maanantai 20. helmikuuta 2017

Murphyn laki osui taas meihin

Nyt, kun Pimeän Kaupan tapahtuma on ohitse kehtaan kertoa mikä soppa meidän tavaratoimituksista taas tuli. Tämä on suorastaan jo mystistä miten aina näiden tapahtumien tavaratoimitukset aina sotkeutuu, vaikka kaikkina muina aikoina kaikki menee ihan hyvin. Joku ihmeellinen Murphyn laki vainoaa meitä. Juuri silloin, kun meille olisi kaikista tärkeintä, että tavaraa on hyllyissä riittävästi iskee ongelmat.

Tiesimme jo etukäteen PR-Cosmeticin eli Dermalogican maahantuojan kanssa, että Pimeän Kaupan tapahtuman ajankohta on kiireinen. Dermalogica lanseerasi viikkoa aikaisemmin 10.2 uuden Daily Superfoliant (94€) kuorinta-aineen. Se aiheutti kiireen PR-Cosmeticin pakkaamoon, koska uusi tuote lähetettiin ympäri Suomea. Kovin aikaisin en voi tilaustani tehdä, koska neuvottelut tuotetarjouksista tehdään noin viikkoa ennen tapahtumaa. Kävimme neuvotteluja saman aikaisesti, kun PR-Cosmetic teki tuotelanseerausta. PR-Cosmetic ei ole mikään suuri firma, vaan työssä on kaksi omistajaa 5-6 työntekijää ja muutama kiireapulainen. Olimme sopineet, että tilaamani tavarat lähtee meille keskiviikkoaamuna 15.2.ja ne olisivat meillä torstain aikana.

Keskiviikkoiltana PR-Cosmetic ilmoitti, että koko pakkaamon porukka oli noroviruksessa ja minun tavaroitani ei ollut lähetetty. Mietimme kuumeisesti mitä tehdään ja mikä kuljetusyhtiö on varmin toimittaja. Yleensä Matkahuolto toimittaa tavarat lähtöpäivää seuraavana aamuna, mutta nykyisin on mennyt joskus iltaan kello 17 ennen, kuin paketit on Hämeenlinnassa. Tavaraerä on sen verran suuri ettei sitä voi ihan henkilöautollakaan hakea. Päädyimme DHL:än toimitukseen, koska he lupasivat tavarat varmasti kello 13-16 välillä meille. Sitten me Marin kanssa aivan hermona toivoimme, että kuljetus tulisi mahdollisimman aikaisin. Olimme mainostaneet, että aloitamme Pimeän Kaupan illan kello 14.00. Onneksi meillä oli ehtinyt, vaan pari tuotetta loppua ja ajattelimme pärjäävämme aamupäivän sillä mitä meillä jo oli. Yleensä muutama asiakas tulee jo aamupäivällä ostoksille, jos heille ei iltapäivä sovi.

DHL:n kuljetus tuli kello 13.50 ja huokasimme helpotuksesta. Purimme paketteja hiukan samaan aikaan, kun asiakkaita poikkesi jo sisään. Sitten tajusimme ettei Super Rich Repair voiteita ollut ollenkaan. Juuri tuo Super Rich Repair oli illan tärkein tuote, koska se on juuri tämän ajan parhain hoitovoide ja sillä oli vielä erityishintakin 97€ (127€). Ensin luulimme, että kuljetusfirman nuorimies oli unohtanut tuoda jonkun paketin. Soitin siitä paikasta PR-Cosmeticiin ja totesimme saaneemme juuri niin monta pakettia, kun niitä lähtikin. Siinä selvisi, että kiireapulainen oli vahingossa unohtanut koko Super Rich Repair laatikon pakkaamatta. Ihan inhimillinen erehdyshän se olija sellaista voi sattua kenelle vaan.

Me Marin kanssa olimme hetken pois tolaltamme, mutta eihän asialle enää voinut mitään. Onneksi meillä oli vielä jäljellä hiukan Super Rich Repairia ja pärjäsimme niillä noin kello 17 saakka. Sen jälkeen jouduimmekin tekemään listaa asiakkaista jotka jäivät ilman voidetta ja he saavat sen ensi viikon alussa. Ehkei tämä nyt ollut maailman suurin onnettomuus, mutta kyllä se meitä harmitti. Ei ole kiva myydä eioota. Toinen tuote mikä loppui ihan suuren menekin takia oli Pure Night (127€-20%) yövoide. Tällaista hulabaloota tapahtui tällä kertaa ja ei voi, kun ihmetellä miksi aina Pimeän Kaupan iltana käy näin.


9 kommenttia:

  1. Anonyymi21:40

    Todella kurjaa kuulla että taas kävi näin.
    Ehkä maahantuojan tulee pohtia kuinka parantaa palveluitaan. Olen pari kertaa tilannut heidän verkkokaupasta, mutta toimitus oli niin hidasta, että lopetin heiltä ostamisen.
    Suosittelen että tarjoustuotteiden neuvottelut aloitetaan tästä lähtien jo paljon aikaisemmin kuin viikkoa ennen, jotta tavarat ovat varmasti hyllyssä.
    Asiakkaan näkökulmasta on kurjaa tulla ostoksille jos tuotteet saakin vasta seuraavalla viikolla.

    VastaaPoista
  2. Ymmärrän hyvin, että asiakkaalle on todella ikävää ellei hän saa heti haluamaansa tuotetta. Siksi pyrinkin tekemään kaikkeni ettei tavarat lopu kesken. Tämä on ja tulee aina olemaan kaupankäynnin ikuisuuskysymys, koska kukaan ei ole ennustaja joka pystyisi varmaan tietämään mitä asiakkaat haluaa ostaa. Se kauppias pärjää, joka pystyy tekemään sisäänostot, niin ettei tavaraa jää liian pitkäksi aikaa hyllyyn. Sanotaan ettei kauppaa elätä hyvä myyjä, vaan hyvä sisäänostaja. Siksi tarjousneuvottelut aloitetaan mahdollisimman myöhään, että pystyn tietämään alkukuun myynnin, hyllyssä olevan tavaran määrän, Dermalogican ja Youngbloodin kanmpanjat sekä loppukuun hoitoon tulevat asiakkaat. Hyvä neuvottelutulos riippuu monen pienen palasen yhteensopimisesta. Kerron näistä vaiheista siksikin, että tätä blogia lukee moni aloitteleva kosmetologi ja he tarvitsevat neuvoja yrityksen kannattavuuteen. Mitään sisäänostoa ei pidä tehdä ellei kaikki asiaan vaikuttavat seikat pelaa yhteen.
    Viimeiset tavaratäydennykset tulee aina viime tipassa, koska en voi tietää etukäteen mitä tapahtumaa edeltävinä päivinä on myyty. Yleensä PR-Cosmeticin palvelu on erinomaista meitä kohtaan ja näitä virheitä tapahtuu äärinmäisen harvoin. On ihan inhimillistä, että joskus jotain voi unohtuakin.
    Syy tähän juttuuni on se, että on ihan kummallista miten aina ennen näitä tapahtumia satuu jotain. Yksi kerta Matkahuolto hukkasi paketit ja sitäkään ei ole tapahtunut sitä ennen, eikä sen jälkeen. Ehkä meidän toimituksia tapahtumapäivinä vaivaa jokin kirous, kun mitä kummallisempia viivytyksiä sattuu.

    Inkeri

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Anonyymi23:10

      Eiköhän Inkeri tiedä jo tuolla työkokemuksella milloin on parasta aloittaa tarjousneuvottelut. Ei pienyritys oli mikään Kesko joka voi ostaa sisään miten paljon tahansa. Pikkukauppojen kannattavuus perustuu sisäänostajan laskutaitoon mikä ilmeisesti Inkerillä on hyvä, jos hyllykierto on kolme viikkoa.

      Itse ymmärrän hyvin, että kukaan ei voi ennustaa etukäteen mitä asiakkaat ostaa pimeän perjantain aikana. Jos joku tuote loppuu voin ihan hyvin kipaista sen hakemaan seuraavalla viikolla.

      Poista
  3. Anonyymi22:25

    Sain perjantaina näytteen uudesta dailysta ja kokeilin sitä heti. Kuivalle nassulleni se tuntui selvästi paremmalta kun vanha jutska. Tein äsken toisen kerran ja tuntuu, että tää uusi siloittaa ja puhdistaa paremmin. Niin hyvältä tuntuu, että ensi tilistä ostetaan tätä.

    VastaaPoista
  4. Anonyymi22:59

    Samaa mieltä. Tulee olemasn munkin ostoslistalla.

    VastaaPoista
  5. Anonyymi23:14

    Jännä kuulla.. varmaan tilauksen mukana tulee testeri tästä uutuudesta. Ja odotan kovasti lopullista listaa mitä viikonlopun aikana myytiin eniten. Se kertoo mitä itsekin kannattaa ostaa. Itse ostin vain precleansen tällä kertaa, mutta mamma sai kosteusvoiteen. Hänestäkin on hyvää vauhtia tulossa dermalocigan tyttöjä;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Laitamme kyllä verkkopaketteihin mukaan näytteen uudesta Daily Superfoliantista. Dermalogica vie kyllä mennessään. Tuotteet ovat turvallisia ostaa, koska ne varmasti sopivat.
      Kiva, että meillä on jo useita vakioasiakkaita verkkokaupassamme. Tunnistamme kyllä jo lähes kaikki tilaajat ja pyrimme laittamaan mukaan näytteitä sen verran, että niistä pääsee kokeilemaanetukäteen seuraavaksi tarvittavaa tuotetta.


      Inkeri

      Poista
  6. Anonyymi08:11

    Hei!
    Sain näytteen uudesta Daily Superfoliantista. Ihana tuote posket ovat sileät ja pehmeät kuin vauvalla. Tulee hankittavaksi ihan varmasti.

    Päivi

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Itse tykästyin heti tähän uuteen kuorintaan. se jättää kivan sileän pinnan vanhemmallekin iholle. Ja käyttö on ihan yhtä nopea ja helppo, kuin Daily Microfoliantillakin.

      Inkeri

      Poista