torstai 2. heinäkuuta 2020

Onko ihon vaalentaminen rasistista?

Olen aina vastustanut kaikkea rotusortoa ja ihmisten eriarvoisuutta. Minua on lapsesta asti järkyttänyt syvästi, miten esimerkiksi Amerikassa on kohdeltu mustaa vähemmistöä. Myös sotahistoria harrastukseni on opettanut minulle paljon rotusorrosta.



Pigmenttiläiskiä vaalennetaan

Nyt olen lukenut, että kosmetiikkajätit Loreal ja Unilever ovat poistaneet sanat vaalentaa ja valkaista kosmetiikkasanastostaan rasismin vastaisena toimena. En oikein tiedä mitä tästä ajattelisin. Löytyyköhän mistään tutkittua tietoa, että tällaisella sanojen muokkauksella on oikeasti vaikutusta rasismiin? 
Minua pelottaa, että tällaiset näennäiset asiat vie voimaa oikeilta isoilta ihmisoikeusasioilta. Olen Amnestyn jäsen ja käyn allekirjoittamassa aina vetoomuksia ihmisten puolesta, jotka ovat vangittuna tai kuolemantuomiouhan alaisena ihmisoikeustaistelun vuoksi. Näitä vääryyksiä on maailmassa todella paljon ja sitä tietoa vasten nämä sanamuotojen muutokset kuulostaa yltäkylläisyydessä elävien länsimaisten ihmisten sanahelinältä.
Olen itse käyttänyt sanaa vaalentaa lukemattomia kertoja selittäessäni pigmenttiläiskien hoitoa. Yhtä hyvin pigmenttiläiskiä on tummaihoisillakin ja he haluavat vaalentaa läiskät näkymättömiin ja tasoittaa ihon värin. Tiedän myös, että Aasiassa ihon vaalentaminen on tärkeä muotiasia ja nyt Johnson&Johnson ilmoitti vetävänsä valkaisevat kosmetiikkatuotteensa pois Aasian maista. 
En usko ollenkaan, että tuotteiden saatavuuden heikentyminen muuttaa muotivirtausta. Pelkään, että kun hyvälaatuisen vaalentavan kosmetiikan myynti vähenee siirrytään taas hydrokinoniin tai muihin rajuihin allergiaa aiheuttaviin vaalentaviin raaka-aineisiin. 
Olisiko linjassa tämän vaalentamisasian kanssa, ettei kosmetiikassa puhuttaisi punakkuuden vähentämisestä? Siitähän voisi vetää johtopäätöksen, että ihmiset eivät halua olla punanahkoja eli intiaaneja. 


Rotusorto on iso ongelma

Olen itse valmis muuttamaan oman sanankäyttöni vaalentaa sanojen kohdalla ja muutan, vaikka kuinka monta totuttua sanontaa, jos se todella vähentää rasismia. Kuitenkin minusta näistä pikkuasioista keskusteleminen peittää rasismin todellista kitkemistä. 
Näiden sanojen muuttaminen miljoonien kosmetiikkapurkkien kyljistä maksaa todella paljon ja pitäisin järkevämpänä, että raha käytetään johonkin tärkeämpään tekoon tasa-arvon hyväksi. 
Minulle tulee mieleen 1970-luvulla käyty keskustelu siitä, että Aku Ankalla ei ole housuja ja hän seurustelee Iineksen kanssa ilman avioliittoa. Olin itse tuolloin 1976-78 noin viisitoista ja muistan myös, että Janakkalan kirjasto lakkasi tilaamasta Aku Ankkaa tämän asian vuoksi. 
Nyt wikipediassa sanotaan, että se oli uutisankka. Muistan kuitenkin aivan selvästi nuo sanomalehtijutut tästä housuttomuudesta ja myös uskonnon opettajani vaahtosi tästä kauheasta synnistä. Itse olen aina lukenut Aku Ankkaa ja luen välillä vieläkin.
Nyt tämä keskustelu rasistisista nimikkeistä ja sanoista vaikuttaa vähän saman tyyppiseltä ylilyönniltä. Samanaikaisesti arabimaissa pahoinpidellään homoseksuaaleja ja kivitetään naisia, joita epäillään aviorikoksesta. Minulle nämä asiat ovat moninkerroin ahdistavampia ja tärkeämpiä vastustettavia kuin vaikutukseltaan vähäinen sanahelinä. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti