Muutama päivä sitten olin varannut itselleni reilut parituntia aikaa hoitaa asioita keskellä päivää. Käyn todella harvoin työpäivän aikana hoitolasta ulkona ellei ole ihan pakottavaa tarvetta. Mari hoitaa yleensä kaikki hoitolan asiat mitä pitää toimistoaikana hoitaa. Nyt olin kuitenkin kerännyt monta pikkujuttua mitä piti hankkia ja niitä ei ruokakaupoista saa.
Valitan usein tästä samasta asiasta eli palvelusta, mutta olen niin huolestunut Hämeenlinnan keskustan kohtalosta. Kävin tuossa ydinkeskustassa lähes kymmenessä paikassa ja vain yhdessä paikassa tuntui, että asiakasta halutaan palvella. En tarkoita sitä ettenkö itse saisi palvelua, koska minut tunnetaan hyvin ja saan sellaisen palvelun, kuin tuttu ihminen saa. Olin kuitenkin näissä liikkeissä pitemmän aikaa valitsemassa omia ostoksiani ja näin miten muita asiakkaita palveltiin. Yhdessäkään yrityksessä ei sisään tulevaa asiakasta tervehditty, tai noteerattu millään tavalla. Sitten, kun asiakas kysyi jotain hän sai yksisanaisia vastauksia ja ihminen joutui tivaamalla pyytämään, että hänelle myytäisiin jotain. Toisessa paikassa sanottiin ettei heillä ole sen merkkistä tuotetta ja neuvottiin menemään Goodmaniin. Kuitenkin heillä oli samaa tuotetta, mutta erimerkkisenä ja siitä ei puhuttu mitään. Yhdessä paikassa katselin, kun keski-ikäinen myyjä istui ja puhui puhelimessa ja asiakas sai odottaa pitkään ennen, kuin puhelu loppui. En voi ymmärtää ettei myyjä nouse edes seisomaan, kun asiakas tulee ovesta sisään.
Nämä samat yritykset marmattaa ettei keskustassa liiku enää kukaan ja kaikki menee Goodmaniin, tai Tiiriöön. Tottakai menee, kun sinne oikein neuvotaan. Sen ymmärrän, että on fiksua neuvoa asiakas eteenpäin ellei itse tuotetta myy, mutta ettei edes viitsi kertoa mitä vastaavaa heiltä löytyisi on laiskuutta. Ikävää on kuulla koko ajan valitusta siitä, kun ei ole asiakkaita. Kyllähän sitä voi minun eli toisen yrittäjän kanssa puhua, mutta muiden asiakkaiden aikana negatiivinen surkuttelu masentaa jo ostajatkin. Koko ajan myös kerrotaan missä kaikissa muissa, kuin itsessä on vika ettei ole asiakkaita. Pieneen mieleen ei hetkeksikään tule, että jotain vikaa voi löytyä myös itsestä ja omista valinnoista. Yrittäjän velvollisuus on aina sopeutua vallitsevaan tilanteeseen ja nykyään yrityselämä on jatkuvaa muutosta.
Minulta ja Marilta kysytään usein miten lama on vaikuttanut meille ja voin sanoa ihan rehellisesti ettei yhtikäs mitenkään. Miksi pitäisikään, koska suurin osa suomalaisista saa ihan samat tulot, kuin aina ennenkin. Itse en myöskään usko siihen, että nyt on lama. Mielestäni tämä epävarma taloustilanne on nykyisin pysyvä olotila ja siihen on sopeuduttava. Yrittäminen ei ole koskaan helppoa ja se ei helpoksi koskaan tulekaan ja uuden yrittäjän on aina vaikea aloittaa. Nyt en millään tavalla väheksy suuria työttömyyslukuja ja ihmisten hätää työpaikastaan, vaan kirjoitan asiasta yritysten kannalta. Meillä yrittäjillä olisi niin paljon syytä katsoa peiliin ja miettiä mitä parannuksia voisi itse tehdä. Esimerkiksi sosiaalinenmedia ei maksa mitään ja ilman sitä yritys ei pärjää.
Aina, kun tätä palvelua ajattelen käyn mielessäni läpi mitä meillä voi tehdä paremmin. Toivoisin, että rohkenisitte kertoa mitkä asiat meillä on pielessä. Sen voi laittaa, vaikka anonyyminä tänne blogiin, koska tiedän ettei sellaista oikein kehtaa sanoa. Se olisi kuitenkin elintärkeä palvelus meille, jos kerrotte mitä meidän pitäisi tehdä toisin.
Valitan usein tästä samasta asiasta eli palvelusta, mutta olen niin huolestunut Hämeenlinnan keskustan kohtalosta. Kävin tuossa ydinkeskustassa lähes kymmenessä paikassa ja vain yhdessä paikassa tuntui, että asiakasta halutaan palvella. En tarkoita sitä ettenkö itse saisi palvelua, koska minut tunnetaan hyvin ja saan sellaisen palvelun, kuin tuttu ihminen saa. Olin kuitenkin näissä liikkeissä pitemmän aikaa valitsemassa omia ostoksiani ja näin miten muita asiakkaita palveltiin. Yhdessäkään yrityksessä ei sisään tulevaa asiakasta tervehditty, tai noteerattu millään tavalla. Sitten, kun asiakas kysyi jotain hän sai yksisanaisia vastauksia ja ihminen joutui tivaamalla pyytämään, että hänelle myytäisiin jotain. Toisessa paikassa sanottiin ettei heillä ole sen merkkistä tuotetta ja neuvottiin menemään Goodmaniin. Kuitenkin heillä oli samaa tuotetta, mutta erimerkkisenä ja siitä ei puhuttu mitään. Yhdessä paikassa katselin, kun keski-ikäinen myyjä istui ja puhui puhelimessa ja asiakas sai odottaa pitkään ennen, kuin puhelu loppui. En voi ymmärtää ettei myyjä nouse edes seisomaan, kun asiakas tulee ovesta sisään.
Nämä samat yritykset marmattaa ettei keskustassa liiku enää kukaan ja kaikki menee Goodmaniin, tai Tiiriöön. Tottakai menee, kun sinne oikein neuvotaan. Sen ymmärrän, että on fiksua neuvoa asiakas eteenpäin ellei itse tuotetta myy, mutta ettei edes viitsi kertoa mitä vastaavaa heiltä löytyisi on laiskuutta. Ikävää on kuulla koko ajan valitusta siitä, kun ei ole asiakkaita. Kyllähän sitä voi minun eli toisen yrittäjän kanssa puhua, mutta muiden asiakkaiden aikana negatiivinen surkuttelu masentaa jo ostajatkin. Koko ajan myös kerrotaan missä kaikissa muissa, kuin itsessä on vika ettei ole asiakkaita. Pieneen mieleen ei hetkeksikään tule, että jotain vikaa voi löytyä myös itsestä ja omista valinnoista. Yrittäjän velvollisuus on aina sopeutua vallitsevaan tilanteeseen ja nykyään yrityselämä on jatkuvaa muutosta.
Minulta ja Marilta kysytään usein miten lama on vaikuttanut meille ja voin sanoa ihan rehellisesti ettei yhtikäs mitenkään. Miksi pitäisikään, koska suurin osa suomalaisista saa ihan samat tulot, kuin aina ennenkin. Itse en myöskään usko siihen, että nyt on lama. Mielestäni tämä epävarma taloustilanne on nykyisin pysyvä olotila ja siihen on sopeuduttava. Yrittäminen ei ole koskaan helppoa ja se ei helpoksi koskaan tulekaan ja uuden yrittäjän on aina vaikea aloittaa. Nyt en millään tavalla väheksy suuria työttömyyslukuja ja ihmisten hätää työpaikastaan, vaan kirjoitan asiasta yritysten kannalta. Meillä yrittäjillä olisi niin paljon syytä katsoa peiliin ja miettiä mitä parannuksia voisi itse tehdä. Esimerkiksi sosiaalinenmedia ei maksa mitään ja ilman sitä yritys ei pärjää.
Aina, kun tätä palvelua ajattelen käyn mielessäni läpi mitä meillä voi tehdä paremmin. Toivoisin, että rohkenisitte kertoa mitkä asiat meillä on pielessä. Sen voi laittaa, vaikka anonyyminä tänne blogiin, koska tiedän ettei sellaista oikein kehtaa sanoa. Se olisi kuitenkin elintärkeä palvelus meille, jos kerrotte mitä meidän pitäisi tehdä toisin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti