lauantai 3. helmikuuta 2018

Inkeri ja Mari televisiossa

Tiistaina tuli vihdoinkin ulos meillä tehty Sääntö-Suomi ohjelma. Katsoin sen vasta torstaina, kun hiukan pelotti nähdä millainen juttu siitä oli tehty. Onneksi se oli leikattu juuri niin kuin meidän mielestä pitääkin. Ohjelmastahan voi tehdä mitä vaan leikkaamalla sanottuja asioita eri tavalla kuin mitä sanoja on tarkoittanut.

Sääntö-Suomi 

Tuo ohjelma tehtiin jo keväällä ja me olimme jo unohtaneet mistä edes puhuttiin. Mieleeni jäi ainoastaan, että voimani oli koetuksella tehdessäni pari tuntia kasvohierontaa Heikelälle ja vastailin samalla hänen kysymyksiinsä. Hän osasi kyllä jututtaa meitä todella hyvin ja tilanne oli leppoisa ja myöteinen. Tuo raskauden tuomat kulut äidin työnantajalle osoittautui aiheeksi vasta meidän hoitolassa ja meillä ei etukäteen ollut käsitystä mistä on aikomus keskustella. Olen ollut kaksitoistavuotta Suomen Yrittäjänaisten hallituksessa, kuusi vuotta 90-luvulla ja toiset kuusi vuotta 2000-luvulla. Siinä tehtävässä perehdyin niin perusteellisesti yritysmaailmaan edunvalvontaan ettei mikään kysymys enää hätkäytä. Nyt ohjelman katsottuani aloin miettiä Heikelän esittämää kysymystä miten nykyhetki eroaa 80-luvun yrittäjydestä. Se eroaa todella paljon ja oma työni on laajentunut ja muuttunut valtavasti. Kilpailu on moninkertaisesti koventunut ja alallamme on paljon epärehellisyyttä ja harmaata taloutta. Omassa ammatissani käy tällä hetkellä muutoksen tuulia ja niitä on mielenkiintoista seurata ja tietysti pysyä oman firmansa kanssa mukana.

Kosmetiikkamaailma muutoksessa

Olen huomannut, että parina viimeisenä vuonna ihonhoito ja kosmetiikan myynti on alkanut kiinnostamaan monia tahoja. Tällä hetkellä Suomessa hyvinvointiin liittyvät yritykset ovat myötätuulessa ja kosmetiikan myynti kasvaa huomattavaa vauhtia. Tämä tietysti kiinnostaa suuria yrityksiä ja S-ketjulla on Emotion osastot laajentuneet ja nyt Kesko avaa Hehku nimisen hyvinvointiketjun. Meidän viereen tuli kolme vuotta sitten kauppakeskus Goodman ja sinne avattiin Suomen suurin Emotion eli kosmetiikkaosasto. Hiukan ihmettelin millä perusteella arvioitiin, että juuri Hämeenlinna tarvitsee näin suuren myymälän. Moni asiakas kyselee miten se on vaikuttanut meidän liikevaihtoomme ja aivan rehellisesti voin sanoa ettei mitenkään. Itsekin odotin, että se näkyisi jotenkin, mutta sillä ei todellakaan ole ollut mitään vaikutusta. Nyt tuo Hehku avataan seuraavan parin vuoden aikana kolmellekymmenelle eri paikkakunnalle Citymarkettien yhteyteen eräänlaiseksi terveyden ja hyvinvoinnin keitaaksi. Siitä en tiedä onko Hämeenlinnaan sellainen tulossa. Eniten Hehku kilpailee luontaistuotekauppojen ja kosmetiikkamyymälöiden kanssa ja tulevaisuudessa myös apteekkien. Kesko perusti Hehkun yhdessä Oriolan kanssa ja nyt he odottavat lääkkeiden vapautumista ruokakauppoihin. Heti, kun lakimuutos tulee heillä on jo myyntilat ja henkilökunta valmiina.

Kauneusbisnes on kansainvälistä

Kosmetiikan myynti on kansainvälistä ja mikään kosmetiikkamerkki ei juurikaan kannata ellei sitä myydä moneen maahan. Itse seuraan ammattilaiskosmetiikkaa ja hoitomenetelmiä todella tarkkaan ja aikaa ei oikeastaan enää riitä tavaratalokosmetiikkaan perehtymiseen. Aloittaessani yritykseni vuonna 1980 Ranska oli ehdoton ykkönen kosmetiikkateollisuudessa ja myös saksalaista kosmetiikkaa oli paljon ammattilaispuolella. Nykyisin Eurooppa menettää vauhdilla markkinoita Amerikan ja Aasian hyväksi. Saksa on jäänyt aivan jalkoihin, mutta ranskalaista kosmetiikkaa on paljon. Ranskalle kosmetiikkamyynti vaikuttaa merkittävästi heidän ulkomaan kauppaansa ja he taatusti pitävät markkinoistaan kiinni. Dermalogica oli ensimmäinen amerikkalainen sarja Suomessa ja se mullisti 1990-luvulla Euroopan markkinat. Nyt Amerikasta on tulossa lisää loistavia tuotesarjoja Eurooppaan ja Suomeenkin ja ne kiinnostaa minua ja Maria suuresti. Seuraamme tarkasti mitä uutuuksia Suomeen saadaan ja valitsemme heti parhaat meidän asiakkaita varten.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti