lauantai 5. helmikuuta 2022

Siisti ulkonäkö on osa hyvää asiakaspalvelua

En olisi uskonut parikymmentä vuotta sitten, että marmattaisin ikääntyessäni nuorten pukeutumisesta ja muodista. Näin vaan ikä tekee tehtävänsä ja huomaan kauhistelevani omassa mielessäni nuorten pukeutumista, joka minun silmissäni on välillä kamalaa.



Epäsiisteys antaa huonon vaikutelman

En voi pelkästään syyttää nuoria negatiivisia tunteita herättävästä pukeutumisesta, vaan sitä on kaikenikäisillä. Eikä kenenkään pukeutuminen tai ulkonäkö minua kiinnosta, paitsi asiakaspalvelussa. Kiinnitän asiakaspalveluun huomiota todella paljon, koska haen aina oppia itselleni. Tämän takia ilmeisesti pienetkin yksityskohdat kiinnittää huomioni.
Poikkesin yrittäjänaisten asioiden takia erääseen kampaamoon, johon tiesin tulleen uuden kampaajan. Tämän kampaajan ulkoinen olemus ei kyllä luottamustani herättänyt ja pahaa pelkään, että hänen on vaikeaa löytää asiakaspiiriä ainakaan meistä vanhemmista ihmisistä. 
Ulkona oli parikymmentä astetta pakkasta ja hänellä oli lyhyt trikoopaita, mistä vilkkui maha ja olkapäät olivat paljaana. Hihat olivat kuitenkin pitkät ja isot aukot olivat vain olkapäiden kohdalla. Hän alkoi juuri pesemään asiakkaan tukkaa ja hihat valuivat vettä, jota hän välillä puristeli pois. Hihoista tipahteli välillä vettä asiakkaan kasvoille ja muutenkin touhu näytti epämääräiseltä. 
Ripsiväri oli valunut jo heti aamusta silmän alle ja vähän epäilen sen olleen jäänne edelliseltä päivältä. Vielä kymmenisen vuotta sitten, kun terveystarkastajat kävivät kampaamoissa, työvaatteiden hihat piti olla korkeintaan kyynärpäihin asti. Näin se on myös kosmetologin työvaatteissa, että kädet pitää pystyä pesemään ja desinfioimaan käsivarsiin asti. 
Terveystarkastajat vaativat myös, että työssä piti käyttää työvaatteita, eikä omat vaatteet käyneet työvaatteiksi. Nämä jutut eivät enää päde kuin kauneushoitoloissa, koska kampaamoja ei enää seurata terveystarkastajien toimesta. 

Hygienian merkitys korostuu koronan aikana

Kävin myös eräässä lääkärikeskuksessa, missä toimistotytön ulkoinen olemus hämmästytti minua. Kiinnitin heti huomiota hänen käsiinsä ja kynsiinsä, joissa kynsilakkaa oli jäljellä enää täplä keskellä kynttä. Kynnet olivat hyvin pitkät ja jotenkin repaleiset, mikä ei mielestäni sovi hoitoalalle ollenkaan. 
Yleensä lääkäriasemien toimistoväkikin noudattaa hoitoalan sääntöä lyhyistä, siisteistä kynsistä. Tytöllä oli myös niin vahva meikki, että luomilla oli oikein kunnon kerros luomiväriä ja rajauskynää. Meikki olisi sopinut illalla ravintolatyöhön, mutta herätti negatiivista huomiota lääkäriasemalla. Tiedän entisenä työnatajana, ettei kenenkään työntekijän ulkonäköön saa mitenkään puuttua ja ellei yleisohjeista välitetä, työnatajalla ei ole keinoa vaikuttaa ulkonäköön. 
Ne ketkä lähtevät yrittäjiksi kampaamo- tai kosmetologialalle voisivat miettiä perusteellisesti, mitä ulkonäkö merkitsee asiakaspalvelun kannalta. Meitä ikääntyviä naisia kannattaa ajatella erityisesti, koska meillä yleensä on jo rahaa ja halua käyttää hyvinvointipalveluja. Asiakas valikoi sellaisen kosmetologin ja kampaajan, jonka ulkonäkö vakuuttaa hänet ammattitaidosta. 
Tutkimusten mukaan asiakas haluaa myös jotenkin samaistua kosmetologiin, jonka luona käy ja siksikin siisti ulkonäkö on tärkeää. Voi olla, että olen jo vanha kääpä, jonka mielipiteet ovat aikansa eläneitä, mutta itse kyllä pidän huolta siitä, miltä työssäni näytän. Ei tulisi mieleenikään kuljeskella edellispäivän meikeissä ja kulahtaneessa t-paidassa. Olen aivan varma, että epäsiisti ulkonäkö enteilisi hoitolani loppua.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti