Olen hyvin kiinnostunut laskemaan erilaisia tilastoja jotka kertovat asiakkaiden käyttäytymisestä. Ei siitä varmaankaan ole mitään hyötyä kunhan tyydyttää uteliaisuuttani. Mieleeni tuli asiakkaiden työ ja ammatti, kun pahoitin mieleni erään toisen naisyrittäjän lauseesta, että kosmetologilla käy, vaan rikkaat kotirouvat eikä tavalliset työtätekevät naiset.
Se oli täysin väärä arvio ja osoittaa suurta tietämättömyyttä. Meidän asiakkaat ovat ihan tavallisia naisia hyvin tyypillisistä naisvaltaisista työpaikoista. Ei tarvitse olla miljonääri, jos on sisäistänyt oman hyvinvointinsa tärkeyden. Ehkä tuossa toisen naisyrittäjän lausahduksessa paistoi läpi katkera marttyyri, joka ei halunnutkaan virkistää ja energisoida itseään ja sitä kautta muita. Oman hyvinvoinnin lisääntyminen vaikuttaa automaattisesti myös muihin lähellä oleviin ihmisiin. Minä otan oman työni hyvin vakavasti ja haluan pitkäaikaisia asiakassuhteita joiden ihon kuntoa voin seurata. Suoraan sanottuna en halua asiakkaaksi mitään julkkiksia, muotimaailman tähtiä, tai tositv:n suosikkeja. Heitä olen palvellut sen verran, että tiedän miten sekavaa ja itsekeskeistä heidän ajankäyttönsä on. Omasta kokemuksestani voin sanoa, että tällaiset julkkikset myöhästelevät, jättävät aikojaan käyttämättä, tai soittavat keskellä yötä, kun yksi finni ilmestyy. Paljon mukavampi on tehdä työtä ihan tavallisten ihmisten kanssa, joilla on halua hoitaa itseään hyvin.
Joitakin ammattiryhmiä meillä käy muita enemmän ja siihen voi olla montakin syytä. Yleensä, kun yksi on työpaikasta tullut meidän asiakkaaksi muut alkaa seurata perässä. Meillä käy hyvin paljon opettajia ja se on näin "mutu" tuntumalla suurin ammattiryhmä. Eläkeläisistä suurin ryhmä ovat nämä entiset opettajat. Olen analysoinut sitä niin, että opettajat jo koulutuksensa myötä ovat sisäistäneet hyvät elämän tavat ja haluavat pitää itsensä hyvässä kunnossa. Toisaalta heidän ammatti on jatkuvaa esiintymistä ja he ovat tärkeitä esimerkkejä nuorille ihmisille. Eläkkeelle jäätyään moni opettaja tietoisesti valitsee itsellensä elämän rytmin mihin kuuluu säännölliset kasvohoidot. Toinen iso ammattiryhmä on hoitoalan ihmiset. He eivät ole samoista työpaikoista, vaan osa on keskussairaalasta, osa Päijät-Hämeen keskussairaalasta ja loput monista vanhusten hoito yksiköistä. Heidän hyvinvointiaan rasittaa vuorotyö ja esimerkiksi keskussairaalan väkeä superkuivattava ilmastointi.
Suuri ammattiryhmä on erilaisia toimistotyöntekijöitä ja myynti-ja markkinointi henkilökuntaa.he tekevät koko päivän työtä tietokoneella ja se kuivattaa myös. Tietokoneen sähköisyys vetää puoleensa kaiken pölyn ja se pyörii koko ajan tekijän ympärillä. Paperin pöly on hyvinkin ihoa kuluttavaa ja hiertävää, vaikka ei sitä heti luulisi. Maaseudulta meille tulee ehkä tavallista enemmän asiakkaita. Se voi johtua siitä, että olen itse sivutoiminen maanviljelijä ja asun maaseudulla. Ymmärrän myös mitä maataloudessa tapahtuu ja sekin helpottaa keskustelua. Toisaalta Hämeenlinnan ympärillä on tosi isoja maalaiskuntia, jotka nykyisin kuuluvat Hämeenlinnaan. Maanviljelijöillä suurin ongelma on ulkotyöt ja uv-säteily. Sitä hiukan ihmettelen ettei toiset yrittäjät juurikaan käy meillä. En tiedä käyvätkö he yleensä kosmetologilla, vaikka heidänkin työssä ulkonäkö merkitsee paljon. Toinen ammattiryhmä, joka ei yleensä käytä meidän palvelujamme ovat kampaajat. Ehkä he keskittyvät hiuksiin, niin ettei kiinnostus riitä ihonhoitoon.
Itselleni on ollut hyvin rikastuttavaa kuulla millaisia erilaiset työpaikat ovat mitä mihinkin työnkuvaan kuuluu. Olen oppinut hyvin paljon siitä mitä ihmiset työstään kertoo. Joskus 90-luvun alussa tuli sellainen muutos työelämään, että kaikilla töissä olevilla on liikaa työtä. Resurssit ovat pienennetty olemattomiin ja monen työn laatu kärsii siitä. Esimerkiksi juuri opettajat harmittelevat, että säästöt heikentävät tähän asti laadukasta koulun käyntiä.
Se oli täysin väärä arvio ja osoittaa suurta tietämättömyyttä. Meidän asiakkaat ovat ihan tavallisia naisia hyvin tyypillisistä naisvaltaisista työpaikoista. Ei tarvitse olla miljonääri, jos on sisäistänyt oman hyvinvointinsa tärkeyden. Ehkä tuossa toisen naisyrittäjän lausahduksessa paistoi läpi katkera marttyyri, joka ei halunnutkaan virkistää ja energisoida itseään ja sitä kautta muita. Oman hyvinvoinnin lisääntyminen vaikuttaa automaattisesti myös muihin lähellä oleviin ihmisiin. Minä otan oman työni hyvin vakavasti ja haluan pitkäaikaisia asiakassuhteita joiden ihon kuntoa voin seurata. Suoraan sanottuna en halua asiakkaaksi mitään julkkiksia, muotimaailman tähtiä, tai tositv:n suosikkeja. Heitä olen palvellut sen verran, että tiedän miten sekavaa ja itsekeskeistä heidän ajankäyttönsä on. Omasta kokemuksestani voin sanoa, että tällaiset julkkikset myöhästelevät, jättävät aikojaan käyttämättä, tai soittavat keskellä yötä, kun yksi finni ilmestyy. Paljon mukavampi on tehdä työtä ihan tavallisten ihmisten kanssa, joilla on halua hoitaa itseään hyvin.
Joitakin ammattiryhmiä meillä käy muita enemmän ja siihen voi olla montakin syytä. Yleensä, kun yksi on työpaikasta tullut meidän asiakkaaksi muut alkaa seurata perässä. Meillä käy hyvin paljon opettajia ja se on näin "mutu" tuntumalla suurin ammattiryhmä. Eläkeläisistä suurin ryhmä ovat nämä entiset opettajat. Olen analysoinut sitä niin, että opettajat jo koulutuksensa myötä ovat sisäistäneet hyvät elämän tavat ja haluavat pitää itsensä hyvässä kunnossa. Toisaalta heidän ammatti on jatkuvaa esiintymistä ja he ovat tärkeitä esimerkkejä nuorille ihmisille. Eläkkeelle jäätyään moni opettaja tietoisesti valitsee itsellensä elämän rytmin mihin kuuluu säännölliset kasvohoidot. Toinen iso ammattiryhmä on hoitoalan ihmiset. He eivät ole samoista työpaikoista, vaan osa on keskussairaalasta, osa Päijät-Hämeen keskussairaalasta ja loput monista vanhusten hoito yksiköistä. Heidän hyvinvointiaan rasittaa vuorotyö ja esimerkiksi keskussairaalan väkeä superkuivattava ilmastointi.
Suuri ammattiryhmä on erilaisia toimistotyöntekijöitä ja myynti-ja markkinointi henkilökuntaa.he tekevät koko päivän työtä tietokoneella ja se kuivattaa myös. Tietokoneen sähköisyys vetää puoleensa kaiken pölyn ja se pyörii koko ajan tekijän ympärillä. Paperin pöly on hyvinkin ihoa kuluttavaa ja hiertävää, vaikka ei sitä heti luulisi. Maaseudulta meille tulee ehkä tavallista enemmän asiakkaita. Se voi johtua siitä, että olen itse sivutoiminen maanviljelijä ja asun maaseudulla. Ymmärrän myös mitä maataloudessa tapahtuu ja sekin helpottaa keskustelua. Toisaalta Hämeenlinnan ympärillä on tosi isoja maalaiskuntia, jotka nykyisin kuuluvat Hämeenlinnaan. Maanviljelijöillä suurin ongelma on ulkotyöt ja uv-säteily. Sitä hiukan ihmettelen ettei toiset yrittäjät juurikaan käy meillä. En tiedä käyvätkö he yleensä kosmetologilla, vaikka heidänkin työssä ulkonäkö merkitsee paljon. Toinen ammattiryhmä, joka ei yleensä käytä meidän palvelujamme ovat kampaajat. Ehkä he keskittyvät hiuksiin, niin ettei kiinnostus riitä ihonhoitoon.
Itselleni on ollut hyvin rikastuttavaa kuulla millaisia erilaiset työpaikat ovat mitä mihinkin työnkuvaan kuuluu. Olen oppinut hyvin paljon siitä mitä ihmiset työstään kertoo. Joskus 90-luvun alussa tuli sellainen muutos työelämään, että kaikilla töissä olevilla on liikaa työtä. Resurssit ovat pienennetty olemattomiin ja monen työn laatu kärsii siitä. Esimerkiksi juuri opettajat harmittelevat, että säästöt heikentävät tähän asti laadukasta koulun käyntiä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti