Nykyisin puhutaan erilaisista persoonallisuushäiriöistä niin, että maallikotkin sen ymmärtää. Sen myötä helposti myös toinen tuomitaan esimerkiksi narsistiksi, vaikka siihen ei mitään ammatillista tietoa olisikaan. Kymmenien vuosien työ erilaisten ihmisten kanssa on antanut paljon kokemusta erilaisista persoonallisuuksista.
Työnohjaus auttaa ymmärtämään
Hämeenlinnan Seudun Yrittäjänaisilla oli 90-luvun alkupuolella erinomaisia koulutuksia ja yksi pidempi EU-projekti joiden avulla opimme vuorovaikutusta ja myös tunnistamaan omia luonteen piirteitä. Tähän projektiin kuului pitkä ryhmätyönohjaus joka oli kaikkien osallistujien mielestä parasta mitä oli koskaan kokenut. Näin koin itsekin ja olen siitä lähtien käyttänyt työnohjauspalveluita aina, kun siltä tuntuu. Asiakaspalvelu kosmetologin työssä on hyvin erilaista kuin kaupan tiskin takana. Kosmetologi on lähes parituntia asiakkaan kanssa kaksin suljetussa työhuoneessa. Se voi viedä mehut täysin, jos asiakkaan kanssa kommunikointi ei onnistu yhtään. Tietenkään kaikki hankalat asiakkaat eivät ole persoonallisuushäiriöisiä enkä niin ajatelekaan. Noin kymmenenprosenttia suomalaisista kärsii jonkinlaisesta persoonallisuushäiriöstä ilman että, olisi mitenkään henkisesti sairas. Henkisiin sairauksiin suhtaudun aivan toisin ja pyrin ymmärtämään heitä todella pitkälle.
Vaativa persoona vie kaikki energian
Usein vaativan persoonallisuuden ominaisuuksiin kuuluu epäluulo toisen ammattitaitoa kohtaan ja pelko, että häntä rahallisesti huijataan. Monet ovat hyvin huomiohakuisia ja vaativat totaalisen huomion itseensä ja omiin asioihinsa ja hoitolassa se näkyy myös haluna tulla toisten asiakkaiden huomiomaksi. Moni on myös äärimmäisen pikkutarkka ja heidän on vaikea ymmärtää, että iho on osa elimistöä eikä sitä voi komentaa toimimaan niin kuin itse haluaa. Huomionhakuinen persoona on hyvin tarkka ulkonäöstään ja vaatii jatkuvaa vakuuttelua omasta kauneudestaan ja siksi tämä persoonallisuustyyppi hakeutuukin kosmetologin hoitoon. Työnohjauksessa ymmärsin, että olen liian sopeutuvainen tämän tyyppisten ihmisten simputukselle johtuen ehkä siitä, että olen omassa perheessäni tottunut siihen lapsesta asti. Olin ihanteellinen vastapuoli persoonallisuushäiriöiselle, kun en osannut puolustautua ja olin liian nuori ja kiltti. Tuossa vaiheessa olisi voinut lopputuloksena olla loppuun palaminen ja ammatin vaihto ellen olisi työnohjauksen avulla tunnistanut omia toimintatapojani.
Itseään on suojeltava
Ymmärtäessäni omat toimintatapani pystyin oppimaan toisenlaista käytöstä niin, että minua ei voinut enää hyppyyttää. Pahimmillaan 80-luvulla hoitolassa oli useampia vakioasiakkaita jotka soittivat kotiinkin ja olivat täysin hysteerisiä yhden finnin takia ja vaativat minua sunnuntaina sitä hoitamaan. Olin joskus aivan pulassa sellaisen asiakkaan kanssa, kun vielä itse olin alle kolmekymmentä ja he olivat keski-ikäisiä naisia. Pikkuhiljaa ymmärsin, että minun on itse vedettävä raja siihen mikä on normaalia hyvää asiakaspalvelua ja mikä on epäoikeuden mukaista simputtamista. Toista ihmistähän ei voi muuttaa ja siksi onkin aina muutettava omaa käytöstään. Lakkasin olemasta kiltti ja opettelin sanomaan ette ole sopivaa soittaa minulle kotiin sen takia, että epäilee yhden mustapään jääneen poistamatta kasvohoidossa. Opettelin ymmärtämään sen ettei näissä käytöstavoissa ollut osuutta minun ammattitaidollani vaan kyseisen ihmisen persoonallisuuden rakenne vaati häntä käyttäytymään siten. Jotkut näistä asiakkaista siirtyivät seuraavalle kosmetologille simputtamaan häntä, mutta jotkut ovat asiakkaina vieläkin ja he hyväksyivät sen etten ole pomputeltavissa. Olen ollut aina hyvin kiinnostunut ihmisen psyykeestä ja olen yrittänyt opiskella paljon ihmisen kohtaamista. Perustekijä on oma itsetuntemus ellen tiedä oman käytöksen syitä ja seurauksia en pysty ymmärtämään muitakaan ihmisiä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti