sunnuntai 10. maaliskuuta 2019

Varastonhallinta selkäytimessä

Olen talven aikana joutunut muutaman kerran tilanteeseen, että minulta toiset yrittäjät tai kosmetologit kysyy miten hallinnoin myyntituotemäärää. Tätä ennen en ole juurikaan päätäni vaivannut asialla. Se on neljäkymmentävuotta kulkenut pääkopassa ja uskon, että niin mennään vielä seuraavakin kymmenen vuotta.

Varaston arvo on tärkeä asia

Tämä juttu ei ehkä kiinnosta muita lukijoita kuin yrittäjiä, mutta kerron nyt tästäkin, koska sitä on kyselty. Yrityksen kannattavuuden kannalta on äärettömän tärkeää, että hyllyissä ei seiso turhaa tavaraa. Siihen ei auta myyntitaidot vaan järkevä sisäänosto. Kallein vaihtoehto yritykselle on, jos joutuu myymään jotain alennuksilla saadakseen tavarat kiertoon. Tällaista tilannetta meillä ei ole onneksi koskaan ollut. Jos meillä on joku tuote tarjoushinnalla niin ne on tarkoituksella hankittu tarjousta varten eikä tuotteet ole seisoneet hyllyssä turhan panttina puolivuotta. Hyvä sisäänostaja säästää yrityksen kuluja rutkasti. Meillä on noin sata eri tuotetta myynnissä ja sen lisäksi tuotteet kasvohoitoja varten. Tavaratilaukset on minun hommaani ja Mari ei juurikaan sitä tee. En ole koskaan edes ajatellut, että meidän varastoa pitäisi hallinnoida muullakin kuin minun pääkopalla. Kahdeksankymmentäluvulla ei paljon muita tapoja ollutkaan ja silloin opittu taito on pelittänyt oikein hyvin kaikki nämä vuodet.

Koneet ei tunne asiakkaita

Modernitapa hoitaa varasto on hyödyntää tietotekniikkaa. Monesta kassakoneesta on mahdollisuus yhdistyä suoraan maahantuojan koneelle ja kun meillä myydään tuote tieto on heti maahantuojan varastolla ja sieltä lähtee uusi tilalle. Tämä kuulostaa kätevältä, mutta se ei ole paras mahdollinen toimintatapa. Tietokoneet eivät tiedä ketä asiakkaita on tulevalla viikolla tulossa hoitoon ja mitä he yleensä ostavat. Myöskään säätilat ja muut ostoihin vaikuttavat asiat ei ole tietokoneiden hallussa. Tehdessäni tämän itse pystyn täsmäyttämään joka tuotteen meidän asiakkaille sopiviksi. En näe mitään ongelmaa siinä, että kaikki toimii minun muistin varassa. Se ei kuormita minua millään tavalla ja en edes juurikaan ajattele koko asiaa vaan se on automaattista toimintaa minulle. Kun joku tavara myydään hyllystä ilmeisesti jotenkin rekisteröin sen ja kun tarpeeksi monta on myyty laitan tilauslistan maahantuojalle. Varsinkin iS Clinicalin toimitukset tulee todella nopeasti ilman mitään takkuilua. Heillä ei myöskään ole koskaan ollut mitään vahinkoja tilauksessa vaan aina tulee kaikki mitä olemme tilanneetkin. Uskoisin, että tämä muistin rasittaminen tekee hyvää aivotoiminnalle. Enkä ainakaan koe sitä rasitukseksi.

3 kommenttia:

  1. Meillä on myös meidän duunissa ollut pitkään, että tavara seisoo varastossa liian pitkiä aikoja ja sehän kuluttaa myös rahaa. Nimenomaan olen kuullut, että sen takia varaston kierron olisi oltava hyvä, että se ei sitoisi niin paljon pääomaa. Sehän on todella hyvä, jos saat mielestäsi päässäsi hoidettua kierron paremmin, mutta meillä on niin iso valikoima, että meidän on ehkä pakko tukeutua tietotekniikkaan sen osalta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Suurimmalla osalla yrityksiä on sen verran iso varasto ettei sitä kukaan pysty muistamaan. Toistaiseksi pystyn sen vielä päässäni säilyttämään:)
      Varaston kiertonopeus on kaikissa yrityksissä yhtä tärkeää, koska juuri tuo liian suuri varasto vähentää kannattavuutta.
      Suosittelen, että kaikki yrittäjiksi aikovat selvittäisivät nämä asiat ennen yrityksen avaamista. Joka paikkakunnalla on varmaankin mahdollisuus suorittaa yrittäjän ammattitutkinto.

      Inkeri

      Poista
  2. Anonyymi10:07

    Olen huomannut, että yrityksessä jossa työskentelen hoituu varastonhallinta vähän samalla tavalla kuin teillä. Muistin rasittaminen tekee kyllä hyvää aivojen toiminnalle. Mutta luulen, että varastonhallinta muuttuu työpaikassani muutamien vuosien päästä. https://www.warasto.fi/

    VastaaPoista