Olen usein kirjoittanut siitä, että kosmetologin ja asiakkaan välillä pitää olla täysi luottamus. Asiakkaan pitää voida luottaa kosmetologinsa ammattitaitoon ja kotihoito-ohjeisiin. Ei kannata mennä kasvohoitoon kosmetologille jonka hoitotuotesuosituksia epäilee pelkäksi myyntikikaksi.
Yleensä ihminen joka on oman alansa ammattitaitoinen osaaja pystyy nopeasti vaistoamaan onko toinen samoilla linjoilla. Kyllä kasvohoitoasiakas aika pian vaistoaa onko hän ammattilaisen käsissä, vai tehdäänkö hoitoa vähän harrastuspohjalta. Itselleni ikävin tilanne on, kun huomaa asiakkaan olevan epäluuloinen ja väheksyvä minun ammattitaitoani kohtaan. Yleensä tällä asenteella asiakas menettää paljon hoidon vaikutuksista. Minulle tulee aika harvoin ihan uusia asiakkaita, mutta välillä törmään siihen, että ensimmäistä kertaa hoidossani oleva asiakas ei ole ollenkaan vakuuttunut osaamisestani. Uskoisin syyn olevan kosmetologien ammattikunnan kirjavuudessa. Valitettavan paljon kosmetologin työtä tehdään vähäisellä ammattitaidolla ja asiakkaan iho-ongelmiin ei paneuduta kunnolla. Hyvin yleiseksi on tullut, että kosmetologi tekee valmistumisensa jälkeen töitä muutaman vuoden ja vaihtaa sitten ammattia. Kokemusta ei ehdi kertyä ja työn taso pysyy harjoittelijamaisena.
Silloin, kun asiakas ei luota kasvohoidon tekijään kosmetologin neuvoja ei uskota. Esimerkiksi uudella asiakkaalla voi olla hyvinkin pahoja uv-säteilyn aiheuttamia solumuutoksia, mutta asiakas ei noteeraa neuvojani. Joillakin couperosa on juuri puhkeamassa ruusufinniksi, mutta asiakas ei luota puheisiini. Joku asiakas voi luulla, että kerron kauhukuvia vaan saadakseni myytyä jotain. Luin eräästä Anna-Leena Härkösen kolumnista miten hän piti kosmetologin arviota puhkeamassa olevasta ruusufinnistä hölyn pölynä. Kuitenkin totuus on, että kokenut kosmetologi näkee helpostikin, koska ärtyneelle iholle on nousemassa ruusufinni-ihottuma. Ihottuma voitaisiin välttää, jos asiakas toimii hoito-ohjeiden mukaan. Samoin on uv-säteilyn aiheuttamien solumuutosten kanssa, että asiakas itse ei näe ihossa mitään ongelmaa, mutta minä näen selvästi lääkärin hoitoa tarvitsevia solumuutoksia.
Olisin tärkeää, että asiakas jaksaisi ottaa hiukan selvää kosmetologista jolle on menossa. Hämeenlinna on pieni paikka ja lähes kaikki tuntevat minut ja pitkän kokemukseni. Siltikin joudun joskus perustelemaan asiakkaalle omaa osaamistani. Uusi asiakas voi kysellä olenko ollut pitkään yrittäjänä ja kun kerron, että menossa on kolmaskymmenesseitsemäsvuosi sitä voidaan pitää pilana. Missään tapauksessa se ei ole asiakkaan vika ettei luottamusta heti synny, vaan taustalla on liian monta huonoa kokemusta kosmetologin palvelusta. Huonot kokemukset vaan kertaantuu, jos menee kosmetologille joka sattumalta vastaan tulee. Parhain tulos hoidosta tulee, kun voi täysin luottaa kasvohoitoa tekevään ihmiseen.
Yleensä ihminen joka on oman alansa ammattitaitoinen osaaja pystyy nopeasti vaistoamaan onko toinen samoilla linjoilla. Kyllä kasvohoitoasiakas aika pian vaistoaa onko hän ammattilaisen käsissä, vai tehdäänkö hoitoa vähän harrastuspohjalta. Itselleni ikävin tilanne on, kun huomaa asiakkaan olevan epäluuloinen ja väheksyvä minun ammattitaitoani kohtaan. Yleensä tällä asenteella asiakas menettää paljon hoidon vaikutuksista. Minulle tulee aika harvoin ihan uusia asiakkaita, mutta välillä törmään siihen, että ensimmäistä kertaa hoidossani oleva asiakas ei ole ollenkaan vakuuttunut osaamisestani. Uskoisin syyn olevan kosmetologien ammattikunnan kirjavuudessa. Valitettavan paljon kosmetologin työtä tehdään vähäisellä ammattitaidolla ja asiakkaan iho-ongelmiin ei paneuduta kunnolla. Hyvin yleiseksi on tullut, että kosmetologi tekee valmistumisensa jälkeen töitä muutaman vuoden ja vaihtaa sitten ammattia. Kokemusta ei ehdi kertyä ja työn taso pysyy harjoittelijamaisena.
Silloin, kun asiakas ei luota kasvohoidon tekijään kosmetologin neuvoja ei uskota. Esimerkiksi uudella asiakkaalla voi olla hyvinkin pahoja uv-säteilyn aiheuttamia solumuutoksia, mutta asiakas ei noteeraa neuvojani. Joillakin couperosa on juuri puhkeamassa ruusufinniksi, mutta asiakas ei luota puheisiini. Joku asiakas voi luulla, että kerron kauhukuvia vaan saadakseni myytyä jotain. Luin eräästä Anna-Leena Härkösen kolumnista miten hän piti kosmetologin arviota puhkeamassa olevasta ruusufinnistä hölyn pölynä. Kuitenkin totuus on, että kokenut kosmetologi näkee helpostikin, koska ärtyneelle iholle on nousemassa ruusufinni-ihottuma. Ihottuma voitaisiin välttää, jos asiakas toimii hoito-ohjeiden mukaan. Samoin on uv-säteilyn aiheuttamien solumuutosten kanssa, että asiakas itse ei näe ihossa mitään ongelmaa, mutta minä näen selvästi lääkärin hoitoa tarvitsevia solumuutoksia.
Olisin tärkeää, että asiakas jaksaisi ottaa hiukan selvää kosmetologista jolle on menossa. Hämeenlinna on pieni paikka ja lähes kaikki tuntevat minut ja pitkän kokemukseni. Siltikin joudun joskus perustelemaan asiakkaalle omaa osaamistani. Uusi asiakas voi kysellä olenko ollut pitkään yrittäjänä ja kun kerron, että menossa on kolmaskymmenesseitsemäsvuosi sitä voidaan pitää pilana. Missään tapauksessa se ei ole asiakkaan vika ettei luottamusta heti synny, vaan taustalla on liian monta huonoa kokemusta kosmetologin palvelusta. Huonot kokemukset vaan kertaantuu, jos menee kosmetologille joka sattumalta vastaan tulee. Parhain tulos hoidosta tulee, kun voi täysin luottaa kasvohoitoa tekevään ihmiseen.
Sori ei liity aiheeseen. Mut luotan suhun, kun oon törmäillyt nousevan auringon laitteisiin. Mustapääimuri http://blogit.kauneusjaterveys.fi/ostolakossa/ ja vastaavat?
VastaaPoistaMitä mieltä olet?
Karvat olen naamasta jo pitkään poistanut kiinaihmeen lanka ja vieterilaitteilla.
Kävin lukemassa tuon jutun ja totean ettei mitään uutta auringon alla.
VastaaPoistaTeoriassa menetelmä kuulostaa ihan toimivalta, mutta käytännössä ei. Jo 70-luvulla oli ammattikäytössä laiteita joilla piti alipaineen avulla imeä mustapäitä. Koskaan nämä laitteet eivät ole olleet pitkiä aikoja myynnissä, koska todetaan ettei se ihan onnistukaan. Ihotali ei ole huokosessa mikään yksittäinen irrallinen "mato", vaan joka puolelta huokosen käytävässä kiinni olevaa pehmeää ja tahmeaa massaa. Huokosen päällä on vielä yleensä kuollutsolukko kerros, joka on, kuin tiukka kansi huokoselle. Tämä tahma ei niin, vaan imemällä lähde. Tuo aine mitä imukupin reunoilla näkyi oli juuri tuota kuollutta solukkoa yhdistettynä ihon jo pinnalle noussutta talia.
Jos mustapäiden poisto olisi todella noin helppoa tuo laite olisi ollut jo puolivuosisataa joka kosmetologin käytössä. En yhtään ymmärrä miksi pitää aina keksiä joku ihmeellinen vippaskonsti millä ei kuitenkaan saada tuloksia aikaan. Miksi ei voi yksinkertaisesti hoitaa iho tasapainoon, niin ettei noita mustapäitä enää synny. Ei mustapäiden poisto ole mikään ihonhoitokonsti, vaan talineritys ja huokosen tukkeutuminen pitää saada rauhoittumaan.
Pelkään, että tuolla laitteella on huomattavasti enemmän haittaa, kun hyötyä. Voimakas alipaine imu, kun kohdistuu pintaverisuonten seinämiin se vaurioittaa niitä ja syntyy couperosaa. Kannattaa säästää tuokin raha ihotyypillesi sopiviin Dermalogican tuotteisiin ja kunnolliseen kasvohoitoon.
Inkeri