perjantai 3. syyskuuta 2021

Asiakkaan ja kosmetologin välillä pitää kemiat kohdata

Kosmetologi tulee niin lähelle toista ihmistä, ettei hoito onnistu, jos asiakas inhoaa työn tekijää. Missään tapauksessa ei kannata mennä kasvohoitoon sellaiselle kosmetologille, jonka ammattitaitoa ei arvosta, eikä pidä ihmisestä muutenkaan.



Luottamus ammattitaitoon on tärkeää

Olen oppinut hyväksymään sen, etteivät kaikki asiakkaat voi pitää minusta ja minun tavastani tehdä työtä. Syyt siihen, miksi kemiat eivät kohtaa ovat moninaisia, eikä niitä yleensä pueta sanoiksi. Sen olen huomannut, että omalla kohdallani herätän eniten vastentahtoisuutta ammattitaidollani. 
Kosmetologin ammattitaito ja kokemus on tärkeä asia, mutta on pieni ryhmä ihmisiä, jotka eivät siitä pidä. Joskus kyllä ihan ihmettelen, etteikö ihminen tule ajatelleeksi, että kymmenien vuosien työkokemus on tuonut minulle suuren ammattitaidon. Jotkut asiakkaat eivät halua ottaa neuvoja vastaan, vaan pitäytyvät sitkeästi omissa käsityksissään. 
Pidän velvollisuutenani antaa asiakkaille ihonhoito-ohjeita ja neuvoja kasvohoidon aikana. Ellei kosmetologi näin tee, sitä voi pitää ammattitaidottomuutena. Näiden asiakkaiden kohdalla, jotka selvästi närkästyvät ohjeistani, yritän olla mahdollisimman hienotunteinen ja neutraali. Tulee mieleen, eivätkö nämä ihmiset arvosta omaa ammattitaitoaan, koska he eivät sitä huomioi toisessakaan. Itse en missään tapauksessa alkaisi inttämään jotain alan ammattilaista vastaan tai epäilisi heidän ohjeitaan. Tavallaan ihminen tekee itselleen suurta hallaa, kun ei ota vastaan hyviä neuvoja ja heiltä jää rahanarvoinen etu saamatta. Yleensä näiden asiakkaiden kohdalla käy niin, etteivät he enää tule toista kertaa.

Keskustelussa pitää olla yhteinen sävel

Asiakkaan on helpompi hyväksyä kosmetologi, jonka kanssa ajattelu on samansuuntaista. Tietenkään en asiakaspalvelutilanteessa jankkaa omia näkemyksiäni, mutta täysin vastakkainen ajatusmaailma tulee kyllä esiin. 
Oma kokemukseni erään kampaajan kanssa on hyvä esimerkki erilaisista ajatusmaailmoista. Nuori nainen oli erittäin hyvä kampaaja, mutta hänen puheenaiheensa liikkui vain pubien ja karaoken parissa. Joka käynnilläni hän esitelmöi minkä hintainen on keskikaljatuoppi missäkin kulmakuppilassa. Samoin minulle tuli selväksi millaiset karaokelaitteet missäkin oli ja miten pitkä jono oli laulamaan. En yhtään ymmärrä, mistä hän sai päähänsä, että minua kiinnostaa nämä asiat ja etsin halvinta kaljaa. 
Yritin sulkea korvani hänen jutuiltaan ja vaihtaa puheenaiheita, mutta en onnistunut. Hän iloisesti totesi, ettei koskaan lue lehtiä, eikä seuraa uutisia, joten yhteistä puheenaihetta ei oikein löytynyt. Lopulta vaihdoin kampaajaa, kun ärsyynnyin niin näistä karaokebaarien esittelyistä. 
Toivon todella, ettei minun asiakkaiden tarvitse sietää tällaista käytöstä ja yritän todella löytää mieleisiä puheenaiheita. Nykyisin lähes kaikki asiakkaat ovat tuttuja vuosien takaa ja puheenaiheet löytyvät automaattisesti. Vuosien varrella asiakaskuntani on muodostunut hyvin samanlaiseksi omien mielipiteideni kanssa, eikä puheenaiheita tarvitse etsiä. 



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti