perjantai 18. joulukuuta 2020

Työn arvostus vaikuttaa työntekijän hyvinvointiin

Olen usein kirjoittanut ja kertonut, miten kosmetologin työtä väheksytään ja meitä pidetään lukutaidottomina blondeina. Kävimme tästä pitkän keskustelun, kun työterveyshoitajamme oli meillä hoitolassa tekemässä kartoitusta työviihtyvyydestä.



Työn väheksyminen on loukkaavaa

Jäin tätä asiaa miettimään pitkäksi aikaa, koska keskustelussa kävi myös ilmi, miten paljon Maria loukkaa, kun hänen ammattiaan mitätöidään. Jotenkin olin luullut, että nuoremmat kosmetologit olisivat jo päässeet helpommalla ja tämä tietämättömyys työstämme olisi jo ohitettu. Näin se ei kuitenkaan ole, vaan edelleen joudumme tilanteisiin, joissa älykkyyttämme epäillään. Yleensä siihen liittyy myös kuvitelma kevytkenkäisyydestämme, mutta onneksi tämä "me too" -liike on suitsinut seksuaalista häirintää. 
Minun pitäisi työnantajana pystyä estämään Mariin kohdistuva väheksyminen, mutta yleensä se tulee niin yllätyksenä tai silloin, kun en ole paikalla, joten siihen on vaikea puuttua. Koen vielä pahempana sen, että Maria loukataan, kuin minuun kohdistettua mitätöintiä, koska sellaista ei saisi työpaikalla tapahtua. Tiedän, että moni asiakas tai lukija ei ymmärrä ollenkaan, miten sellaista voi tapahtua, koska omat vakioasiakkaamme eivät koskaan käyttäydy niin. 
Voin kertoa muutaman esimerkin viimeisen viiden vuoden ajalta. Olin eräissä juhlissa, missä oli paikalla paljon väkeä, jotka ovat tunteneet minut lapsesta asti. Vieressäni istui minua hiukan nuorempi rouva, joka kysyi enkö edes koskaan nuorempana ajatellut hankkia jonkin koulutuksen ja ammatin. Katsoin häntä hämmästyneenä ja kerroin minulla olevan kosmetologikoulutus ja ihan hyvä ammatti. Hän mietti hetken ja totesi, ettei oikein ymmärrä millaista koulutusta kosmetologin työhön tarvitaan, mutta kai sekin pitää jonkun opettaa, ettei vahingossa laita jalkavoidetta kasvoille. Hän oli aivan tosissaan, eikä ilmeisesti ollenkaan ymmärtänyt olevansa loukkaava.
Toinen vastaava tapaus oli, kun eräs äiti soitti meille ja kyseli kosmetologin työstä tytärtään varten. Tytär kuulemma tarvitsisi työn, jossa ei tarvitse osata mitään, eikä tehdä mitään. Tämä äiti oletti minun olevan samaa mieltä, että kosmetologiyrittäjänä ollessa ei tarvitse mitään tehdä. Kerroin muutaman tosiasian kosmetologin työstä ja mahdollisuudesta työllistyä ilman yrittäjäksi lähtemistä. Hän oli todella hämmästynyt kuullessaan, että kemia ja matematiikka ovat hyvinkin tärkeitä, jos aikoo kosmetologin työssä pärjätä. Aina, kun mietin näitä keskusteluja, koen melkein fyysistä kipua, koska tämä mitätöinti tuntuu niin pahalta. 



Saamme paljon myös kiitosta

Toinen puoli työstämme on se, että saamme hyvin paljon kehuja ja kiitoksia asiakkailtamme. Koen selvästi, että vakioasiakkaamme arvostavat työtämme ja ovat palveluumme tyytyväisiä. Tämä motivoi ja auttaa työssäjaksamisessa, mutta se ei estä mielipahaa siitä, mitä näistä mitätöintitilanteista tulee. 
Tietysti pitäisi nousta asian yläpuolelle ja ymmärtää, että väheksyjä on tyhmän tietämätön, eikä ilmeisesti arvosta omaakaan työtään, koska pystyy käyttäytymään ala-arvoisesti toisia kohtaan. En halua jäädä jumiin näihin negatiivisiin tunnetiloihin ja siksi mielelläni käytän hyödykseni keskusteluja terapeutin tai työnohjaajan kanssa. Hyvän terapeutin kanssa keskustellessa selkenee moni asia ja opin paljon itsestäni ja muista. 
Tilanteet, joissa Mari joutuu eniten kohtaamaan asiakkaiden vääriä käsityksiä, on lahjakorttiasiat, kun henkilö ei haluaisi saamaansa lahjakorttia. Yleensä se liittyy siihen, ettei hän tiedä mikä kasvohoito on ja kaivaa esiin vuosikymmeniä vanhoja uskomuksia. Yleensä meille soittaessaan ihminen on siinä määrin suuttunut, ettei enää pysty kuuntelemaan selityksiä tai ottamaan vastaan oikeaa informaatioita. Tälläiset lahjakorttien saajat ovat niin syvällä omassa tunnetilassaan, ettei ole mielekästä houkutella heitä edes kokeilemaan, mitä kasvohoidossa tapahtuu. Myönnän myös, ettei meillä ole halua hoitaa asiakasta, joka on väheksynyt työmme maan alle ja jos asiakas on jo valmiiksi riidanhaluinen. Ymmärrän hyvin, että tällainen tilanne asiakaspalvelussa kuormittaa Maria pitkään ja syö työmotivaatiota. 
Luottamustehtävissäni olen myös kohdannut hyvin usein vähättelyä, kun kerron ammattini. Pääsääntöisesti tämä vähättely tulee toisten naisten puolelta ja miehet ovat harvoin väheksyneet ammattitaitoani, mutta he taas helposti kuvittelevat, että minua voi vapaasti ahdistella muuten. Olenkin jo vuosikymmeniä sitten oppinut kokousten alussa tekemään nopeasti selväksi, että olen järkevä ja ajatteleva ihminen. Tiedän, että se voi kuulostaa välillä hyökkäävältä, mutta tässä iässä en enää jaksa yhtään mitään turhaa suunsoittoa. 
Olisin toivonut ja luullutkin, että tällä vuosiluvulla olisi jo niin paljon tietoa, ettei näitä vääriä käsityksiä kosmetologin ammatista enää olisi. Vielä tämä toiveeni ei ole toteutunut, mutta yritän itse tehdä parhaani mukaan työtä sen eteen, ettei kenenkään ammattia väheksyttäisi ja jokainen saisi arvostusta tekemästään työstä.




Joulukalenterissa arvomme joka sunnuntai ja keskiviikko 50€ lahjakortin! Arvontaan voi osallistua Purkkiarmeijan komentaja-blogissa ja somessa kommentoimalla. 



Tervetuloa jouluostoksille!

Hoitola on auki kaikki arkipäivät eli viimeinen työpäivä ennen joulua on keskiviikko 23.12. ja suljemme silloin aikaisintaan klo 17.00.

7 kommenttia:

  1. Anonyymi09:25

    Tunsin aivan fyysistä kipua, kun luin kohtelusta, jota väliin saatte.

    Mitä vanhemmaksi on tullut, sen selkeämmäksi on tullut käsitys, että tyhmyys ja tietämättömyys ohjaavat liian usein ihmisten ajattelua. Ei ole mitään käsitystä toisen työstä ja huudellaan sivusta enakkoluulojen sävyttämiä kommentteja. Lisäksi tässä tapauksessa kyse on myös siitä tuomitsevasta suhtautumisesta, joka Suomessa liittyy itsensä hoitamiseen.

    Laiha lohtu voi olla, että aika monissa ammateissa tulee juuri tietämättömyyden vuoksi vedetyksi kölin alta usein. Minulla on kokemus opettanut, että kaksi päivää kun kestää kipua, se menee ohi.

    Sama asiaton sivusta huutelu koskee myös sairauksia: mistään mitään tietämättömät antavat (omasta mielestään) parhaimmat neuvot ja samalla tulevat kävelleeksi asiasta jotain tietävän yli.

    Minä arvostan työtänne ja tätä yritystä todella paljon.

    Usutin muuten hiljan kaverini lukemaan postausta demokratian uhattuna olemisesta. Hän ei ollut tajunnut, että kirjoitat näitäkin, vaikka olin kyllä kertonut. Hän laittoi miehensäkin lukemaan kirjoituksiasi, joista saa tiiviissa muodossa katsauksen ajankohtaisiin polttaviin ongelmiin.

    Hyvää joulunaikaa,
    Leena

    VastaaPoista
  2. Onpa harmillista. Omassa lähipiirissä en ole huomannut ettei kosmetologeja arvostettaisi siinä missä muitakin.

    Pirjo S
    pirjo.seppala52 at gmail.com

    VastaaPoista
  3. Hyvä kirjoitus.

    Pia

    VastaaPoista
  4. Kiinnostava kirjoitus ja hyvä että tuot tätäkin puolta esille. Ehkä saa jonkun silmät avautumaan.
    miumiu83 at gmail.com

    VastaaPoista
  5. Ompa ikävää tuollainen väheksyminen.
    Teillä hoidoissa käyneenä, osaan arvostaa ammattitaitoanne ja olla kiitollinen hyvästä hoidosta.
    Mukana arvonnassa.

    VastaaPoista
  6. Oho. Typeriä ja huonokäytöksisiä ihmisiä. Teillähän tulee olla tietotaitoa tuotteista ja ihosta ja osata pitää oikeita tuotteita myynnissä+ yritystoiminnasta jne. En ole koskaan väheksynyt ammattianne, enkä ole törmännyt tuollaisiin tolloihin. Saisittekohan kaikki kosmetologit yhdessä kustannettua TV-mainoksen, jossa kerrotaan työstänne? Unohtakaa tuollaiset kommentit. seija.uusitalo@outlook.com

    VastaaPoista
  7. Älkää välittäkö arvosteluista,jokainen työ on arvokas ja vähättely on todella typerää,minulta ainakin hatunnosto teille.

    nina.sihvonen@luukku.com

    VastaaPoista