perjantai 16. elokuuta 2019

Kotimaamme ompi Suomi.....

Välillä kuulee miten erikoisia johtopäätöksiä ihmiset voi toisesta tehdä. Minua on koko ikäni väitetty vähän väliä venäläiseksi tai virolaiseksi alkuperältäni. Nyt tämä sama luulo alkaa näköjään kiusata Mariakin.

Venäläinen L-kirjain

Ensimmäisen kerran minua luultiin venäläiseksi yrittäjäjuhlissa Porissa joskus 80-luvun lopussa. Illallisella vastapäätäni istui pariskunta jonka mies kertoi olevansa Tampereen yliopiston kielten tutkija tms. Muutaman viinilasin jälkeen mies totesi minulle, että puhun erittäin hyvää suomea. En oikein osannut sanoa siihen mitään, koska yleensä suomalaiset puhuvat suomea. Mies kertoi, että venäläinen alkuperäni paljastuu muutamassa äänteessä ja hän alan asiantuntijana huomasi sen heti. Olin aika ihmeissäni ja oikaisin hänen käsityksensä. Herra kieltentutkija ihan hermostui kuin laitoin hänelle vastaan ja ihmetteli miksi häpeän venäläisyyttäni. Ajattelin, että on parempi olla hiljaa ja voihan sitä ihminen olla yhden illan, vaikka venäläinenkin. Toinen vastaava tilanne tuli usein Lappeenrannassa missä kouluaikainen ystäväni asui. Kaikki hänen tuttunsa luuli minua virolaiseksi ja melkein jokaisessa heidän perhejuhlassa joku kyseli tuosta virolaisuudestani. Heille minun etunimeni oli erikoinen ja se oli heidän mielestään virolainen. Myös minun pukeutuminen oli heidän käsityksen mukaan venäläistyylistä ja silloinhan Lappeenrannassa kävi suuret joukot venäläisiä ja virolaisiakin. Vielä nykyisinkin olen monessa kohtaa oikonut ihmisten käsityksiä kansallisuudestani, mutta en ymmärrä miksi olisin venäläinen tai virolainen eikö ruotsalainen kävisi ollenkaan.

Meidän Jösse höpöttää joskus ruokaa halutessaan ihan 
käsittämätöntä molinaa. Olemme päätyneet siihen, että Jösse 
puhuu välillä meille tanskaa.

Onko kaikki kosmetologit venäläisiä?

Olen aina ajatellut, että tämä venäläisyys on vain minun ongelmani ja olen oppinut suhtautumaan siihen huumorilla. En vaan yhtään käsitä mistä jotkut voi saada päähänsä, että Hämeen sydämessä syntynyt naisihminen olisi venäläinen. Kuitenkin nyt tämä luulo on alkanut kohdistua Mariinkin. Viime vuonna eräs asiakkaamme joka harrastaa kielten opiskelua alkoi puhumaan Marille eestiä. Mari meni ihan hämilleen, kun hän ei yhtään ymmärtänyt asiakkaan puhetta. Tilanne selvisi ja asiakas pahoitteli, että hän oli aivan varma Marin virolaisuudesta. Viime viikolla mieheni kertoi, että joku hänen työkavereistaan oli sanonut minulla olevan töissä venäläinen kosmetologi. Eikä kaveri kuulemma oikein ottanut uskoakseen, kun mieheni oikaisi asian. Marin kohdallakaan en ymmärrä tätä yhtään. Hän puhuu huomattavasti enemmän kirjakieltä kuin minä joka käytän paljon murresanoja. Hämeenlinnassa on pari venäläistä kosmetologia ja tunnemme toisen eli Oxana Haapasalmen ihan hyvin, koska hän valmistui samalta kosmetologiluokalta kuin Marikin. Kyllähän Suomessa ja varsinkin pääkaupunkiseudulla on useampi virolaisia kampaajia ja kosmetologeja. Venäläisiäkin on jonkin verran, mutta heillä onkin sitten tämä kieliongelma. Voihan olla, että joku luulee kaikkien kosmetologien olevan ulkomaalaisia:)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti