On ehkä vähän itsekeskeisesti sanottu, että minun ammattitaitoon voi luottaa, mutta koen vahvasti asian olevan näin. En ole kaikkitietävä, mutta osaan kyllä sanoa, ellen jotain asiaa osaa tai tiedä ja teen työni aina 110% hyvin.
Vakioasiakkuus on luottamussuhde
Nykyisin netistä voi lukea ihonhoitoasioita vaikka kuinka paljon, mutta sieltä ei opita SKY-kosmetologin ammattitaitoa. Mietin joskus sitä, miten ihmiset yleensä mieltävät ammattitaidon. Koen olevani oman ammattini erinomainen osaaja ja kun käytän itse erilaisia palveluja, esimerkiksi hammaslääkärin, hierojan tai kampaajan, luotan siihen, että he tietävät mitä tekevät.
Kuitenkin itse koen joskus asiakaspalvelussa tilanteita, ettei ammattitaitooni luoteta. Välillä ihan hämmennyn, kun asiakas alkaa kinaamaan jonkun tuotteen vaikutuksista ja huomaan selvästi, että ihminen on ymmärtänyt jonkun nettijutun ihan väärin. Koen tilanteen erikoiseksi siinä mielessä, että asiakas ei luotakkaan minun ohjeisiin, vaan pitää omaa tietoaan parempana.
On täysin eri asia lukea netistä erilaisia ohjeita, kuin tehdä työtä ammatikseen hyvällä koulutuksella. Nykyisin kuluttajat innostuvat jostain yksittäisestä vaikutusaineesta, jota sitten metsästävät hoitotuotteista. Silloin kokonaisuus ohitetaan ja siinä menee ihonhoito aivan pieleen.
Parin viime vuoden aikana ovat monet kosmetiikkasarjat tuoneet markkinoille erilaisia ihonhoitoöljyjä. Kuluttajat hakevat esimerkiksi jojoba-öljypitoista tuotetta, vaikka heidän ihonsa on rasvoittuva ja öljyt eivät heille sovi ollenkaan. Yleensä pystyn perustelemaan antamani ohjeet hyvin, mutta joidenkin kohdalla huomaan, että he sivuuttavat minun neuvot ja luottavat jostain luettuihin ohjeisiin.
Teen aina kasvohoidot kunnolla
Epämiellyttävin tilanne on, jos asiakas ei luota siihen, että teen kasvohoidon kunnolla ja juuri niin kuin pitää. Tämä on aika harvinaista, mutta pysäyttävää. Asiakas saattaa pyytää peiliä katsoakseen, että esimerkiksi naamio on levitetty joka kohtaan.
Hämmästyn aina sitä, että asiakkaalle on tullut edes mieleen minun säästelevän aineissa ja että jättäisin levittämästä esimerkiksi naamiota joka kohtaan. Asiakas ei välttämättä tunne, miten paksu kerros mitäkin ainetta kasvoilla on ja pyytää peiliä, jotta voi tarkistaa työni jäljen.
Koen tämän suureksi epäluottamuslauseeksi, kun ei luoteta siihen, miten työni teen. Sellaistakin tapahtuu, että joku asia tulkitaan väärin. Silloin on tosi tärkeää, että asiakas kysyy suoraan, miksi jotain teen. Olin todella hämmentynyt, kun eräs asiakas tulkitsi, että en viitsi tehdä Nanolift-kasvohoidossa imeytysvaihetta loppuun asti.
Nanoliftissä sekoitetaan jokaiselle asiakkaalle erikseen hoitoaineseos, mitä käsitellään elektrodeilla. Tätä seosta pitää olla niin paksu kerros, että sitä jää imeytyksen jälkeen iholle. Muuten elektrodit eivät liiku kunnolla ja iho vain hankautuu. Imeytysvaiheen jälkeen ylimääräinen seos pestään pois ja siirrytään kasvohierontaan siihen tarkoitetuilla aineilla.
Eräs asiakas oli käynyt monta kertaa hoidossa ennen kuin hän harmitteli ääneen, etten tee imeytysvaihetta kunnolla, kun iholle on vielä jäänyt imeytettävää. Onneksi hän kysyi asiaa ja yritin parhaan taitoni mukaan selittää, miksi teen niin kuin teen. Asiakkaalla oli kuitenkin niin vankka mielikuva siitä, että en tee työtäni niin kuin pitäisi, joten hän lakkasi käymästä. Ilmeisesti jotkut ajattelee, että kosmetologille olisi suuri rahallinen hyöty pihistellä hoitoaineissa ja he haluavat omin silmin tarkistaa peilin avulla, onko aineita tarpeeksi ja joka kohdassa.
⭐️ Muista arvonta! Osallistu seuraamalla ja kommentoimalla hoitolan uusimpia julkaisuja blogissa (huom. liitä mukaan sähköpostiosoite), Facebookissa ja/tai Instagramissa. Palkintona on 50 euron lahjakortti verkkokauppaan, joka arvotaan kahden viikon välein. Seuraavaan arvontaan voit osallistua 28.5.-10.6.-24.
Joko olet liittynyt postituslistalle? Liity nyt ja saat tietoa tarjouksista ja kauneushoitolan tapahtumista! Tilaa uutiskirje tästä
Luotan ammattitaitoosi 110%. Tulin vuosia sitten asiakkaaksesi kärsittyäni pitkään epätasapainossa olevan ihon kanssa. Tilanne alkoi olla kestämätön, punoitusta, kuivia läikkiä ja näppyjä kasvoista rintakehään. Pidin ihon herkkyytenä, allergiana ja vaikka minä. Valitettavasti lääkärit tukivat käsitystäni ja yritin epätoivoisesti löytää ruoka-ainetta, jonka poisjättäminen muuttaisi tilanteen.
VastaaPoistaJo ensimmäisen hoidon sekä saamieni kotihoito-ohjeiden jälkeen tilanne alkoi helpottamaan, korjaantuen lopulta kokonaan. Vieläkin iho lehahtelee välillä, uusia tuotteita kokeillessa välillä jopa pahastikin. Mutta tiedän miten palauttaa tasapainon. Toki isona osana tässä on säännölliset käynnit kosmetologilla ja hyvät minulle sopivat tuotteet.
Iso kiitos Inkerin ammattitaidon ja Dermatologican tuotteiden!