sunnuntai 8. heinäkuuta 2018

Kosmetologi auttaa valitsemaan oikean kasvohoidon

Tämä juttu liippaa taas läheltä tätä kosmetologin ammattitaitoasiaa josta olen muutaman kerran alkukesästä jo kirjoittanutkin. Asiakkaiden luottamus kosmetologin ammattitaitoon katoaa, kun kokee monia pettymyksiä peräjälkeen.

Asiakkaan ei tarvitse itse tietää minkä kasvohoidon valitsee

Olen viime vuosina törmännyt siihen, että uusilla asiakkailla on vaikeus varata kasvohoitoa, kun eivät tiedä minkä hoidon valitsevat. Muutaman kanssa olen tästä keskustellut ja he kertovat, että edelliset kosmetologit ovat odottaneet asiakkaan valitsevan haluamansa hoidon. Eihän tämä nyt näin mene. Miten ihmeessä asiakas voisi tietää mikä hoito heille olisi parasta. Eihän asiakas hammaslääkärissäkään neuvo miten hammas paikataan. Jo kosmetologitutkinnon tärkein osa on se, että kosmetologi osaa parin minuutin ihoanalyysin perusteella valita iholle parhaimman hoidon. Siinä oikeastaan kiteytyy kosmetologin tärkein ammattiosaaminen. Ihoanalyysiä ei voi pitkittää, koska se on pois kasvohoidolle varatusta ajasta. Hoidon edetessä voi sitten täsmentää vaikutusaineita, kun näkee ihon reaktion, mutta harvoin sekään on tarpeen. Työkokemus opettaa tässä hyvin paljon ja itse en tarvitse kuin vilkaisun niin tiedän mitä teen. Tietysti kuuntelen asiakasta mitä hän itse kertoo ihonsa tilanteesta ja tarpeesta. Kuitenkaan en voi kuvitella, että asiakas neuvoisi, että teeppäs tähän nyt kuorinta.

Kasvohoitoon kuuluu kotihoitosuositukset

Kasvohoidon osa on itsestään selvästi suositukset kotihoitoa ja jatkohoitoa varten. On suuri virhe ellei kosmetologi kerro milloin seuraava kasvohoito pitää tehdä ja miten kotihoidolla jatketaan kasvohoidon vaikutusta. Kasvohoidon vaikutusta voidaan paljon pidentää ja tehostaa oikealla kotihoidolla. Lähes jokainen asiakas käyttää kotona jotain pesuainetta ja hoitovoidetta. Yhtä hyvin nämä tuotteet voisivat olla niitä mitkä tukee kasvohoidon vaikutuksia. Joskus kasvohoidon vaikutukset voi jopa kadota, jos kotikäytössä on tuotteita mitkä eivät yhtään sovi iholle. Kotihoitosuositukset eivät ole tyrkyttämistä vaan asiakkaalle pitää antaa tilaa kieltäytyä ostamasta yhtään mitään. Kaupan tekeminen ei ole päätarkoitus vaan antaa asiakkaalle kaikki tieto millä hän voi saada ihonsa kuntoon. Tyrkyttäminen on huonoa ammattitaitoa eikä ketään saa pakottaa ostamaan mitään. Eikä tarkoitus ole, että yhtä äkkiä hankittaisiin ihan uusi tuotevalikoima vaan pikkuhiljaa kotihoitoa rakennetaan parempaan suuntaan. Hyvä kosmetologi pystyy aina nostamaan esiin yhden, tai kaksi tärkeintä kotihoitotuotetta joilla voi aloittaa hyvän kotihoidon. 

1 kommentti:

  1. Minni7500:19

    Aina, kun olen käynyt kosmetologilla multa kysytään mitä mä haluan tehtäväksi. Olen ihan vaikeena, kun en yhtään tiedä mitä pitäisi tehdä. Olen sitä usein mielessäni pohtinut, että tietääkös kaikki muut mitä heidän iho tarvitsee ja oonko mä ainoo tollo joka on ihan pihalla. Onkin hyvä kuulla ettei sen pitäisi ollakaan asiakkaan tehtävä.

    En ole kyllä yhdelläkään kosmetologilla käynyt kahta kertaa, kun hoidoista ei ole ollut mitään apua. Olis kiva kokea kerran millainen se oikea kasvohoito on

    VastaaPoista