Siirry pääsisältöön

Asiakaspalvelu on taitolaji

Pienyrityksen tärkein kilpailuvaltti on hyvä asiakaspalvelu. Omassa yrityksessäni se on ollut aina helppoa, koska asiakkaat ovat niin mukavia. Niihän metsä vastaa, kun sinne huudetaan.

Päätimme kuitenkin Marin kanssa mennä pitkästä aikaa asiakaspalvelukoulutukseen. Olemme niitä vuosien varrella käyneet monia, mutta edellisestä on jo vuosia. Eihän meillä mitään ongelmia ole, mutta tärkeää on pysyä valppaana, että laatu taatusti säilyy. Hyvä asiakaspalvelu on niin moninainen kokonaisuus, että se pitää usein käydä läpi. Olimme yhden päivän pois työstä ja menimme suurin odotuksin kurssille. En nyt viitsi sanoa järjestävää tahoa, mutta kuitenkin se oli iso, julkinen opetuslaitos. Siksi nyt sitä kritisoinkin, jos kysymys olisi ollut yksityisestä yrityksestä olisin suhtautunut toisella tavoin.

Eihän tuossa koulutuksessa oikeastaan mitään vikaa ollut, mutta se ei vaan ollut hintansa väärti. Kouluttaja oli oikein mukava ja innostunut. Hän ei vaan jotenkin päässyt aiheeseen ollenkaan. Kävimme moninaisesti läpi aivojen toimintaa ja sitä missä kohtaa aivoissa tunteet syntyy. Sitä tietoa en kaivannut, vaan lähinnä halusin tietää miten nähin syntyneisiin tunteisiin voi vaikuttaa. Varmaan suurimman harmistumisen tunteen tuosta kurssipäivästä synnytti tuon oppilaitoksen asiakaspalvelu. Korostan vielä, että nuo kurssimaksut oli aika korkeita verrattuna tuohon palveluntasoon. Olin ollut kyseisessä paikassa kurssilla jo lokakuussa ja silloin etsin yli puolituntia kurssipaikkaa. Minulle oli vahingossa lähetetty aivan väärät ohjeet ja kartta. Tuo kurssi meinasi jäädä kokonaan käymättä, koska paikka oli niin vaikeasti löydettävissä ja ohjeet oli väärät. Silloin löysin paikan vahingossa, kun sinnikkäästi etsin ja kyselin.

Nyt toisella kertaa olin tyytyväinen, että ainakin löydän kyseiseen  paikkaan. Vielä mitä, käyttämäni ovi oli lukossa ja talo remontissa. Pyörimme vesisateessa toisten oppilaiden kanssa yrittäen etsiä sisäänkäyntiä. Se oli niin huonosti ja pienellä tekstillä merkitty, että piti seisoa metrin päässä ennen, kuin nimi näkyi. Olimme siinä vaiheessa jo aivan "kypsiä" ja myös märkiä. Vihdoin kun löysimme sisäänkäynnin, niin siellä oli lappu, että luokka on viidennessä kerroksessa. Hissin vieressä oli lappu, että suosittelemme portaitten käyttöä. Emme viestä oikein ymmärtäneen ja meistä neljä meni hissiin. Se liikahti metrin verran ylöspäin ja jäi siihen. Painoimme nappeja moneen kertaan ja yritimme saada hissiä uudestaan liikkeelle. Ei onnistunut, olimme jääneet hissiin jumiin.

Koimme hetken verran kauhua, mutta onneksi hissi oli todella iso. Ensin tein hälytyksen ja sitten soitin Kone Oy.n hätäpalveluun. Joku henkilökunnan jäsen ihmetteli porraskäytävässä miksi emme tule hissistä ulos. Hän ei oikein uskonut, että hissi ei toimi. Kone Oy:n puhelinpalvelu oli oikein ystävällinen, rauhoitteleva ja asiallinen. Hän kertoi lähettävänsä meille heti apua. Apua odotellessa hän neuvoi vielä painelemaan nappeja määrätyllä järjestyksellä ja tavalla, jos hissi sitten liikkuisi. Tein ohjeiden mukaan ja onneksi hissin ovet avautui. Vankeus ei kestänyt, kuin vartin verran, mutta se ei ollut ollenkaan mukava kokemus. Käytävässä meitä oli vastassa äkäinen rehtori. Hän ihmetteli miksi me olimme menneet hissiin. Hänen mielestään heillä oli oikein hyvät portaat ja ihmiset kuulemma liikkuu muutenkin liian vähän. Lopuksi hän vielä ilmoitti ettei kukaan ollut koskaan ennen jäänyt heidän hissiinsä, ihan kun se nytkin olisi ollut meidän vika.

Tuon oppilaitoksen asiakaspalvelu oli päivän parasta opetusta. Sain konkreettisesti tuntea miten ei asiakasta pidä kohdella. Kaukana oli hyvä tunnelma ja mukavat tervetulontoivotukset, jo heti aamusta oli tosi pahantuulinen olo ja niin oli henkilökunnallakin. Tuon kouluttajan oli vaikeaa saada ensin mielialat raiteilleen, kun meidän ajatukset oli aamun tapahtumissa. Tästä lähtien väistelen kyseisen opinahjon tarjontaa. Minulla ei ole pienyrittäjänä varaa tuhlata työpäiviä turhaan koulutukseen, josta saa vielä pahanmielen kaupanpäälle.

Kommentit

  1. Anonyymi23:10

    Vieläkö on jäljellä näitä voidepakkauksia joissa on puhdistusaineista matkakoot kaupan päälle? Itselleni ottaisin Super Rich Repairin ja ilmeisesti tyttäreni 22v iho tarvitsisi Skin Smoothing Creamin näin talvella. Hänellä on sekaiho, mutta nyt kuulemma kiristelee pesun jäljiltä ja eihän tuo Skin Smoothing Cream rasvoita ihoa? Tulisin alkuviikosta niitä hakemaan.

    VastaaPoista
  2. Kumpaakin on vielä saatavilla ja myös Active Moist pakkauksia on vielä muutama. Skin Smootjong Cream ei missään tapauksessa rasvoita ja suosittelen sitä kaikille sekaihoisille talvella.

    Inkeri

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Vietnamin sodan syyt ja seuraukset

Suurin osa länsimaisista ihmisistä ei tiedä Vietnamista, kuin sodan ja sen tapahtumia ja syitä ei juuri kukaan muista. Tässä lyhet versio Vietnamin sodasta. Vietnam oli 1850-luvulta lähtien Ranskan siirtomaa, niin kuin naapurimaatkin Laos ja Kamputsea. Nämä kolme maata muodosti Ranskan Indokiinan lähes sadanvuoden ajan. Toisessa maailmansodassa Japani miehitti nämä maat ja oli erittäin julma miehittäjä. Toisen maailmansodan loputtua Ranskan tarkoitus oli ottaa siirtomaansa takaisin, mutta Pohjois-Vietnamista lähtöisin oleva Ho Chi Minh oli koonnut taakseen vahvan itsenäisyysliikkeen. Ho Chi Minh oli kommunisti ja kerron myöhemmissä kirjoituksissani hänestä enemmän. Ho Chi Minhin johdolla Vietkong sissit eli vietnamilaiset kommunistit sotivat Ranskaa vastaan. Kansainvälinen yhteisö päätti Geneven sopimuksessa 1954, että Vietnam jaetaan Etelä-ja Pohjois-Vietnamiin. Etelä-Vietnam lupasi järjestää vapaat vaalit, mutta sitä ei tehty. He tiesivät, että kansa olisi suistanut vallasta s...

Mustelmat kasvojen alueella

Tänä talvena on ollut harvinaisen paljon asiakkaita joilla on ollut tuoreita mustelmia, tai jo parantuneita mustelmia kasvojen alueella. Kaatumiset ovat yleisin syy mustelmiin ja valitettavan usein niissä tapauksissa on myös raapamia ja verijälkiä jotka paranevat todella hitaasti. Toinen yleinen mustelmien aiheuttaja on suun ja hampaiden kirurgia. Kasvoille syntyy mustelmia helposti Hyvinkin pienikin paine saattaa aiheuttaa kasvoille mustelmia, koska iho on ohuempi ja läpikuultavampi kuin vartalolla. Mustelmat leviää aina alaspäin ja esimerkiksi otsan kolautus voi seuraavana päivänä näkyä mustana silmänä. Mustelmien parantuminen kestää muutamasta päivästä yli pariin viikkoon riippuen siitä miten kova kolaus on ollut ja miten paljon verta on purkautunut verisuonten ympärille. Ihon verenkierto poistaa hiljalleen purkautunutta verta normaalin kuona-aineiden poiston yhteydessä. Jokainenhan tietää, että mustelmien väri muuttuu päivä päivältä sen vanhetessa. Usein asiakkaat kysyvät voi...

Mitä tarkoittaa ammattinimike Sky-kosmetologi?

Olen hyvin tottunut siihen, että ihmiset sekoittavat sanan Sky ja sky toisiinsa. Moni ääntää Sky-kosmetologin skaikosmetologiksi englannin kielisen taivas sanan mukaan. Minkään taivaan kanssa nimike ei ole tekemisissä, vaan tulee sanasta Suomen kosmetologien yhdistys. Sky-kosmetologi tarkoittaa sitä, että me kuulumme Suomen kosmetologien yhdistykseen. Siihen ei voi kuulua ellei ole suorittanut kosmetologitutkintoa, tai saanut pitkää opetushallituksen hyväksymää koulutusta. Me vanhemman polven kosmetologit, niin kuin minäkin saimme liittyä Suomen kosmetologien yhdistykseen, kun meillä oli päästötodistus ammattikoulusta. Nykyään suoritetaan tutkinto koulutuksen lopuksi ja kun sen läpäisee voi liittyä Suomen kosmetologien yhdistykseen. Tämä Sky-kosmetologi nimitys on ainoa ammattitaidon tae mitä kosmetologeilla on. Sitä valvoo Suomen kosmetologien yhdistys ja periaatteessa sitä ei voi käyttää ellei ole tutkintoa suorittanut. Kosmetologien ammattikunta on kuitenkin " villilänsi...