keskiviikko 28. helmikuuta 2018

Kosmetiikkamarkkinat

Suomen markkinoilla on kosmetiikkaa enemmän kuin koskaan ennen. Uusia sarjoja on tullut ammattikäyttöön kosmetologeille ja ihan tavaratalojen myyntiin. Kilpailu on raadollista ja meillekin tarjotaan jo pari kertaa viikossa jotain uutuusesittelyä.

Uutuudet kiinnostaa

Olen todella kiinnostunut siitä mitä omalla alallani tapahtuu ja seuraamme Marin kanssa tarkasti mitä markkinoille tulee. Lähinnä olemme kiinnostuneet ammattilaissarjoista, koska muuta kosmetiikkaa meidän ei kannata käyttää. Valikoimaa on ihan liikaa ja kaikki maahantuojat eivät millään voi pärjätä. Ollessani SKY:n varapuheenjohtaja 90-luvulla olin vastuussa kosmetologien luentopäivistä ja myyntinäyttelystä. Silloin noin kaksikymmentävuotta sitten myyntinäyttelyssä oli noin kymmenen maahantuojaa. Nykyisin niitä on yli viisikymmentä ja välillä enemmänkin ja nämä ovat kaikki vaan ammattikäyttöön tarkoitettua kosmetiikkaa. Tuskin enää kukaan kosmetologi käyttää muuta kuin ammattisarjoja. Uusia maahantuontiyrityksiä perustetaan ja toiset taas sammuu. Nykyisin maahantuojat soittaa ja haluavat tulla käymään ja esittelemään tuotteitaa. Yleensä he soittavat alkuviikosta ja pyytävät tapaamista loppuviikosta. Tässä kohtaa näen aina punaista. Miten ihmeessä toimivassa kauneushoitolla voisi olla aikaa jollekin audienssille muutaman päivän varoitusajalla. Yleensä heidän innostuksensa loppuu siihen, kun sanon, että aikaisintaan puolentoistakuukauden päästä voisin heitä tavata. Se on helppo ja rehellinen tapa päästä eroon turhista myyjistä.

Meille kelpaa vain paras

Saamme myös kokeiltavaksi monenlaista purkkia ja purnukkaa mitkä meiltä menee suoraan roskiin. Viime viikolla ihmettelimme Marin kanssa erään sarjan puhdistustuotetta joka oli purkissa. Raaka-ainelistassa oli ensimmäisenä liquid parafin ja lopussa hajusteet ja väriaineet ja tietysti barabeenit säilöntäaineena. Pysähdyimme oikein miettimään, että ilmeisesti suurin osa ihmisistä käyttää tämän tyyppistä kosmetiikkaa. Siinä purkissa oli tukkivia aineosia eniten, kuivattavia aineita paljon sekä lopuksi kosmetiikan pahimmat allergeenit eli säilöntäaineena parabeenit ja yleensä kaikki hajusteet ja väriaineet voivat herkistää ihoa. Tämän lisäksi se oli pakattu täysin epähygieenisesti ja epäkäytännöllisesti. Purkiin, kun mennään sormineen sorkkimaan muutaman kerran se onkin aikamoinen bakteerien elätysalusta. Dermalogica on ollut täysin ylivoimainen Suomessa jo toistakymmentävuotta. Tiedän, että Amerikasta, Japanista ja Etelä-Koreasta on tulossa Eurooppaan hyvin mielenkiintoisia tuotteita joita paria olemme päässeet jo kokeilemaankin. Ne voivat olla hyviä tuotteita otettavaksi Dermalogican rinnalle, mutta joitakin ei edes vielä Suomeen tuoda. Jatkamme kokeiluja, koska haluamme olla eturivissä, kun kosmetiikan kehitys menee eteenpäin. Haluamme myös tarjota asiakkaillemme parasta ja siksi testaamme kaikki aivan perusteellisesti ja tähän asti ei ole lyötynyt Dermalogican, tai Youngbloodin voittajaa.

4 kommenttia:

  1. Eikö suomalaisia sarjoja löydy?

    VastaaPoista
  2. Valitettavasti kotimaista kunnollista kosmetiikkaa ei löydy. Ammattikäyttöön ei Suomessa ole mitään kosmetiikkaa. Se on suuri harmi, koska mielelläni sitä käyttäisin. Tosin ei muissakaan Pohjoismaissa ole omaa tuotantoa. Tuo Lumene sarjakaan ei ole kovin pitkälle suomalaista, vaan maailman kaupasta ostetaan valmiita voiteita, meikkejä yms.ja ne käsitellään brändiin sopiviksi.
    Ihmettelen kyllä miksi ei suomalainen teknokemian teollisuus ole lähtenyt kehittämään jotain omaa. Kyllähän meiltä löytyy osaamista siihen, vaikka kosmetiikkateollisuuden perinteitä ei olekaan. Toivotaan, että joku rohkea lähtisi sellaista tekemään.

    Inkeri

    VastaaPoista
  3. Ammattikäyttöön löytyy myös kotimaisia vaihtoehtoja.Ihan useampikin.

    VastaaPoista
  4. BTB13 sehän on kotimainen. Oletko testannut sitä?

    VastaaPoista