torstai 7. joulukuuta 2023

Yleissivistys on tärkeää hyvässä asiakaspalvelussa

Kirjoitan näitä blogijuttuja välillä myös alkavia yrittäjiä varten, jos voisin jotenkin silottaa heidän tietään. Vuosikymmenten kokemus menestyneenä kauneushoitolayrittäjänä menee mukanani hautaan, ellen sitä itse ala jakamaan.


Osallistu Joulukalenterin arvontoihin kommentoimalla hoitolan julkaisuja blogissa, Facebookissa ja/tai Instagramissa.


Hyvää yleissivistystä tarvitaan asiakkaan kohtaamisessa

Varmaan jokaisella on kokemuksia tökeröstä asiakaspalvelusta hierojalla, kampaajalla ja kosmetologilla. Näissä ammateissa asiakaskohtaaminen kestää yleensä ainakin tunnin verran. Sama asiakas käy usein tai siihen ainakin pyritään, että asiakas tulee uudestaankin. 
Hoitotyössä yrittäjän persoona on yhtä tärkeä valintakriteeri asiakkaalle, kuin työn laatukin. Sekin on hyväksyttävä, ettei kaikkien kanssa kemiat vain kohtaa ja asiakkaalla on oikeus olla pitämättä esimerkiksi kosmetologin persoonasta. Siitä ei pidä loukkaantua, vaan senkin hyväksyminen kuuluu hyvään asiakaspalveluun. 
Omillta työntekijöiltäni olen toivonut sanomalehtien lukemista ja tietoa siitä, mitä yhteiskunnassa tapahtuu. Se on sama lukeeko lehdet diginä vai paperisena, kunhan ne lukee ja tämän lukemisen sai työntekijäni tehdä työaikana. 
Itse en pärjäisi puoltakaan päivää työssäni, ellen olisi lukenut tai kuunnellut uutisia. Tällä hetkellä keskustelen joka asiakkaan kanssa presidentinvaaleista, Ukrainan sodasta ja Gazan tilanteesta. Hämeenlinnan valtuuston päätökset myös puhututtavat ja kaikki muut asiat, mitkä liittyvät paikalliseen elämään.
Nuoren yrittäjän kannattaa muistaa, että tietynlainen ryhmä ihmisiä tuo leivän hoitoalan yrittäjän pöytään. Yleensä ihmiset, lähinnä naiset, joilla on varaa käyttää usein hoitoalan palveluja, ovat pitkälle koulutettuja ja vaativassa työssä. He haluavat käydä asiallista keskustelua ja se pitää muistaa, että asiakas päättää keskustelun aiheen. Monelle olisi sietämätöntä kuunnella tyhjäpäisiä juttuja ja maksaa vielä siitäkin.


Asiakas päättää keskustelun aiheen

Olen ennenkin kertonut omia kokemuksiani asiakkaana ja jotkut niistä ovat ikimuistoisia. Kävin joskus vuosikausia sitten eräässä lähikampaamossa, joka ei ole enää olemassa. Kampaaja oli nuori nainen ja jo ensikäynnillä selvisi, että maailmamme eivät kohtaa. Hän teki kuitenkin työnsä hyvin ja paikka oli lähellä.
Ymmärsin, ettei hän piitannut juurikaan oman elämänpiirinsä ulkopuolisista asioista, eikä häntä kiinnostanut, kuka oli esimerkiksi Suomen pääministeri. Kävin yleensä loppuviikosta ja joka kerta hän kertoi, mitä tulevana viikonloppuna eri pubeissa maksoi keskikaljatuoppi. 
Samoin hän kertoi millainen karaoke oli Hämeenlinnan karaokepaikoissa ja muistutti minua menemään ajoissa näihin paikkoihin. Usein yritin vaihtaa puheenaihetta, koska minua ei vähääkään kiinnosta keskikaljapubit saati sitten karaoke. Enkä ymmärrä, mistä hän teki sen johtopäätöksen, että haluaisin juoda viikonloppuna keskikaljaa mahdollisimman halvalla. 
Tyttö oli hyvin ylpeä poikaystävästään, jolla on hienoja kavereita ja poika oli kuulemma ”paremmista piireistä”. Kestin näitä juttuja vuoden verran, mutta sitten tuli niin paksu juttu, etten enää kestänyt. Kampaaja kertoi, että poikaystävän kaveri oli saanut työstään jonkun hienon palkinnon ja kyselin, mikä palkinto se oli. Tyyppi oli kuulemma saanut Nobelin -palkinnon. Yritin selittää, että nyt tyttö erehtyi ja sanoin tietäväni varmasti, ettei Hämeenlinnaan ole tullut mitään Nobelia ikinä. Ilmiselvästi tyttö ei tinnyt mikä oli Nobelin -palkinto ja hän oli kai sen itse keksinyt tai häntä oli juksattu. 
Kampaajan jutut olivat niin kamalaa kuunneltavaa, enkä enää kestänyt, vaan vaihdoin paikkaa. Se oli ikimuistoinen kokemus siitä, että yrittäjän sivistystaso karkoitti asiakkaan.
Olen itse yrittänyt kerätä nuoresta pitäen hyvää tietotasoa kulttuurista ja yhteiskunnasta. Tietysti oma sotahistoriaharrastukseni on ollut suuri apu, mutta asiakkailta olen oppinut paljon. Ihmisillä on mielenkiintoisia harrastuksia, työpaikkoja ja elämänkokemuksia, joista olen todella kiinnostunut. Niitä kannattaa kuunnella oppiakseen, koska ne laajentavat omaakin maailmankuvaa.





Tähtitarjoukset 11.12.-23 asti:

❤️ Osallistu myös Joulukalenterin arvontoihin kommentoimalla hoitolan julkaisuja blogissa (huom. liitä mukaan sähköpostiosoite), Facebookissa ja/tai Instagramissa. Palkintona on 50 euron lahjakortti verkkokauppaan ja arvonta suoritetaan nyt joulukalenterin aikaan kaksi kertaa viikossa!


Joko olet liittynyt postituslistalle? Liity nyt ja saat tietoa tarjouksista ja kauneushoitolan tapahtumista! Tilaa uutiskirje tästä

6 kommenttia:

  1. Anonyymi10:28

    Itse tykkään olla joko hiljaa tai.puhua kevyitä mukavia aiheita, minulla on henkisesti kuormittava työ jossa puhutaan paljon yhteiskunnallisia asioita ja näen suoraan esim leikkausten arjen töissä koska asiakaskuntani ja alani kärsii leikkauksista paljon, kampaajallja kauneuspalveluissa sitten rentoudun😁yleensä puhutaan matkustelusta,lapsista jne.

    VastaaPoista
  2. Anonyymi10:28

    ninajokelainen85@gmail.com

    VastaaPoista
  3. Paula10:55

    Ihmeen pitkään kestit tämän tytön juttuja keskikaljakuppiloiden hintatasosta ja muista "tärkeistä" aiheista.
    Nobelin palkinto! :D
    Paula.susanna@hotmail.com

    VastaaPoista
  4. Anonyymi10:55

    Kaikissa kohtaamisissa tosiaan voi oppia paljon - joko toisen osapuolen tiedoista tai kokemuksista. Se on elämän suola.

    Eri asia on, jos maailmat eivät kohtaa mitenkään. En itsekään jaksaisi kuulla kaljatuoppien hinnoista.

    Leena

    VastaaPoista
  5. Kävin useamman kerran hierojalla, joka lakkaamatta puhui hevosharrastuksestaan ja koiristaan, jotka minua ei kiinnostanut yhtään. Hierojan penkissä maatessa ei haittaa vaikka hieroja olisi täysin hiljaa, en kaipaa jutustelua ollenkaan. Kevyt rentoutusmusiikki taustalle on ihan parasta👍😍

    VastaaPoista
  6. Anonyymi10:44

    Vaihtelevat puheenaiheet on parhaita ja ajankohtaiset myös.
    Pirjo S
    pirjo.seppala52 at gmail.com

    VastaaPoista