Harmillisen usein huomaan miten huonoja käsityksiä ihmisillä on kasvohoidoista ja kosmetologin työstä. Kosmetologien koulutus on niin sekavaa ja osalla niin vähäistä, että asiakkailla on paljon huonoja kokemuksia kasvohoidoista.
Kasvohoito valitaan ihotyypin mukaan
Viime viikolla olin yhtenä iltana töiden jälkeen postin jonossa citymarketissa. Kello lähenteli yhdeksää ja sulkemisaikaa, mutta jonossa oli vielä paljon väkeä. Äkkiä yksi ohi kulkeva rouva hyppäsi eteeni ja työnsi kasvonsa melkein nenääni kiinni ja kysyi millainen hoito tälle naamalle tehdään. Yleensä näissä tilanteissa sanon napakasti, että kannattaa soittaa, tai käydä hoitolassa sen aukioloaikana ja varata sillä tavoin hoitoaika. Nyt olin kai niin väsynyt, tai hämmentynyt, että sanoin suosittelevani kaikille yli nelikymppisille Nanolift hoitoa. Hän kyseli hoidosta lisää ja lyhyesti kerroin siinä käytettävän mikrovirtaa. Naisen reaktio oli ettei hän voi sellaiseen tulla, kun se aiheuttaa couperosaa. Olin todella ärsyyntynyt ja kysyin häneltä, että miksi kosmetologi suosittelisi hoitoa joka aiheuttaa ongelmia iholle. Tämä on hyvin tyypillinen kysymys uudelta asiakkaalta, että he tivaavat vahingoittaako hoito ihoa. Tätä yhtälöä en ymmärrä. Kasvohoidon tarkoitus on hoitaa kasvojen iho terveeksi ja ongelmattomaksi ja hidastaa ihon vanhenemista. Mistä ihmeestä tulee kysymys, että onko hoito vahingollinen iholle. Vähän sama juttu, kun lääkäri määrää lääkkeitä ja minä kysyisin onko ne myrkyllisiä.
YB ja Dermalogica sopivat äärinmäisen herkällekin iholle
Tuo rouva ei välittänyt elekielestäni eikä jättänyt minua rauhaan vaan sinnikkäästi kyseli lisää. Hän kysyi onko meillä antaa näytteitä tuotteistamme, että hän voi testata ettei ne aiheuta hänelle allergiaa. Miksi ihmeessä me myisimme hoitoaineita jotka ovat mahdollisia allergeeneja. Dermalogican hoitotuotteet eivät ole aiheuttaneet allergista reaktiota kahteenkymmeneenvuoteen. Ainoastaan niillä joilla on selviä allergioita ja herkkyyksiä joudutaan yhteistyössä asiakkaan kanssa etsimään sopivimmat tuotteet ja aina on löydetty hyvä hoito-ohjelma kaikille. Ei minun tarvitse antaa tuotteita testattavaksi sen takia etten oikein tiedä mikä asiakkaalle sopii. Pystyn kyllä arvioimaan sen hoidon aikana aivan hyvin. Kokeilua näytteillä tehdään siksi, että asiakas saa testata pitääkö hän tuotteesta jonka olen valinnut hänen iholleen. Ärsyttää ajatuskin, että heittelisin näytteitä kokeiluun summamutikassa ja asiakas itse testaa onko ne hänen iholleen sopivat. Varsinkaan en jaa enkä suosittele hoitotuotteita citymarketin jonossa.
Kasvohoidossa testataan kosmetologin ammattitaito
Tärkeintä kosmetologin osaamista on tieto ja taito analysoida muutamassa minuutissa asiakkaan iho ja valita hänelle sopivat kasvohoitotuotteet. Tiedän, että tästäkin yritetään kosmetologitutkinnossa livetä ja otetaan kasvohoitoon ennalta tunnettu asiakas. Tämä on hyvä peruste diskata koko työ, koska tärkein vaihe eli nopea ihon analysointi ei toteudu. Näiden työvuosien jälkeen minulla ei todellakaan ole mitään ongelmaa oikean kasvohoidon valinnassa. Olen jo täysin unohtanutkin, että sellainen epävarma vaihe työelämässä alkuun olikin. Pystyn kyllä kertomaan asiakkaalle, jos en jotain osaa, tai en tiedä mitä tehdä. Tällaista ongelmaa ei ole vielä eteen tullut enkä oikein keksi mikä tilanne se olisi. Ihmettelen kovasti miksi uudet asiakkaat luulee, että vielä kymmenien työvuosien jälkeenkin olen epävarma siitä mitä pitäisi tehdä. Yritän aina kohteliaasti rauhoitella ettei tarvitse pelätä minun tekevän jotain vahinkoa heidän iholleen ja asiakas voi luottaa täysin ammattitaitooni.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti