tiistai 26. heinäkuuta 2016

Pikakatsaus suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan ylläpitämiseen!

Olet kyllä kova myymään näitä mönjiä. Eivät vaan taida kaupaksi kuitenkaan käydä.
VastaaPoista

Näin tänä aamuna, että blogiin oli tullut yllä oleva kommentti. Päätin näin kauniina kesäpäivänä olla loukkaantumatta siitä ja kertoa tarkemmin miksi ei kannattaisi toivoa mitään huonoa suomalaiselle pienyrittäjälle. Koin kommentin kateellisen kirjoituksena, joka toivoo ettei yritykseni menesty.
Julkaisin kommentin siksikin, että jos ihmisen pahoinvointi pääsee näin ulos se ei ehkä tuota mitään pahempaa. 

Kenenkään ei kannata toivoa, että jonkun yrityksessä ei käy kauppa, koska tämä kaupan käynti mahdollistaa meille terveydenhoidon, koulutuksen ja monta muuta palvelua. Tyypillinen vakioasiakkaani on pieni-tai keskituloinen nainen, joka tekee työtä hoitoalalla, tai opetusalalla. Nehän on palkkakuopassa olevia matalapalkka-aloja ja yleensä naisvaltaisia. He maksavat saamastaan palkasta lähes puolet veroa ja näillä veroilla maksetaan suomalaisten sosiaaliturvaa. Ostaessaan minulta tuotteen, tai palvelun minä otan heiltä ensin 24% arvonlisäveroa, jonka tilitän suoraan valtiolle. Jäävästä summasta maksan noin puolet veroja ja sen kaltaisia kulueriä. Onneksi olen siinä hyvässä tilanteessa, että pystyn vielä pitämään palkallista työvoimaa mikä on jo harvinaista ammattikunnassani. Veron kaltaisten kulujen jälkeen maksetaan aina palkat ja siitä palkasta taas tilitän Marin puolesta valtiolle veroina ja soliaalikuluina lähes puolet. Kaiken tämän jälkeen alan maksamaan vasta yrityksen muita kuluja. Jos näiden muiden kulujen jälkeen jää jotain se on minun palkkaani.
Tämän ylläolevan kuvion lisäksi pienyrittäjä pitää maksuillaan yllä myös muita yrityksiä. Ostan suoraan palveluja kirjanpitäjältä, siivoojalta ja tietotekniikkafirmasta. Välillisesti työllistän huomattavasti useampia. 

Suurin osa asiakkaistani on erittäin valveutuneita ja osaavat ajatella palveluiden ja tavaroiden ostamisen hyötyä yhteiskunnalle. Moni asiakkaani tekee selkeän valinnan haluamalla kannattaa pieniä ns.kivijalkakauppoja ja he arvostavat sitä, että maksan veroni ja hoidan sillä osuuteni yhteiskunnan ylläpidosta. Meiltä ei lähde yksikään asiakas ilman kuittia ja se on ollut näin jo 36-vuotta. 
Jollain ihmisillä on vielä jokin vanhakantainen käsitys, että kauppaaminen olisi jotain pahaa, tai rumaa. Näinhän 
se ei ole vaan markkinointi on tärkeä osa kaupankäyntiä. Jos lukija tulee yrityksen ylläpitämään blogiin on aika 
naivia kuvitella ettei siellä olisi markkinointia. Suomessa on myös yrittämisen vapaus ja kuka tahansa saa ja voi perustaa yrityksen ja jopa kauneushoitolan. Jotta yritys menestyisi sen markkinointiin kannattaa käyttää kaikki mahdollinen luovuus. Sosiaalinen media on nykyisin hyvä vaihtoehto, koska sillä tavoittaa asiakkaat parhaiten. Sosiaalisen median palveluista Blogger on täysin ilmainen blogipohja ja kuka tahansa saa kirjoittaa blogia, jos niin haluaa. 
Yrittäjäksi lähtevää, tai lähtenyttä kohtaan ei kannata tuntea kateutta, koska se ei ole helpoin reitti työelämään. Yrittäjyys ja pienyritykset ovat kuitenkin se ryhmä joilta eniten toivotaan pelastusta nykyiseen taloustilanteeseen. 

Kommentoija teki myös sellaisen johtopäätöksen, että meillä ei käy kauppa. Ainoastaan kaupankäynnillä pystytään yritystä pitämään toiminnassa ja saadaan työntekijän palkat maksettua. On aivan typerä johtopäätös, että 36-vuotta toiminnassa ollut yritys olisi olemassa ellei kauppa kävisi. Voin vakuuttaa, että kuulun siihen pieneen ryhmään yrityksiä joiden toimintaan ei talouselämän muutokset ole vaikuttaneet. Olen aina panostanut hyvään ammattiosaamiseen, asiakkaispalveluun ja kovaan työhön. Turha on myös pelätä, että joku rikastuisi työn teolla, tai yrittämisellä Suomessa.

1 kommentti:

  1. Anonyymi11:31

    Kunnioitan suuresti ammattinsa osaavia pienyrittäjiä, joihin Inkeri ilman muuta lukeutuu.

    Mikään yritys tuskin pysyy psytyssä vuosikymmeniä, ellei kauppa käy.

    Mitä "mönjiä" muka? Anonyymi, rohkenepa itse kokeilla maailman parhaimpiin kuuluvia ihonhoitotuotteita.

    Leena

    VastaaPoista