tiistai 4. kesäkuuta 2024

Hoivatyö vaatii pitkää pinnaa

Olen kevään aikana joutunut piipahtamaan sairaalan päivystyspolilla muutamia kertoja ja saanut tuntumaa siihen, miten hoivatyössä potilasta kohdellaan. En voi kuin kiitellä siitä ystävällisyydestä, millä potilaat kohdataan. 




Kipeä ihminen voi olla vaikeakin

Ymmärrän hyvin, että päivystyksessä olevat potilaat ovat monella tapaa kivuliaita ja väsyneitä ja siksi monesti myös ärtyisiä. Joka kerta paikalla on ollut useampi potilas, joka on antanut täydeltä laidalta moitteita henkilökunnalle niin, että takuulla muutkin kuulevat.
Päivystyksessä ei todellakaan ole mitään intimiteettiä, kun petien välissä on vain ohuet verhot. Joka kerta potilassalissa on vaellellut joku muistisairas vanhus etsimässä sänkyään ja vetelemässä verhoja auki. Tietysti tämäkin ärsyttää jo muutenkin huonovointisia potilaita, koska päivystyksessä ei ole hetkenkään rauhaa olla omissa oloissaan. 
Usein kuulee, miten kiivaasti joku potilas vaatii lääkäriä paikalle tai pääsyä osastolle, kun on maannut vaikkapa seitsemän tuntia päivystyksen petissä. Aina heille selitetään ystävällisesti ja rauhallisesti, että kaikki tekevät voitavansa, mutta lääkäri on kiireinen. Vaativa potilas yleensä sulkee hetkeksi suunsa, mutta yleensä sama tivaaminen alkaa puolen tunnin päästä uudelleen. Tekisi mieli puuttua tilanteeseen ja pyytää potilasta olemaan itse hiljaa, koska hän häiritsee muita. 
Jonkun vuoteen vierellä lääkäri kertoo potilaalle rauhallisesti, että ellei teitä leikata, kuolette tähän tilanteeseen. Seuraavassa hetkessä sama lääkäri saa toiselta potilaalta kiivaat haukkumiset potilaan laiminlyönnistä. Se tuntuu todella epäoikeudenmukaiselta.


Potilaiden käytöksessä on toivomisen varaa

Kuulen työssäni usein kauhutarinoita asiakkailtani siitä, miten heitä on sairaalan päivystyksessä kohdeltu. Itse sen kokeneena minulla ei ole mitään moitittavaa hoitohenkilökunnasta. Suorastaan ihmettelen ja ihailen heidän pitkämielisyyttään. 
Ikävintä kuunneltavaa on, kun potilaat soittelevat päivystyksestä kotiinsa tai ystävilleen. He suureen ääneen moittivat, miten kamalassa paikassa he ovat ja mikään homma ei hoidu. Sitten he kertovat puhelimeen hyvin värittyneen kertomuksen lääkärin puheista ja arvostelevat lääkärin nuorta ikää tai ulkonäköä. Mietin, että eivätkö he huomaa kaikkien kuulevan tuon puhelun vai onko tarkoituskin tällä tavoin moittia hoitohenkilökuntaa. Ainakin tuo kauhutarina lähtee lentoon ja eteenpäin sitten kerrotaan, kuinka kauheaa siellä päivystyksessä on.
Senkin olen oppinut, ettei vanhusten omaisten pidä uskoa kaikkea, mitä vanhus kertoo tuosta päivystystilanteesta. Ikäihmiset ovat ihan pyörällä päästään, kun ovat yllättäen päätyneet päivystykseen. Mummu saattaa kertoa puhelimessa olevansa päivystyksessä vatsavaivan takia, vaikka hänet on tuotu lonkkamurtuman vuoksi sairaalaan. Tätä kaikkea kuulee viereisessä pedissä, vaikka ei haluaisikaan. Itse muistan niitä tarinoita, mitä isäni kertoi sairaalareissuistaan ja niistä jutuista oli todenperäisyys kaukana. Varmaan tämäkin kuormittaa hoitajia, että omaiset ovat ihan ihmeissään, kun vanhus puhuu toista ja hoitaja ihan muuta. 
Itselleni on ollut yllätys, miten huonosti potilaat käyttäytyvät päivystyksessä, jossa kukaan ei odottele turhan takia. Ihmiset ovat heti vaatimassa itselleen jotain ekstrapalvelua, eikä muiden potilaiden oikeuksista välitetä. Itse olen pyrkinyt olemaan pitkämielinen ja odottamaan rauhassa vuoroani.





⭐️ Osallistu arvontaan seuraamalla ja kommentoimalla hoitolan uusimpia julkaisuja blogissa (huom. liitä mukaan sähköpostiosoite), Facebookissa ja/tai Instagramissa. Palkintona on 50 euron lahjakortti verkkokauppaan, joka arvotaan kahden viikon välein. Seuraavaan arvontaan voit osallistua 28.5.-10.6.-24.


Joko olet liittynyt postituslistalle? Liity nyt ja saat tietoa tarjouksista ja kauneushoitolan tapahtumista! Tilaa uutiskirje tästä

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti