lauantai 23. toukokuuta 2020

Asiakasryntäystä odotellessa

Nyt olemme eläneet tätä korona-aikaa lähes kolme kuukautta ja loppua ei ole näkyvissä. Vielä ei edes tiedetä täysin, miten syvästi nämä rajoitukset ovat vaikuttaneet talouselämään. Kuitenkin sen tiedän omakohtaisesti, että vaikutukset ovat valtaisat.

Asiakkaat katosivat yhdessä päivässä

En heti aluksi halunnut edes myöntää, miten ihmeissäni olin, kun lähes kaikki asiakkaat peruivat hoitoaikansa. En osannut yhtään valmistautua siihen, että muutkin kuin riskiryhmät päätyivät perumaan varauksensa. Kuitenkaan en hetkeäkään miettinyt sitä mahdollisuutta, että olisin sulkenut liikkeen. Minulle oli täysin itsestään selvää, että jos entinen toimintatapa ei onnistunut sitten kehitetään uutta. 
Nyt voin sanoa olevani hyvin tyytyväinen päätökseeni ja olen myös oppinut parissa kuukaudessa todella paljon. Minunkin pikkufirmalleni tämä on ollut pitkä digiloikka, josta on hyötyä monta vuotta eteenpäinkin. Muutin lennossa koko markkinointisuunnitelman täysin uusiksi ja aloin kehittämään verkkokauppaa sekä tilanteeseen sopivia hoitoja. 
Tietysti tilanteeni oli hyvä siinä mielessä, että meillä oli jo toimiva verkkokauppa ja olin tehnyt ennenkin somemarkkinointia ja kirjoittanut tätä blogia. Olin ollut kaukaa viisas, enkä laittanut kaikkia munia samaan koriin, vaan päätin jo kymmenen vuotta sitten, että verkkokaupan tuomiin muutoksiin pitää valmistautua ja olla varuillaan, jos vanhat toimintatavat eivät pelitäkkään. 
Nyt tästä varautumisestani oli hyötyä. Kasvohoitoasiakkaista peruuntui maaliskuussa noin 70% ja tilanne oli hyvin lohduton. Tiesin myös, ettei mitään yhteiskunnan koronatukia ole helppo saada, enkä niitä ole hakenutkaan. Oli pakko kehittää jotain uutta.




Suurin kiitos kuuluu vakioasiakkaille

Ilman ihania asiakkaitani en olisi selviytynyt ja siitä olen todella kiitollinen. Toivon voivani korvata tätä apua hyvillä tarjouksilla ja entistä paremmalla palvelulla myöhemmin. Moni asiakas, joka siirsi tai perui aikansa, osti lahjakortin myöhempää käyttöä varten. Tätä en olisi itse ehkä heti hoksannutkaan edes ehdottaa, mutta asiakkaamme olivat valveutuneita ja halusivat auttaa sillä tavoin. Blogin lukijat ja moni muu asiakas on tehnyt verkkokauppaostoksia tai käynyt hoitolassa ostoksilla enemmän kuin ennen ja se on ollut konkreettinen vetoapu tässä tilanteessa. Ellen olisi hyvien asiakkaiden avulla pystynyt kaksinkertaistamaan verkkokaupan tulosta, olisi koittanut kissoillekin tyhjät ruokakupit. 
Näin jälkikäteen tuntuu, että tein kirjoitustyötä yötä päivää ainakin yhden kuukauden. Nukuin iltayön noin aamukolmeen saakka ja heräsin muutamaksi tunniksi hiljaisessa talossa kehittämään ideoita ja laskemaan kannattavuutta. Sen jälkeen nukuin taas muutaman tunnin ja lähdin töihin. Panostin tosissani kehittämiseen ja markkinointiin ja sehän on ilmaista, kun ideat lähtee omasta päästä. Suuri kiitos kuuluu myös nettipäällikkö Kaisalle, joka teki kaiken käytännön työn verkkomarkkinoinnissa. Samoin Mari oli taas kerran nainen paikallaan, joka mahdollisti sen, että pystyin keskittymään ideointiin ja laskemiseen. 
Fresh-up kasvohoito NYT 49€ (87€) on herättänyt suurta kiinnostusta ja tuonut jopa uusia asiakkaita. Dermatude-kasvohoito on myös kiinnostanut edelleen hyvin paljon ja uusia asiakkaita on tullut, koska he ovat nähneet hyvät tulokset lähipiirissään. 
Hienoa on ollut se, että iS Clinicalin maahantuoja on järjestänyt kaksi kertaa viikossa webinaarin, jotka ovat olleet erinomaisia tietopaketteja. Olemmekin pystyneet Marin kanssa kehittämään ammattitaitoamme tosi paljon, koska näitä webinaareja on ollut nyt yli kaksikymmentä tuntia. 
Nyt olen toiveikas, että kaikki riskiryhmätkin palaavat entiseen kasvohoitorytmiin. Viime viikon aikana on jo näyttänyt siltä, että ihmiset ovat lähteneet taas liikkeelle. Odotan kovasti oikein suurta asiakasryntäystä, mikä painaisi unohduksiin tämän hiljaiselon. 
Kiitos vielä kerran kaikille, jotka ovat osallistuneet talkoisiin pitää pieni yritys elävien kirjoissa. Jokainen blogin lukijakin on ollut tärkeä, koska lukijamäärästä näin, että ihmiset ovat ”elossa” ja työtäni kohtaan tunnetaan kiinnostusta. Näin pysyi toivo yllä, että parempia aikoja on vielä tulossa. 



Ostamalla meiltä hoitolasta tai verkkokaupasta vaikutatte suoraan pienen kotimaisen yrityksen selviämiseen tästä poikkeustilanteesta. Tekemällä ostoksesi meillä säästät itse selvää rahaa! Siirry tästä verkkokauppaan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti