Koen hyvin raskaana sen mielikuvan, että kosmetologi kulkee ympäriinsä arvostelemassa toisten ulkonäköä. Todella usein, kun tapaan jonkun vanhan tutun kaupungilla, hän selittääminulle, miksi meikki ei nyt ole kunnossa ja miksi iho on kamalan näköinen.
Minua ei vapaa-ajalla kiinnosta toisten ulkonäkö
Sanon ihan suoraan, ettei minua kiinnosta tippaakaan kenenkään iho tai meikki työajan ulkopuolella. Eikä se kiinnosta edes työssä muussa kohtaa kuin kasvohoitoa tehdessä. En koskaan katso ihmisen ihoa millään ammattisilmällä, kun meille tullaan ostoksille. Ainoastaan, jos asiakas itse ottaa puheeksi ihonsa ongelmat, teen arvion näkemästäni. On siis täysin turha pelko, että arvostelisin ihmistä jotenkin, kun hän tulee meille ovesta sisään.
Tämä johtuu myös siitä, etten edes pysty analysoimaan ihoa kuin minimaalisesti, jos ihminen vain seisoo edessäni. Tarvitsen ammattimaiseen arvioon ihotyypistä ja ihon tarpeista kasvohoitotilanteessa tehtävän kartoituksen näkemästäni, tuntemastani sekä asiakkaan oman kokemuksen.
Näköhavainto vaikuttaa hyvin vähän perusteellisessa ihoanalyysissä ja itse perustan arvioni siihen, mitä käsissäni tunnen ja mitä asiakas itse kertoo. Eikä minun neuvoistani ole edes hyötyä, ellen kohdista ohjeita asiakkaan itse kokemaan ongelmaan.
Nykyisin lähes aina uuden kasvohoitoasiakkaan kohdalla minun arvioni ongelmakohdasta on liiallinen uv-säteilyn aiheuttama soluvaurio ja asiakas itse kokee suurimmaksi ongelmaksi silmänympärysten tummuuden. Siinä tilanteessa ensisijaisesti haen ratkaisua näille silmänympäryksille, mutta kerron myös ihon kokonaistilanteesta.
Kosmetologilla ei ole oikeutta arvostella ja syyllistää
Itse näen asian niin, että jos kosmetologi arvostelee ja moittii asiakkaan ihonhoitoa, hän on väärässä ammatissa. Sellaiset moitteet ja syyllistämiset kannattaa jättää omaan arvoonsa ja sivuuttaa kokonaan. Ihmisen ihon tilanne koostuu eletystä elämästä eikä kenelläkään ulkopuolisella ole oikeutta sitä arvostella. Kosmetologin työ on auttaa ihmisiä löytämään oikeat ihonhoitotuotteet ja motivoida asiakasta hoitamaan ihoaan.
Yleensä ihmisillä on ihan liian negatiivinen mielikuva ihostaan. Pidän yhtenä tehtävänäni kertoa asiakkaalle, ettei iho ole ollenkaan siinä kunnossa, mitä hän itse ajattelee. Tietysti on ihana nähdä, miten vakioasiakkaiden iho voi hyvin ja heille kasvohoito on osa hyvinvointia. Pyrin aina panostamaan siihen, että kasvohoito olisi mahdollisimman miellyttävä lepotauko arkielämästä.
Jo parilla kasvohoitokerralla saa ihon parempaan kuntoon ja hyvin suunnitellun kotihoidon tukemana iho on nopeasti hehkeä ja hyvässä kunnossa. Näitä ohjeita annan kosmetologina työpäivän aikana, mutta vapaa-aikana en kyttäile kenenkään ihonhoitoa.
Uskoisin, että jokaisella on työminä ja vapaa-ajan minä eikä vapaa-ajalla mietitä työasioita. Minun ajatukseni on vapaa-ajalla pääsääntöisesti Vietnamin sodassa, Normandian maihinnousussa tai Leningradin piirityksessä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti