Vielä nykyäänkin joku uusi asiakas voi aikaa varatessaan kysyä käykö meillä pankkikortti. He perustelevat kysymystään sillä, että moni kampaaja, tai hieroja ei ota vastaan kuin käteistä rahaa. Minun näkökulmasta se on aika outo valinta yrittäjälle.
Mulkoileva kosmetologi
Oikeastaan päädyin tähän aiheeseen siksi, kun sain asiakkaalta moitteita käyttäytymisestäni kassalla. Kyseinen henkilö käy meillä harvakseltaan ja hän alkoi hoidon aikana kertomaan kampaajastaan jolla ei ole maksupääte laitetta ollenkaan. Sitten hän sanoi selvästi huomanneensa etten minäkään ota mielelläni korttimaksua, kun kuulemma mulkoilen pahasti korttia käyttäessäni. Olin aivan ihmeissäni, koska en todellakaan välitä tipan vertaa maksaako asiakas kortilla vai käteisellä. Jäin oikein miettimään mitä minä kassalla teen korttia ottaessani. Tarkkailin itseäni pari päivää ja yritin ymmärtää missä kohtaa asiakas voi kokea minun mulkoilevan. Luulen, että kyse oli siitä, kun vilkuilen kassakoneen summaa. Samalla, kun laitan kortin lukulaitteeseen tarkistan vielä kassakoneelta, että muistan varmasti summan oikein. Nykyisin en näe enää niin hyvin kuin nuorempana ja ehkä jotenkin rypistän kulmiani, kun tarkennan näköäni nähdäkseni kassan loppusumman. Olen todella pahoillani, jos muutkin ovat päätyneet siihen etten halua korttimaksuja, koska se on täysin virhe päätelmä. Enkä muutenkaan pidä tapanani kiukutella asiakkaille mistään asiasta.
Käteinen raha tulee yrittäjälle kalliiksi
Edullisin vaihtoehto yrittäjälle on korttimaksut ja nykyisin voi mennä jopa viikko ennen kuin joku maksaa käteisellä. Ennen vanhaan ja nykyäänkin, jos käteistä tulee paljon pitää pankin kanssa tehdä rahan huoltosopimus. Se tulee maksamaan pankista riippuen vähintään tuhat euroa vuodessa. Sen lisäksi vielä joutuu maksamaan käteisrahan laskemisesta tietyn summan. Korttimaksuista menee vain muutama sentti välityspalkkiota ja tietysti pitää ostaa tai vuokrata maksupäätelaite. Joten nykytilanteessa korttimaksut ovat halvempia kuin käteinen. Meille käy myös kaikki tunnetut luottokortit ja sekin on ihan sama maksaako asiakas meille luottokortilla vai pankkikortilla. Yrittäjä ei saa heti seuraavana päivänä tililleen näitä kassaan tulleita korttimaksuja vaan siinä menee 3-5 päivää riippuen siitä onko kyse pankkikortista vai luottokortista. Tämän viiveen ajan Nets eli entinen Luottokunta voi käyttää sijoitustoimintaan yrittäjien rahoja. Tämä Netsin hallinnoima maksusysteemi on aika monimutkainen ja alkavalla yrittäjällä on hiukan opettelemista ymmärtääkseen miten raha liikkuu. Huolestuttavinta on aina vaan lisääntyneet pankkikatkot. Itse liikun verkkopankkien sivuilla useamman kerran päivässä ja nykyisin tuntuu, että aina on joku pankki häiriön takia katkolla. Meille ei tuota ongelmia, jos asiakkaan pankkikortti ei toimi häiriön takia, koska tunnemme hyvin lähes kaikki asiakkaat. Siinä tapauksessa voimme antaa pankkisiirron tai asiakas voi käydä myöhemmin maksamassa. Isoissa kaupoissa se on valtava ongelma ja kaupan menetys, jos asiakkaiden pankkikortit ei toimi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti