Tämä aihe tuli mieleeni, kun keskustelin kollegoiden kanssa terveystarkastajan käynneistä. Kuulin heiltä ettei terveystarkastaja käy enää aloittavassa kauneushoitolassa automaattisesti vaan hänet pitää pyytää käymään. Kauneushoitolaa ei kuitenkaan pitäisi avata ennen terveystarkastajan käyntiä.
Terveystarkastaja on tärkeä viranomainen
Lain mukaan terveystarkastajan pitäisi käydä kauneushoitoloissa kolmenvuoden välein. Meillä terveystarkastaja kävi viimeksi muistaakseni 2014 ja siitä on jo yli kolmevuotta. Sitä edellinen käyntiväli oli seitsemänvuotta. Siihen ei siis voi luottaa, että terveystarkastaja pitäisi huolta kauneushoitolan hygieniasta vaan kyllä asiakkaan pitää käyttää omia silmiään. Kaikista tärkeintä on, että kasvosienet, kompressit, siveltimet ja päänauhat ovat takuulla puhtaita. Eikä mikään kiva ole makoilla hoidossa jo toisten käyttämillä pyyhkeillä ja suojapeitteillä. Noiden kasvokompressien ja puhdistussienten välityksellä helpoiten leviää tarttuvat ihottumat, jos sellaisia on. Onneksi todella harvoin kuulee, että jossain olisi jotain tällaista tapahtunut. Kyllä suomalaiset ovat niin perussiistejä etten usko kosmetologienkaan lipeävän näistä hygieniavaatimuksista.
Hoitohuone siivotaan joka asiakkaan jälkeen
Hoitoaikoja suunnitellessa pitää muistaa, että työhuone pitää siivota jokaisen asiakkaan jälkeen ja siihen käytetään noin viitisen minuuttia. Siinä ajassa vaihdetaan nämä tekstiilit, laitetaan meikkisiveltimet ja naamiosiveltimet desinfiointiin sekä pestään kaikki sekoitusastiat, levitinlastat
yms. Samalla tarkistetaan onko tuotteet ja tarvikkeet omilla paikoillaan, että ne ovat helposti käsillä hoitoa tehdessä. Itselläni tämä on niin rutiinia, että se tulee jo selkäytimestä ja yritän tehdä sen mahdollisimman nopeasti. Kuitenkin olen pikkutarkka näissä asioissa, vaikka yleensä olen luonteeltani suurpiirteinen. En haluaisi päästää asiakasta työhuoneeseen ennen kuin se on kunnolla siivottu. Ajanvarauksemme on ajoitettu niin, että heti edellisen asiakkaan jälkeen tulee uusi asiakas. Tiedän, että usein asiakkaat ihmettelee miksi vetäydyn yksin työhuoneeseen ja pyydän heitä odottamaan. Jotkut epäilee minun menevän tauolle ja jos selitän ensin siivoavani heitä ihmetyttää miksi teen sen siinä kohtaa enkä päivän päätteeksi. Ihmeteltävän usein asiakkaat eivät ymmärrä, että tuo siivoaminen jokaisen asiakkaan jälkeen on pakollista ja muuten työn laatu heikkenee. En kiusallani odotuta ketään vaan teen välttämättömät työt. Jos jättäisin joka asiakkaan jälkeen esimerkiksi vartin siivoamista varten se olisi päivässä jo yli tunnin ja ajanvaraukset venyisivät aina vaan pidemmälle, jos työaika vähenee.
Ulkomailla hygienian taso on erilainen
Luulen, että suomalaiset ovat Euroopan siivousintoisinta kansaa ja olemme tottuneet siihen ettei huonoa hygieniaa ole enää missään. Ulkomailla tämä ei ole itsestään selvyys enkä itse ikinä menisi esimerkiksi jalkahoitoon muualla kuin Suomessa. Jo meidän ihojen erilainen bakteerikanta altistaa tulehduksille ja tartunnoille. Eräällä koulutusmatkalla Pariisissa kävimme yhdessä kauneushoitolassa. Se oli ikivanhassa kerrostalossa useammassa kerroksessa ja niin sokkeloinen ja portaat niin hankalat ettei Suomessa varmaan saisi kauneushoitolaa edes avata sellaiseen huoneistoon. Meille esiteltiin hoitolaa ja heidän hienoin juttunsa oli, että nuo pyyhkeet ja kompressit oli pakattu yksittäin muovipusseihin jonka asiakas sai itse avata ja näin hän pystyi varmistamaan tekstiilien puhtauden. Meitäkin kehoitettiin ottamaan käyttöön sama tyyli niin asiakastyytyväisyys paranisi. En usko, että kukaan meistä matki pariisilaisia. Luulen, että asiakkaat olisi aika ihmeissään, jos he joutuisivat availemaan muovipusseja ja tuskin ymmärtäisivät jutun tarkoitusta. Suomalaiselle asiakkaalle on niin itsestään selvää, että kaikki on puhdasta ettei tuollaisia jippoja tarvitse tehdä. Päinvastoin asiakkaat älähtäisivät siitä, että tulee turhaa muovijätettä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti