sunnuntai 9. toukokuuta 2021

Jokainen määrää oman tyylinsä

Vuosien varrella olen ihmisistä oppinut sen, että suurin osa miettii yhtenään, mitähän muut minusta ajattelevat. Valitettavan monia suorastaan kahlitsee pelko siitä, mitä muut sanovat ja ajattelevat ulkomuodostani ja tekemisistäni. 


Jonkun aarre on toisen kauhistus

Olen tehnyt koko elämäni työtä ulkonäön kanssa ja tiedän, miten epävarmoja ihmiset ovat omastaan. Vaikka tunnen vain suomalaisia, jotenkin kuvittelisin ranskalaisten ja italialaisten naisten olevan varmempia omasta tyylistään. 
Näin äitienpäivänä voin kertoa, miten hyvän opetuksen sain omalta äidiltäni ulkonäön merkityksestä. Tästä on muutama vuosikymmen aikaa, joten minä olin ehkä kolmekymppinen ja hän viisikymppinen. Hän tuli jonkun asian takia hoitolaan käymään ja läheltä katsottuna hänellä oli sinistä kulmakynää. Olin ihan tyrmistynyt ja sanoin, että olet vahingossa laittanut sinistä silmänrajauskynää kulmakarvoihin. Hän totesi, ettei se ole mikään vahinko, vaan hän teki sen tahallaan. Siitä vasta olinkin ärsyyntynyt, että ei kulmakarvat voi olla siniset. Aloin siitä motkottamaan, niin hän kysyi minulta, että missä lakikirjassa on kielletty laittamasta kulmakarvoja siniseksi. 
Tämä oli minulle todella hyvä opetus. Meikkien ja vaatemuodin kanssa saa jokainen tehdä, niin kuin itse haluaa, eikä se kuulu kenellekään muulle. Opin myös sen, että niin vähän me ihmiset katsomme toisiamme, ettei varmaan kukaan muu edes huomannut tuota sinistä kulmakynää kuin minä. 


Älä ole tapojen orja

Vielä nykyäänkin kuulen joskus, että asiakas varaa kasvohoitoajan keväällä, koska sellainen on tapana. Ellei kasvohoitoon ole muuta syytä, kuin joku vanhanaikainen tapa, ei siihen kannata uhrata rahaansa. Halu tulla kasvohoitoon pitäisi lähteä siitä, että itse kokee kasvohoidon tarpeelliseksi ja saa siitä mielihyvää.
Iän myötä minusta ainakin on tullut entistä välinpitämättömämpi sen suhteen, mitä joku minusta ajattelee.
Kolmekymppisenä olisi ollut katastrofi, jos sukkahousuissa olisi ollut silmäpako ja olisi pitänyt kävellä kaupungin halki. Olisin kuvitellut, että joka ainoa näkee vain tuon reiän sukkahousuissani, eikä mitään muuta. Nykyisin en siitä olisi millänsäkään ja tiedän, ettei sitä reikää edes huomaisi juuri kukaan muu kuin minä. 
Meillä on jotenkin mutkikas suhde ulkonäköön ja koska en ole oppinut filosofi, en sitä osaa selittää. Kuitenkin tiedän, että yli puolet asiakkaistani valitsee huulipunan tai muun meikin sillä perusteella, mitä muut siitä ajattelevat. Olen huomannut myös sen, että iän myötä ei enää välitä, mitä muut ajattelevat ja on vapaampi toteuttamaan itseään. Toivonkin, että nyt kesän alkaessa ja vapauduttuamme koronasta ja suusuojista ynnä muista rajoituksista, emme tekisi itse itsellemme turhia pakotteita.

Hyvää äitienpäivää!





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti