sunnuntai 21. helmikuuta 2021

Hyvä kosmetologi vastaa myös asiakkaan ihon kotihoidosta

Oma käsitykseni kosmetologin työstä on se, että asiakas voi siirtää vastuun ihon hoidostaan kosmetologilleen. Olen tehnyt työni tämän ajatuksen mukaan jo vuosikymmeniä ja se on toiminut hyvin sekä tuonut paljon vakioasiakkaita.


Kosmetiikkaviidakko

Tämä juttu tuli mieleeni, kun selailin Ampparien Muoti ja kauneus osastoa ja ahdistuin heti tarjonnan valtavuudesta. Miten kuluttaja voi löytää itselleen sopivat ihonhoitotuotteet, kun minäkin alan ammattilaisena menen tarjonnasta uuvuksiin. 
En myöskään löytänyt yhtään juttua ihonhoitotuotteiden kokonaisuudesta, vaan jokainen hehkuttaa yhtä voidetta tai putsaria. Ei ole mitään järkeä hankkia hyvää seerumia, jos sen vaikutukset vesittää epäsopivalla puhdistustuotteella. Enkä ymmärrä, millä ajalla työssäkäyvä perheellinen nainen etsii itselleen sopivia neuvoja netistä tai muualta. Valitettavasti näen aika mahdottomana löytää itselleen hyvä ihonhoito-ohjelma ilman ammattilaisen apua.

Listaan tähän, mitä hyötyjä saat, kun etsit itsellesi vakiokosmetologin:
  • Ei enää virheostoksia ja se säästää aikaa ja rahaa
  • Vältyt kokeiluilta ja tiedon etsimiseltä
  • Ammattilainen huolehtii, että kotihoitotuotteet sopivat toisiinsa
  • Säästyt ikäviltä yllätyksiltä, kuten herkistymiset yms.
  • Saat rahallesi täyden vastineen, kun kotihoitokosmetiikan vaikutukset toimivat yhteen

Ihonhoidon personal trainer

Kosmetologi on siis jonkinlainen ihonhoidon personal trainer. Valitettavan harva kosmetologi toimii näin suunnitelmallisesti ja ilmeisesti ei itsekään hahmota kokonaisuutta. Kosmetologikoulutus ei ehkä aina anna riittävästi valmiuksia tehdä kokonaisvaltaista ihonhoitosuunnitelmaa. 
Vastavalmistuneelle kosmetologille on varmaan jo suuri haaste tehdä parissa minuutissa päätös, millaisen kasvohoidon asiakas tarvitsee. Vaatii myös kokemusta ja keskittymistä hahmottaa puolentoista tunnin kasvohoidon aikana, mitä asiakkaan iho tarvitsee kotihoitoon. Eikä riitä, että huomioi ihon tarpeet, vaan pitää löytää kotihoitosuunnitelma, mikä myös motivoi asiakasta. Joku ihminen nauttii, kun purkkeja on paljon ja rentoutuu käyttäessään aikaa jokapäiväiseen ihonhoitoon. Sitten ovat ne ihmiset, jotka haluavat kaiken toimivan nopeasti ja tekevät aina päinvastoin kuin neuvotaan. Myönnän itse kuuluvani tähän jälkimmäiseen kastiin. 
Oma pitkä työkokemukseni ja kiinnostukseni ihmisiin auttaa löytämään jokaiselle omantyyppisen ihonhoito-ohjelman. Tunnen myös työvälineeni eli käyttämäni hoitotuotteet täysin, enkä edes ihmeemmin joudu pohtimaan, mitä asiakkaalle suosittelen, vaan se tulee kasvohoidon edetessä ihan itsestään.
Olen myös huomannut, että moni kosmetologi laiminlyö suosittelun siksi, ettei vaan vaikuttaisi tyrkyttävänsä asiakkaalle mitään. Minusta se ei ole tyrkyttämistä, että kerron asiakkaalle, mitä hänen ihonsa tarvitsee. Asiakashan voi itse vapaasti valita, haluaako hän kyseiset tuotteet ostaa.
Kieltämättä tämä on vaikea vaihe ja pitää miettiä tarkkaan, miten sanansa asettaa, jotta asiakas varmasti ymmärtää, ettei ole pakko ostaa yhtään mitään. Kosmetologi ei missään tapauksessa saa loukkaantua, jos asiakas ei osta mitään, koska päämäärä ei ole myyminen, vaan se, että asiakas saa tarvitsemansa palvelun. 
Kieltämättä välillä tuntuu ikävältä, kun on saanut asiakkaan ihon hyvään kuntoon kasvohoidon aikana, ja hän lähtee kotiin jatkamaan ihonhoitoa vedellä ja saippualla. Silloin kokee epäonnistuneensa ja kasvohoitoonkin käytetty raha on mennyt asiakkaalta lähes hukkaan. Siihen on kuitenkin totuttava, että aikuinen ihminen tekee omat valintansa ja jos itse kosmetologina on tehnyt parhaansa ja perustellut ohjeensa, pitää vaan kunnioittaa toisen päätöstä. 


Varaa helmikuun loppuun mennessä aika Kosteuttavaan & rentouttavaan kasvohoitoon 71€ niin saat hoidon yhteydessä lahjaksi ravitsevan tuotepaketin kotihoitoon, jonka arvo on 29€.

Tämän hetken Tähtitarjoukset 1.3. asti:



Joko olet liittynyt postituslistallemme? Liity nyt ja saat ensimmäisenä tietoa tulevista tarjouksista ja kauneushoitolan tapahtumista. 



1 kommentti:

  1. Alalla jossa vakioasiakkaat ovat todella tärkeitä on varmasti hyvä myös jatkuvasti kehittää omaa asiakaspalveluaan. Itselläni on ollut vakiokosmetologi jo jonkun aikaa etsinnässä. Vielä ei ole sopivaa löytänyt, mutta muutinkin vasta uudelle paikkakunnalle.

    VastaaPoista