, kun olen tehnyt työtä näin pitkään. Heidän tilalle pitää aina saada uusi asiakas.Monet kuntosalit ja kampaamot houkuttelevat uusia asiakkaita aika härskisti vakioasiakkaat 
unohtaen. Siihen me emme mene koskaan. Me haluamme tarjota vakioasiakkaille kaikista parhaimmat edut. Minusta on ihan kummallista, että kuntosali tarjoaa vuosimaksua puoleen hintaan, kun paikan elättävät vakioasiakkaat maksavat täyden hinnan. Meidän onkin kehitettävä ihan toisenlaisia houkutuksia uusille asiakkaille ettei tällaista eturistiriitaa tule. Kertokaapa mikä olisi teidän mielestä reilu ja kiva tapa tehdä uusasiakashankintaa?

3 kommenttia:

  1. Moi, kyllä uudelle asiakkaalle, joka ei ole ennen käynyt voi ihan hyvin jotain luvata, vaikka tuotelahjan ajanvarausta vastaan tai alennuksen ekasta hoitokerrasta. Kun vaan muistaa sitten palkita vanhoja uskollisia asiakkaitakin jotenkin aina välillä :)

    VastaaPoista
  2. Yleensä näin menetellessä vakioasiakkaat eivät saa koskaan mitään jos tähän lahjonta hommaan lähdetään.

    VastaaPoista
  3. Tämä onkin kinkkinen tilanne, koska kaikkien pitää tehdä uusasiakashankintaa muuten ei kohta ole vakioasiakkaillakaan yritystä missä käydä. Pitää kuitenkin löytää jokin tapa toimia ettei vakioasiakkaille tule tunne, että muut saa kaikkea, mutta minä en mitään. Tiedän keskusteluista ihmisten kanssa miten ärsyyntyneitä he ovat, kun koko ajan on jossain kuntosaleilla mainoksia, että uusi saa vuoden puoleen hintaan.
    Tietysti me emme edes pysty mitään suuria alennuksia antamaan emmekä koskaan hoitotyöstä. Täytyypä pyöritellä asiaa päässä ja katsoa mitä kivaa keksisin, että kaikki ovat tyytyväisiä.

    Inkeri

    VastaaPoista