tiistai 20. helmikuuta 2018

Lomanen kissojen kaupungissa

Mitä vanhemmaksi tullaan sitä enemmän tarvitaan taukoja, että palautuisi työn rasituksista, tai ainakin minä koen näen. Omalla kohdallani on välttämättömyys lähteä kauemmaksi etten eksy työpaikalle. Nykyisin myös huolehdin entistä enemmän vanhemmistani ja saadakseni siitä lomaa on parempi lähteä kotoa pois.

Madrid on kissojen kaupunki

Olimme kolme yötä Madridissa ja siinäkin ajassa ehti nähdä ihan ihmeen paljon. Voisin sanoa, että Euroopan pääkaupungeista Madrid on suosikkini. Tämä oli toinen kerta siellä ja edelleen jäi tunne, että tänne pitää päästä uudestaan. Nyt vasta luin eräästä esitteestä, että espanjalaiset sanovat madridilaisia gatoiksi eli kissoiksi. Madrid elää vilkasta menoa yöllä ja päivällä ja kaupunkilaisia verrataan kissoihin jotka myös liikkuvat öisinkin. Tuo ajatus kissojen kaupungista puhutteli minua, mutta yöelämä ei kyllä muuten kuulu lomailuuni. Ajankohtana tämä oli siksikin hyvä, että kaupoissa oli viimeiset alennusmyynnit menossa ja alennukset oli 60-70%. Espanjalainen mitoitus sopii minulle hyvin ja siksi löydänkin sieltä mieleisiäni vaatteita. Neuleet mitä marraskuussa katselin Desigualilla olivat nyt kolmen kuukauden päästä vähintäänkin puoleen hintaan. Kierto on niin vauhdikasta etten haluaisi olla vaatekauppias.

Taide lisää luovuutta

Viimeisen kymmenenvuoden aikana olen kokenut, että yrittämisessä tarvitaan huomattavasti
enemmän luovuutta kuin ennen. Sosiaalinen media vaatii tuoreita näkemyksiä ja uusia ideoita. En ole koskaan pelännyt oman fyysisen jaksamiseni puolesta, koska pidän itseäni sen verran laiskana, että tuskin ahkeroisin liikaa. Enemmän olenkin huolissani, että liika työmäärä tylsistyttää eikä enää tule uusia ideoita eikä keksi luovia ratkaisuja. Minulle olisi kauhistus, jos yritykseni ja minä ihmisenä jumittuisin paikalleni enkä löytäisi enää uusia virkeitä ideoita. Siksi pidän matkustamista itselleni todella tärkeänä, koska uudet ympyrät uudistaa ihmisenkin. Matkustamme paljon ihan sotahistorian takia, mutta myös taide on minulle ja onneksi myös miehelleni tärkeä voimavara. Madridissa tuota taidetta löytyy todella paljon. Siellä on lähes vierekkäin kolme laajaa taidemuseota Prado, Thyssen-Bornemiza ja Centro de Reina Sofia. Jokaisessa voi viettää, vaikka koko päivän ja pienempiä taidemuseoita on, vaikka millä mitalla.

Kauneus energisoi

Olen jo lapsesta saakka käynyt paljon taidenäyttelyissä, koska äidilleni ne olivat tärkeitä. Olenkin siitä kiitollinen, että minut opetettiin nauttimaan taiteesta. En ole ollenkaan uskonnollinen ihminen, mutta saan ehkä taidemuseossa sen kokemuksen mitä uskovaiset saa kirkossa. Museossa käynnin jälkeen koen olevani puhdistunut, mieleni on kirkkaampi ja luovuus virtaa helpommin ja myös fyysiset vaivat lievittyy. Samoin joku hyvä balettiesitys, tai teatteri antaa minulle tämän kokemuksen. Suuri puutteeni on, että olen täysin epämusikaalinen enkä osaa nauttia musiikista ja konserteista. Lapsuuden kodissani musiikki oli suuressa osassa, mutta jotenkin minä en sitä omakseni löytänyt. Olen kuitenkin toiveikas, että senkin vielä joskus voisin lisätä voimavarakseni.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti